van Levina zo 26 jul - 15:27
OPMERKING NADIEN, VOORAF: Sorry dat ik jullie hiermee lastigval. Het moest er gewoon even uit. Lees het niet als je geen zin hebt in andermans sneue problemen.
Hè, bah.
Het is weer vakantie hoor! :roll:
En voor mij geen verveling - dat niet - maar dat andere, dat ene wat gebeurt zodra m'n pa en ma samen thuis zijn en mijn broer zich verveelt.
Mijn ouders maken ruzie.
Mijn broer houdt zich bezig met de ultieme tijdverdrijf; zusje pesten.
En zodra ik ook maar íémand op zijn/haar onmogelijke gedrag wijs krijg ik de wind van voren en zijn ze het opeens allemaal met elkaar eens: Levina moet haar bek houden.
Wat ik ook zeg, wat er ook gebeurt, ik doe het fout.
En ja, ik kan heus wel tegen een beetje plagen en zo, zeker wel, ik ben het gewend, maar soms gaat het gewoon te ver.
Zoals elke keer als mijn broer zegt dat nadrukkelijk zegt dat mijn aanwezigheid in ons gezin ongewenst is. "Wanneer was het hier ook alweer léúk in huis? Oh ja - vijftien jaar geleden!" en such. Ik snap ook wel dat dat hele gewone pesterijtes zijn die iedereen met een grote broer of zus wel eens te horen heeft gekregen, maar ik heb het gevoel dat hij het echt meent, zo vaak dat hij het zegt. Dat soort dingen. En dingen als: "Ooeeeeeeh, zit je weer de hele tijd op schríjsels! Kijk mama, volgens mij wil ze schríjfster worden! HIHIHI!" Dee-dee (van Dexter) style, maar dan is hij een jongen van bijna twintig.
En als ik dus zeg dat ik hem helemaal beu ben met zijn gepest en geplaag, zegt hij alleen maar dat ik me aanstel en ik alles veel te serieus neem.
Stel ik me aan? vraag ik me dan af.
En als ik alles zo verkeerd zie, WAAROM WIL NIEMAND MIJ DAN VERTELLEN WAT ZE WERKELIJK VINDEN?
Als ik vraag: "Maar wat bedóél je dan?" mompelen mijn moeder en broer dat ik "dat toch wel begrijp en blabla".
NEEN. Ik begrijp het niet.
Dus ik zit met een probleem. Mijn moeder en mijn broer zeggen dat ik me aanstel in wat ik voel, maar doen geen moeite om uit te leggen hoe het dan wél bedoeld is. Wat ik dan wél zou moeten voelen. Ik doe alles verkeerd, zeggen ze, maar wát er verkeerd is aan wat ik doe, dat krijg ik niet te horen. En wat schiet ik daar nu weer mee op?
Ik moet mezelf verbeteren - that message is pretty clear - en dat wil ik ook best, en ik probeer het ook, maar godjesus ze mogen ook wel zeggen hoe, want dan kan ik tenminste wat met al hun kritiek.
En aan de andere kant weet ik niet eens óf ik wel overdrijf, of dat ze dat alleen maar zeggen omdat ik juist m'n vinger op de zere plek leg.
Een lanterfantende, negentienjarige puber zegt dat ik een leven moet gaan zoeken.
Mijn moeder, die het mij en mijn vader serieus verwijt als WIJ, HAAR spullen niet hebben opgeruimd, zegt dat ik eerst bij mezelf moet kijken voordat ik anderen bekritiseer.
Misschien moet ik wel helemaal niet toegeven, niet aannemen wat ze zeggen met hun hypocrisie, maar gewoon blijven waar ik ben. Maar waarom werkt iedereen me daarbij tegen?
En mijn zus heeft aangeboden dat ik naar haar toe kom voor een week ipv met mijn ouders op vakantie te gaan, maar ten eerste heeft ze zelf echt heel veel aan haar hoofd (ze heeft obesitas, een kinderwens, een halfverbouwd huis, carpale-tunnelsyndroom en het polycysteus-ovariumsyndroom. Google maar) en loop daar ook maar in de weg.
Bovendien ben ik niet het type om weg te lopen van een probleem, maar het op te lossen. Weglopen lost geen probleem op als je ook weer terug moet.