Heel erg bedankt voor je reactie. Als eerste zou ik willen zeggen dat ik al in de inleiding schreef dat het niet echt een fancy science-fiction verhaal wordt, maar eerder een verhaal over een meisje dat zich probeert zo goed mogelijk aan te passen aan een andere tijd, terwijl haar kleding, haar gewoonten, haar normen en waarden, totaal verschillend zijn. Geen Doctor Who, eerder Kruistocht in Spijkerbroek, al is het enige uit het verhaal wat ik bewust daarop gebaseerd heb, het feit dat iedereen haar naam verkeerd uitspreekt (Dolf werd in de middeleeuwen constant Rudolf genoemd, Marthe wordt in Victoriaans Engeland Martha genoemd). Een Doctor Who fanfiction lijkt me leuk om te schrijven, maar dit is het niet. Ik heb dit verhaal bij Fantasy/Science Fiction geplaatst omdat er nu eenmaal tijdsreizen in voorkomt, maar ik heb me al een paar keer afgevraagd of ik het niet beter bij Verhalen zou plaatsen, want volgens mij schept het nu de verkeerde verwachtingen.
Poltergeist schreef:Tijdreizen. Waarom niet? Met het thema valt veel te doen, maar kent net daarom ook zoveel problemen. Hoe voorkom je dat karakters het verleden veranderen? De bekendste is waarschijnlijk: Kunnen ze hun eigen overgrootvader doden? En zo ja, wat gebeurt er dan met hen, ze kunnen immers niet bestaan. Maar als ze nooit hebben bestaan kunnen ze nooit teruggaan in de tijd om hun overgrootvader te doden, waardoor ze wel kunnen leven. Maar dan kunnen ze wel terug in de tijd om… je snapt het al?
Zij zit in Manchester, haar overgrootvader woont in België. Weinig kans dat ze hem tegenkomt. Probleem opgelost. XD
Nee, ik snap wat je bedoelt. Het gaat natuurlijk niet enkel om die overgrootvader. Als ik zou willen, zou ik haar de hele geschiedenis kunnen laten veranderen, dat had ik mij ook al gerealiseerd. Kinderarbeid een halve eeuw te vroeg laten afschaffen, meer dan een eeuw te vroeg de eerste harttransplantatie uitvoeren. Of ik zou het verhaal zo kunnen schrijven dat de geschiedenis dezelfde blijft, maar dat het feit dat zij terug ging in de tijd de reden is dat de geschiedenis is zoals ze is, omdat ze... weet ik veel... een bloederige aanslag op Queen Victoria weet te verijdelen of zo. Alleen... zoals ik al zei, is mijn verhaal geen verhaal over tijdreizen. Het is niet mijn bedoeling om Marthe de geschiedenis te laten veranderen. Het redden van Queen Victoria van een weerwolf laat ik over aan the Doctor en Rose. Als Marthe dingen verandert, zullen het kleine dingen zijn, voor de mensen die ze leert kennen, die misschien van grote betekenis zijn voor die mensen, maar geen of amper invloed hebben op de totale loop van de geschiedenis.
Poltergeist schreef:Elke film over onverklaarbare dingen heeft zijn nerd. Wij hebben Adriaan. Waar in Scream nog de regels worden uitgelegd door een ietswat belangrijk personage is dat hier helemaal niet het geval. Adriaan komt niet gillend als een klein meisje achter Marthe aan vanaf het moment dat ze verdwenen is. En over verdwijnen gesproken, is ze wel verdwenen? Geef toe, op dat station lopen tienduizenden mensen per dag. Van die tienduizenden, waaronder onhoudbare kindjes, zijn er vast wel een paar die door “dezelfde” poort stappen als Marthe. Hoeveel mensen uit 2009 lopen dan al rond in 1851? Over vliegen, mieren, duiven en honden gezwegen.
Wat betreft Adriaan: hij weet zelf nog niet hoe de Tijdspoort precies werkt, wat bepaalt wanneer ze open is en wanneer niet,... Je mag aannemen dat hij om één of andere reden (iemand van de groep die hem kwam zoeken of zo) haar niet meteen achterna kon gaan en dat nadien de Tijdspoort gesloten was. Je kan er ook vanuit gaan dat hij na deze gebeurtenis zal proberen uit te zoeken hoe de Poort werkt om Marthe terug te halen. Of hem dat lukt of niet, ga ik nog niet zeggen. Maar aangezien het geen science-fiction verhaal is en bovendien niet zijn verhaal, maar dat van Marthe, maakt het niet zoveel uit wat hij doet. Als Marthe en hij elkaar terug tegenkomen, in heden of verleden, zal hij haar wel vertellen wat hij gedaan heeft, als ze elkaar niet meer tegenkomen omdat de Tijdspoort voor eeuwig dicht is, zal je als lezer niet te weten komen hoe het met hem verder gegaan is, omdat Marthe dat dan ook niet weet.
Verder kan ik niet anders dan je gelijk geven met wat je zegt: het mechanisme van tijdreizen in mijn verhaal rammelt nog aan alle kanten. Ik zou er mij gemakkelijk kunnen vanaf maken door te zeggen dat de Tijdspoort niet iedereen doorlaat, enkel Marthe, omdat het haar 'lot' is om in het verleden terecht te komen, maar een echt bevredigende oplossing is dat natuurlijk niet. Ik hou van de Tijdspoort op het drukke perron, omdat het zo mooi het contrast weergeeft tussen 2009 en 1851, daarom zou ik dat eigenlijk wel op één of andere manier willen behouden. Ik zou alleen inderdaad nog een manier moeten vinden om het logischer te maken, want je hebt groot gelijk als je zegt dat er niet echt veel van klopt op dit moment. Ik zal er proberen een oplossing voor te vinden.
Poltergeist schreef:Sorry Merdyff, maar ik blijf me ergeren over de details en de irritante bijwerkingen die tijdreizen met zich meebrengt. Marthe kan zich vrij door 1851 verplaatsen in haar jeansbroek en zonnebril. Heeft de conducteur op zijn minst niet een beetje door dat er eits niet klopt? Over haar gsm, Ipod en fancy all stars zwijgen we dan nog.
Het is nog veel erger dan dit. Ze draagt geen jeansbroek, maar een kort jeansshortje. Blote benen in Victoriaans Engeland. XD Maar weet je... eigenlijk maakt dat helemaal niet zoveel uit. Wat zou jij doen als je door de stad liep en er passeerde je plots iemand in Victoriaanse klederdracht? Of - om het extreem te maken - iemand die in de winter wanneer het sneeuwt in enkel een zwemshort rondloopt en een groene huidskleur, twee hoofden en vier armen heeft? Misschien ben jij heel anders dan andere mensen, maar de meesten gaan volgens mij die persoon aanstaren, tegen de persoon naast hen zeggen: 'Heb je die gezien?' en verder hun pas versnellen, omdat ze niet in één of ander vervelend zaakje willen betrokken raken. Wel, tenzij deze persoon stickers van vtm op Plopsaland uitdeelt, maar aangezien dat nog niet bestond in 1851 ga ik ervan uit dat de mensen niet dachten dat het een reclamestunt was. De meeste mensen willen gewoon nergens in betrokken raken. Gisteren heb ik nog in EHBO geleerd dat wanneer er iemand in een drukke straat plots neervalt en iemand anders, bijvoorbeeld iemand die EHBO kent, roept om hulp (zoals het in elke EHBO-cursus staat) de meeste voorbijgangers hun pas versnellen en 'toevallig' de andere kant opkijken. Ik kan me niet voorstellen dat dat anderhalve eeuw zo verschillend was. Marthe kan gewoon in Manchester rondlopen omdat niemand zich wil bemoeien met iets dat hen misschien in de problemen kan brengen. Uiteraard ziet de conducteur dat er iets niet in orde is, maar hij negeert dit liever, want dan kan hij doen alsof hij het niet gemerkt heeft. Volgens mij is het Susan die 'abnormaal' is omdat ze Marthe aanspreekt en haar vraagt wat er aan de hand is, of ze ergens heen kan, niet de mensen die haar negeren en doen alsof ze er niet is.
Je hoeft het niet met mij eens te zijn, maar dit is mijn verklaring voor het feit dat niemand echt op haar reageert en ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat dit klopt.
Poltergeist schreef:Al bij al vind ik het een mooie poging, maar ik mis toch een beetje verhaal. Het lijkt nu meer een wandeling waar je van A naar B naar C wandelt en je de monumenten onderweg negeert. (aka: ik zie het grote geheel niet, sorry) Waarschijnlijk komt dat met de volgende hoofdstukken wel goed als het verhaal wat duidelijker wordt.
Het is inderdaad op dit moment nog niet echt duidelijk waar het verhaal heen gaat. Zeker omdat ik de indruk heb dat je toch een beetje een science-fiction verhaal verwacht. Daarbij komt dat je mij ook helemaal niet zo goed kent. Moest ik dit verhaal, enkel wat ik hier al gepost heb, aan mijn zus laten lezen, zou ze al weten hoe het af gaat lopen. Ik zou zeggen: gelukkig maar dat jij dat niet weet, anders was ik wel heel voorspelbaar. Ik hoop dat het in één van de volgende hoofdstukken duidelijker wordt.
In elk geval heel erg bedankt voor je reactie. Ik ben blij dat je je mening geeft, zo kan ik in elk geval proberen om de dingen die nog niet kloppen te doen kloppen. Ik weet niet of het gaat lukken, maar ik ga in elk geval proberen.