van Merdyff zo 11 jan - 0:42
Leeg reactietopic, dat kan toch niet zijn. XD
Sharon, Ik heb je proloog gelezen en ik moet al even denken waarover hij ook alweer ging, aangezien ik nadien Suus' verhaal nog gelezen heb. Ow ja, ik weet het weer. Ik vond het best een goede proloog, maar niet echt 'waauw, dit verhaal wil ik absoluut lezen, ik kan niet wachten tot het eerste hoofdstuk er staat-goed'. Al ben ik wel van plan om dat te doen, als ik er tijd voor heb.
Het msn-gesprek vind ik wel leuk gevonden, maar ik zou het nog meer als een msn-gesprek willen zien. Gebruik verschillende kleurtjes en lettertypes voor de verschillende personen, zoals dat in het echt ook is. Zeker aangezien de nicknames van de personages al behoorlijk op elkaar lijken, vond ik het vrij verwarrend om te weten wie nu wat had gezegd en dat hoort bij een msn-gesprek niet echt zo te zijn. De meeste van de personen waarmee ik vaak spreek op msn herken ik meteen aan hun lettertype en tekstkleur, zonder dat ik zelfs maar naar hun nickname of mailadres moet kijken. In een boek zou je dat niet kunnen weergeven, maar dit is een forum, gebruik de mogelijkheden die het je biedt.
Verder viel het me ook op de je in de tegenwoordige tijd schrijf en eerlijk gezegd vind ik dat een beetje storend. Ik vind dat verleden tijd aangenamer leest. Ik ken ook heel weinig schrijvers die in de tegenwoordige tijd schrijven. Darren Shan doet het in zijn Demonata-reeks, als ik me niet vergis, dat is dan in de ik-persoon ook, maar die doet dat werkelijk om de lezer extra in het verhaal te betrekken, om het verhaal extra tot leven te brengen (en omdat hij zo gemakkelijker het hoofdpersonage kan laten doodgaan, denk ik), maar hier lijkt mij dat niet echt het geval, aangezien het verhaal ook niet vanuit de ik-persoon is geschreven. Als jij liever vanuit de tegenwoordige tijd schrijft, is dat natuurlijk jouw keuze, maar persoonlijk vind ik dat veel moeilijker dan de verleden tijd.
Ik heb bovendien ook een paar schrijffoutjes gezien, maar ik heb weinig zin om ze nu allemaal te gaan opzoeken en hier neer te zetten. Lees het zelf nog eens na en als je ze niet vindt, wil ik wel nog eens kijken, dan laat je me maar iets weten.
Ik weet niet of het stukje met de ijskoude hand spannend bedoeld was? Want het greep mij niet echt aan, moet ik zeggen. Het idee is natuurlijk wel eng, maar de manier waarop je het beschrijft, ondersteunt die eng-heid niet echt. Zoals je het beschrijft is het eerder gewoon een voorbijgaand feit. Er is met het idee van de ijskoude hand en de schaduw in haar kamer veel meer te doen dan wat jij ervan maakt. Als je wil dat het echt spannend is, moet je het veel meer uitdiepen, de angst van Emily beschrijven,...
Verder heb ik nog niet zoveel te zeggen, het is ook maar een kort stukje. Straks is mijn reactie langer dan jouw proloog. XD
Suus, Jij hebt mij als vaste lezer gewonnen. Ik weet alleen niet of dat voor 100% jouw verdienste is. Ik was namelijk al verkocht bij je inleiding, nog voordat ik iets van het verhaal gelezen had. Het idee van een strijd tussen hemel en hel, tussen een engel en een demon, vind ik geweldig, omdat het mij doet denken aan één van mijn favoriete boeken, waarin dat ook het thema is. Even vroeg ik me af of jij dat boek misschien gelezen hebt, maar de kans is behoorlijk klein, lijkt me, aangezien het bij mijn weten enkel in het Frans bestaat en nog niet in het Nederlands vertaald is. (Het gaat om 'Sept jours pour une éternité' van Marc Lévy.) Ik was in elk geval meteen benieuwd wat jij van jouw verhaal zou maken.
Toen ik dan jouw verhaal werkelijk begon te lezen, vond ik geen enkele reden waarom ik niet verder zou lezen. Je proloog is echt mooi geschreven, zoals ik een proloog graag heb. Vaag, en dat is in dit geval positief. Je verraadt totaal niks van het verhaal, maar wekt wel de interesse van de lezen (van mij toch). Mooie woorden, mooie zinnen. Ik zou nog een tijdje kunnen doorgaan met positieve dingen zeggen, maar eigenlijk ben ik er gewoon stil van geworden.
Je eerste hoofdstuk is dan ook weer hoe een eerste hoofdstuk moet zijn. Tijd om de personages voor te stellen. Nina en haar familie. Veel gebeurd er niet, maar dat moet ook niet. Je laat de lezer even rustig in het verhaal komen. Het leest vlot, alleen met jouw gebruik van witregels ben ik het niet altijd eens. Een witregel hoor je enkel te gebruiken wanneer er een sprong is in tijd, ruimte of personage, anders neem je beter gewoon een nieuwe lijn. Het gaat hier om de tweede en de derde witregel, die horen er niet echt te zijn. Bij de tweede zou je kunnen zeggen: 'ze verandert toch van ruimte', maar aangezien er een geleidelijke overgang is en geen 'sprong' hoort de witregel er niet te zijn. Bij de derde witregel vind ik de overgang sowieso raar. De eerste zin van alinea 4 klinkt een beetje vreemd. Misschien kan je er beter iets van maken als: 'Zo mijmerde Nina nog een tijdje door, tot haar vader de keuken binnenkwam.'
De laatste alinea is ook erg sterk. Kort, maar net wat je nodig hebt om de aandacht van de lezer opnieuw te trekken, als die was afgedwaald door het hoofdstuk waarin niet zoveel gebeurd. Het is echt een alinea die maakt dat je wil verderlezen. Eén opmerking wel: ik denk dat het mooier zou staan als je de 15 van 15 jarig in woorden zou schrijven: vijftienjarig dus. Probeer getallen altijd zoveel mogelijk in woorden te schrijven. Een getal als 7321 schrijf je natuurlijk best in cijfers, maar tot en met twintig zou je zeker in woorden moeten schrijven. (Ik zou ook willen zeggen dat het sowieso 15-jarig moet zijn, met een streepje, maar ik begin te denken dat dat met het veranderen van de spelling een paar jaar terug veranderd is en dat het dus wel klopt zoals jij het schreef. *gaat op zoek in groene boekje* Aha, ik had gelijk. 80-jarige is volgens het groene boekje met een streepje, dus zal 15-jarige dat ook wel zijn. Nou ja, gewoon al om deze twijfel te vermijden zou ik het in woorden schrijven. XD)
Ik ben benieuwd wat er in het volgende hoofdstuk gaat komen. Het zal sowieso wel wat interessanter moeten zijn als je eerste hoofdstuk. Eén hoofdstuk waarin niet zoveel gebeurd kan perfect, maar nu zal het echte verhaal denk ik toch moeten gaan beginnen. Wacht niet te lang met posten, ik wil verder lezen.