Bedoeling van de topic: soms zit je met een dilemma voor een verhaal dat je aan het schrijven bent, waarvoor je graag de mening van anderen wilt horen. Zulke dingen kan je in dit topic dus even voorleggen aan de andere leden van Schrijfsels. Kunnen zowel kleine dingetjes zijn als - ik geef maar een stom voorbeeld - welk automerk past het best bij mijn hoofdpersonage, als grote dingen, belangrijke plotwendigen - laat ik mijn hoofdpersonage vermoorden of laat ik hem toch maar leven. En dan is het natuurlijk de bedoeling dat andere mensen zeggen dat een topadvocaat met een BMW rijdt en dat het behoorlijk zielig is om je hoofdpersonage te vermoorden. Zoals ik al zei, stomme voorbeelden, maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel.
Ik denk dat het ook wel duidelijk is dat ik dit topic open omdat ik zelf met een dilemma zit over een verhaal dat ik wil schrijven. So, hier is het probleem. Ik ben al een tijdje aan het denken over een spionage-verhaal, geheime diensten en zo. Soort van MI5, maar dan in België. Ik heb een aantal personages in gedachten en min of meer de plot voor één verhaal, plus het idee dat als dit eerste verhaal lukt, dat het dan misschien leuk zou zijn om meerdere verhalen te schrijven met deze personages in de hoofdrol. Soort van tv-serie, maar dan in verhaalvorm. Wat wil zeggen dat de keuze die ik nu maak misschien niet alleen invloed heeft op dit verhaal, maar ook op verhalen die ik nadien zou schrijven. Ik heb vanaf het begin eigenlijk aangenomen dat een verhaal over een Belgische geheime dienst zich in Brussel moet afspelen. Brussel = hoofdstad van België + min of meer hoofdstad van Europa = best wel een interessant doelwit voor terroristische aanslagen en dergelijke. Leek perfect, op het feit na dat ik Brussel helemaal niet zo goed ken en ik denk dat het bij een verhaal als dit net belangrijk is om het 'actieterrein' geloofwaardig neer te zetten. Ik vind het zelf altijd leuk om een verhaal te lezen en echt te kunnen zeggen: "Hé, daar ben ik geweest. De kasseien in die straat zijn inderdaad levensgevaarlijk om met de fiets over te rijden als het geregend heeft." Stom voorbeeld (again), maar het lijkt mij belangrijk om als schrijver het niet te hebben over de geasfalteerde straat als er in werkelijkheid kasseien liggen. Ik hou van beschrijvingen van plaatsen in verhalen, maar het is onmogelijk om een plaats te beschrijven die echt bestaat, maar waar je nog nooit geweest bent. Het leek echter de enige optie, dus ging ik het toch maar doen.
Het was de enige optie, tot ik wat informatie begon op te zoeken over de Belgische Staatsveiligheid en bleek dat die afdelingen hebben in verschillende steden. Brussel uiteraard, maar ook Gent (en nog een paar anderen die hier niet van toepassing zijn). Gent ken ik wél. Ik studeer er, zit er op kot, volg er les in het Universitair Ziekenhuis (handig om slachtoffers van schietpartijen en dergelijke te behandelen), ken er wel een paar gezellige restaurants en cafés, kom een paar keer in de week in het belangrijkste treinstation van Gent, ken de winkelstraten, bibliotheek, een deel van de gebouwen van de universiteit (infiltreren op de campus, interessant) en heb er zelfs al eens op 12u 's nachts op het politiebureau naar een documentaire over walvissen zitten kijken (don't ask). Met andere woorden, ik zou mij een stuk comfortabeler voelen met Gent als actieterrein, maar Gent lijkt mij dan weer een stuk minder een doelwit voor terroristische aanslagen en andere bedreigingen voor de staatsveiligheid. Al belet niets mij natuurlijk om de actie af en toe naar andere steden te verplaatsten, mocht dat nodig zijn. Het is niet dat ik denk dat ik geen interessante plots zou kunnen bedenken voor Gent, de universiteit biedt zeker mogelijkheden, er zijn de Gentse feesten waar best wel wat kan gebeuren, er is een haven en het station van Gent is volgens de kranten al de plaats geweest voor drugssmokkel en mensenhandel. Alleen gaan plots die ik voor Brussel zou kunnen bedenken waarschijnlijk wel wat spectaculairder kunnen zijn. Gent heeft bijvoorbeeld geen luchthaven, geen Europese tops,...
Het dilemma is dus kort gezegd: kies ik voor Brussel, onbekend terrein met (mogelijks) spectaculaire plots of kies ik voor Gent, vertrouwd terrein, maar iets minder potentieel voor spectaculaire plots? Wat denken jullie dat het belangrijkste is?