*dubbelpost*
(maar ik vind dat het mag, omdat ik nogal met een dilemma zit)Eén van mijn vakken op school is Latijn. In de onderbouw heb ik tweeënhalf jaar Latijn én Grieks gevolgd, toen we in de derde ons vakkenpakket moesten samenstellen besloot ik dat ik door wilde gaan met Latijn. Het liep toen al niet altijd lekker en ik heb er zelfs nog voor één dag zonder gezeten (gelukkig is onze decaan heel aardig en begripvol XD). Uiteindelijk heb ik toch doorgezet, onder andere door m'n lerares.
Eigenlijk bestaat Latijn bij ons uit drie onderdelen: vertalen, tekstbegrip en idioom. In vertalen ben ik écht best wel
(heel erg) slecht. Dat was al zo in de onderbouw en het is er niet echt beter op geworden, al had ik in het begin van het jaar nog geen onvoldoendes. Tekstbegrip heeft me altijd al meer gelegen en ik vind dat ook leuker dan vertalen. Met m'n cijfers voor tekstbegrip kon ik altijd nog al wel m'n vertaalcijfer opkrikken. En dan nog idioom, het leren van woordjes heb ik nooit erg gevonden, voor geen enkele taal. Meestal ging het wel goed en ook daar kon ik m'n cijfer mee ophalen.
M'n eerste schoolexamencijfer voor Latijn van dit jaar was een 2,8 voor een vertaling bij Catullus. Het ging al heel slecht en ik had me er al min of meer bij neergelegd. Vandaag hadden we een SE idioom, waar ik m'n cijfer mee op zou kunnen halen... dacht ik.
M'n cijfer is een 1! Een dikke, vette, oneerlijke
één. Ik snap er helemaal niks van, ik was ruim van tevoren begonnen met leren en ik kende ze, dacht ik, bijna (op twee of drie irritante woordjes na) allemaal. Toch heb ik dat SE op de één of andere manier verpest...
M'n twee eerste cijfers die nu blijven staan tot m'n eindexamen en die samen met de rest van de toekomstige SE-cijfers zijn nu dik en zwaar teleurstellend.
M'n gemiddelde is ook nog eens gekelderd, maar dat is op dit moment een bijzaak. Op dit moment ben ik heel erg in tweestrijd, ik vind het heel leuk en ik wil er ook mee door, maar ik ben er blijkbaar niet voor gemaakt. Daar bij komt nog dat ik het waarschijnlijk niet kan laten vallen.
M'n ouders gaan met de docente praten en ik ga ook zelf met haar praten over hoe ik het het beste kan aanpakken/leren. Ik hoop dat het allemaal goed komt, ik hoop het écht. Maar eigenlijk heb ik er een hard hoofd in. Ik weet het allemaal niet meer.
Sorry, dat ik jullie hier mee moet vervelen, maar ik moest het even kwijt...
EDITZou ik bijna nog leuk nieuws vergeten te vertellen. Vandaag moest ik 50 minuten wachten op school en ik ging naar de stad. We hadden laatst een Libris-folder gehad met allemaal aanbiedingen en ik had toen wat leuke boeken gezien en omdat er nog een Boekenbon van €15,- in mijn portemonnee brandde, ging ik boeken kopen. Voor 5 euro had ik
Joe Speedboot en voor 10 euro
Haar naam was Sarah en vanwege de Boekenweek ook nog het Boekenweekgeschenk van Joost Zwagerman.
Om m'n dag weer een beetje op te vrolijken. XD