Schrijfsels

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

5 plaatsers

Leesmaand juni - DE TRANEN VAN DE MOORDENAAR

Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Vrouw Aantal berichten : 862

Leesmaand juni - DE TRANEN VAN DE MOORDENAAR Empty Leesmaand juni - DE TRANEN VAN DE MOORDENAAR

Bericht van Levina ma 25 mei - 21:44

Leesmaand juni - DE TRANEN VAN DE MOORDENAAR

Dit is het topic voor 'leesmaand' juni. Er kan nu gestemd worden op de boeken: post gewoon even een berichtje waarin je de titel zegt van het boek (uit deze drie) die jij in juni het liefst zou willen lezen! Op één juni kunnen we beginnen met lezen en discussieren!
    Het stemmen is voorbij, we kunnen nu beginnen met het boek te bemachtigen en te lezen. In dit topic kan er gepraat worden over het boek, waar je bent met lezen, wat je er tot nu toe van vindt, wat of wie je leuk vindt, of juist niet waardeert!

Leesmaand juni - DE TRANEN VAN DE MOORDENAAR TranenmooordenaarDe tranen van de moordenaar
    Anne-Laure Bondoux
    Gottmer Uitgevers
    "Een intrigerend verhaal waarin karakters prachtig worden neergezet en
    schrijnende situaties realistisch beschreven, maar dat redelijk zwaar
    op de hand is door de sobere toon. Prix de Sorcières 2004." - NBD/Biblion

Paolo
    Poloverdo woont met zijn ouders op een boerderij in het onherbergzame
    zuiden van Chili. Angel Allegria is een moordenaar op de vlucht, op
    zoek naar een onderkomen. Het toeval brengt hem bij het huis van de
    Poloverdo's. Genadeloos doodt hij het ouderpaar, maar de jongen laat
    hij leven, zonder precies te weten waarom. Het is een begin van een
    bijzondere relatie, die vreemd genoeg uitgroeit tot iets wat op
    affectie of zelfs liefde. 'De tranen van de moordenaar' is een
    schokkende, maar ontroerende roman die op eenbijzondere manier de
    ingewikkelde verhoudingen tussen goed en kwaad laat zien. Sober en
    aangrijpend vertelt Anne-Laure Bondoux het verhaal van twee mensen, een
    moordenaar en een kind.

Informatie over de niet-gekozen boeken:
    Spoiler:

Laatst aangepast door Levina op zo 5 jul - 21:50; in totaal 2 keer bewerkt
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver

Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

Leesmaand juni - DE TRANEN VAN DE MOORDENAAR Empty Re: Leesmaand juni - DE TRANEN VAN DE MOORDENAAR

Bericht van Merdyff ma 25 mei - 23:35

Ik kies voor Boetekleed.

De tranen van de moordenaar is vast een mooi boek, maar het thema lijkt mij nogal zwaar en daar ben ik niet zo voor. Lezen moet ontspanning zijn voor mij en zeker tijdens de examens.
    Van Per Nilsson heb ik ooit al eens een boek gelezen en ik herinner me dat zijn schrijfstijl mij toen niet zo aansprak.
    Boetekleed dus maar, eerlijk gezegd vooral een kwestie van uitsluiting van de andere twee. Ik zou hem wel liefst in het Engels lezen, als dat geen probleem is. Uiteraard discussieer ik wel gewoon mee in het Nederlands.
    Suus
    Suus
    Schrijver
    Schrijver

Lief Luiaardje
    Vrouw Aantal berichten : 219

Leesmaand juni - DE TRANEN VAN DE MOORDENAAR Empty Re: Leesmaand juni - DE TRANEN VAN DE MOORDENAAR

Bericht van Suus di 26 mei - 17:41

Ik stem voor De tranen van de moordenaar.

Ik las de samenvatting en het lijkt me een prachtig boek. Het onderwerp intrigeerd me ook.
    Hoewel de andere twee boeken me ook best leuk lijken, op zich ben ik er nogal onverschillig over, maar omdat een keuze toch gemaakt moet worden... De tranen van de moordenaar.

Laatst aangepast door Suus op do 28 mei - 19:50; in totaal 1 keer bewerkt
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

Bericht van Milou di 26 mei - 18:49

Ik heb gekozen voor Anders dan jij.

Het lijkt mij wel een mooi boek en de titel spreekt me ook wel aan. Ik heb Tranen van een Moordenaar al een keertje gelezen en ik vond het zelf niet echt een geweldig boek, ik had hem beter verwacht. Boetekleed lijkt me ook wel heel erg leuk, maar aangezien het zich in het verleden afspeelt, heb ik toch gekozen voor Anders dan jij.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina wo 27 mei - 19:09

Eheu, dit wordt wel een beetje moeilijk voor mij...
    Alledrie de boeken lijken me geweldig, anders had ik ze niet gekozen. Anders dan jij omdat het me echt zo'n "op de grens van de werkelijkheid", dramatisch en spectaculair liefdesdrama leek, en die verhalen er bij mij in gaan alsof het mijn eerste levensbehoeften zijn. Ook zitten er gedichten in en samen met dat "literair kunstwerk" brengt dat me heel erg in de verleiding...
    De tranen van de moordenaar lijkt mij een prachtig boek, net als Suus, en ik wil het al erg lang lezen.
    Boetekleed lijkt me het best geschreven qua techniek van alledrie, en hoewel het niet echt mijn soort boek is, denk ik wel dat het heel interessant zou zijn voor wij schrijvers. En natuurlijk ook een mooi verhaal!

Nou ja, ik moet toch de knoop doorhakken... Mijn stem gaat voor Anders dan jij, want ik heb zo het gevoel dat ik van dat boek zal gaan houden.

Ik laat de stemronde nog open tot de eerste, voor het geval dat er nog meer mensen zich aanmelden en willen stemmen. (en ik weet toevallig een persoon die dat nog komt doen... wink )

EDIT: oh ja, dat was ik nog vergeten te zeggen, je mag het gewoon in elke taal lezen die je wilt.

EDIT2: Ik zie dat meerdere van jullie liever geen Per Nilsson boek hebben en al boeken van hem gelezen hebben, dus ik wil mijn stem veranderen. Ik ga voor mijn tweede keus, De tranen van de moordenaar.

Laatst aangepast door Levina op do 28 mei - 18:10; in totaal 1 keer bewerkt
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Mr Perfect meets Mr Clever
    Man Aantal berichten : 475

Leesmaand juni - DE TRANEN VAN DE MOORDENAAR Empty Stemmen - De tranen van de moordenaar

Bericht van Joost do 28 mei - 16:39

Mijn keuze is gevallen op De tranen van de moordenaar.
    Ik heb voor dit boek gekozen, omdat ik het zelf ook nog "in de kast heb staan". Ik heb dit boek namelijk een keer uitgekozen als onderdeel van een Boektoppers Pakket van Malmberg. De flaptekst sprak mij toen ook al aan, het is dus voor mij niet echt een moeilijke keus.
    Toch heb ik de andere boeken wel beoordeeld. Ik ben geen Per Nilsson fan, dus zijn boek viel al af.
    En uiteindelijk heb ik dus toch voor De tranen van de moordenaar gekozen.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina ma 1 jun - 12:49

Oké, en stop maar!

Uitslag:
    Tranen van de moordenaar: # # #
    Boetekleed: #
    Anders dan jij: #

Het boek van de maand juni is dus: De tranen van de moordenaar van Anne-Laure Bondoux. (ISBN10: 9025739911)

Als je een van de niet-gekozen boeken graag toch met de leesclub zou willen lezen, kun je deze kiezen als je zelf aan de beurt bent om drie boeken te vinden!
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina wo 3 jun - 18:35

Anyways... Ik heb het boek al gereserveerd bij de bibliotheek (een paar dagen geleden)! Nu nog wachten tot het aankomt! happy
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Leesmaand juni - DE TRANEN VAN DE MOORDENAAR Empty DE TRANEN VAN DE MOORDENAAR

Bericht van Joost wo 3 jun - 19:51

Ik ben ondertussen bij Hoofdstuk 7 aanbeland en ik moet zeggen dat het boek me tot nu toe nog niet heeft teleurgesteld! Wel hoop ik dat er snel weer iets "groots" gebeurd in het verhaal, voordat het te langdradig wordt...

Hier nog even een citaat uit het boek, deze zin (uit de tot nu toe door mij gelezen hoofdstukken) vond ik erg mooi!

"Elke avond sloeg Luis het boek open en las hardop voor terwijl de soep stond te geuren. Elke avond ging Angel voor het raam zitten, zodat de twee anderen de tranen niet zouden zien, de tranen die zijn ogen vulden."
    Dit citaat komt van pagina 34, de laatste bladzijde van Hoofdstuk 4. (Ik zet dit erbij omdat ik een andere versie heb (Boektoppers) dan degene uit de bibliotheek en ik niet weet of de paginanummers verschillen.)

Ik vraag me ook nog af hoe je "Angel" uitspreekt, als het Engelse "engel" of als de angel van, bijvoorbeeld, een bij?

Laatst aangepast door Joost op wo 3 jun - 19:53; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : Toevoegen van tekst.)
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina wo 3 jun - 20:58

^ Ik heb het even opgezocht, in de Franse versie heet hij ook "Angel", en aangezien dat geen Frans woord is, denk ik dat je het op z'n Engels moet uitspreken.

*Knipoogt naar Milou om het bericht hieronder*

Laatst aangepast door Levina op wo 3 jun - 21:37; in totaal 2 keer bewerkt
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Bericht van Joost wo 3 jun - 21:28

:lol!:
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Milou do 4 jun - 17:29

Ik heb het boekje teruggevraagd aan een vriendin van me. Ik ben er al eens in begonnen, maar ik vond hem niet zo leuk. Was het tweede boek dat ik niet heb uitgelezen vanwege dat het te saai was. Zij moet hem nu lezen, maar ik kan zo'n boekje wel snel uitlezen, maar dan kan ik geen citaten meer opzoeken ofzo.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Merdyff za 13 jun - 11:43

Ik was van plan om deze voormiddag naar de bibliotheek te gaan om het uit te lenen, maar ik zie net op internet dat hij uitgeleend is. Maandag proberen naar de bib in Gent te gaan, daar is hij (op dit moment) wel aanwezig. Stom dat ik door de examens gewoon geen tijd heb om naar de bib te gaan. Een boek lezen is niet echt een probleem, maar er aan geraken dus blijkbaar wel. Maar ik zie op internet dat hij maar 158 pagina's heeft, dus zelfs als ik er pas na mijn examens om kan gaan (23 juni is mijn laatste) krijg ik dat zonder problemen uit tegen het einde van de maand.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina do 18 jun - 17:56

Ik heb nu net hoofdstuk acht bereikt en ik vind het een een prachtige novelle tot dusver. Niks saais aan, er zit een dreigende soort van spanning in die helemaal onder je huid kruipt. "Stilte voor de storm"-achtige tensie, meer passief dan actief.
    Ook ben ik verliefd op de manier waarom Anne-Laure Bondoux alles verwoordt, ze noemt dingen niet bij hun naam maar zoekt er een andere omschrijving voor, zo mooi. Dat het een vertaling is maakt het er niet minder op, hoewel ik wel benieuwd ben naar hoe dingen in het Frans zouden klinken, met woordspelingen en al.

En het thema spreekt me ook heel erg aan, evenals de personages, maar daar ga ik een andere keer dieper op in...
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Leesmaand juni - DE TRANEN VAN DE MOORDENAAR Empty Leesmaand juni - DE TRANEN VAN DE MOORDENAAR

Bericht van Joost do 18 jun - 21:09

Ik heb nu al zo'n anderhalve week niet gelezen in De Tranen van de Moordenaar (ik ben momenteel bezig met het uitlezen van De Eenzaamheid van de Priemgetallen), maar ik ben van plan dit weekend nog verder te gaan in DTVDM!
    Dus ik denk dat ik van het weekend nog wel een reactie plaats...

Wat ik tot nu toe heb gelezen (ik ben bij hoofdstuk 16), is me zeker niet tegengevallen. Ik vind de schrijfstijl heel prettig en ik vind het ook een mooi verhaal!
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Milou do 18 jun - 21:14

Nou, dan zal ik blijkbaar niet van dat soort verhalen houden, houd ik eigenlijk ook niet zo van.

Ik ga in het weekend er maar weer eens in beginnen, misschien gaat het me nog verassen, het einde moet in ieder geval wel heel mooi zijn. happy
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Bericht van Joost di 23 jun - 17:46

Ik heb het boek bijna uitgelezen, alleen de epiloog nog! Ik ben van plan om daarna een uitgebreide recensie van het boek te geven. Dus dat zal één dezer dagen zijn...
    Zijn er trouwens nog meer mensen die het boek (bijna) uit hebben?
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Bericht van Joost di 23 jun - 21:12

Ik heb het boek zo'n 5 minuten geleden uitgelezen en ik moet zeggen dat ik het einde best wel verrassend vind! Ik ga proberen dit weekend een uitgebreide recensie te plaatsen.

Hier nog even een citaat van Anne-Laure Bondoux (achterin mijn versie staat een heel profiel van haar):
    "Tijdens een schrijfdag ben ik alleen. Ik zit. Ik raadpleeg vijftig keer het woordenboek, vijftig keer het internet, ik open de atlas, fotoboeken, ik drink koffie, ik rook (wat slecht is, ja, ja), ik praat in mijzelf, ik wind mij op, ik kladder, ik herlees de vorige hoofdstukken hardop voor. Ik haal er een zin uit, een woord. Ik verander een komma in een punt. Ik herlees opnieuw. Ik ga verder met de tekst. Dan gooi ik een hele pagina weg. Ik heb pijn in mijn rug en rechterarm (ik typ maar met één hand, vreselijk!). Ik draai rondjes achter mijn bureau. Ik open een boek van iemand anders, ik lees drie zinnen, daarna ga ik weer achter het beeldscherm zitten."
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Merdyff di 23 jun - 23:24

Ik ga morgen nog maar eens een poging doen om het boek uit te lenen in de bibliotheek. Vorige week maandag ben ik in Gent gaan kijken, maar blijkbaar is de jeugdafdeling daar in de voormiddag niet open. Stom.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina wo 24 jun - 18:16

Ik heb hem uitgelezen gisteravond; wat een mooi boekje! Het einde gaf wel een heel andere draai in aan het verhaal, zeg!

Maar ik ga er pas verder op in als iedereen 'm ook uit heeft :silent: !
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Bericht van Joost wo 24 jun - 19:29

@ Levina: Moet ik dan ook nog wachten met m'n uitgebreide recensie die ik van plan was dit weekend te plaatsen?

Levina hier: van mij mag je 'm plaatsen, maar dan liever wel tussen spoilertags!
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Merdyff wo 24 jun - 20:30

Ik ben aan het boek aangeraakt. Nu nog tijd vinden om het te lezen. Het gaat tot 30 juni, toch? Nog zes dagen dus...
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Milou vr 26 jun - 15:05

Ik heb hem ook net uit. Ik moet zeggen, ik ben wel aangenaam verrast. Misschien komt het ook een beetje door het feit dat ik nu heel kwetsbaar en gevoelig ben, maar ik heb het toch nog een mooi boek gevonden. Het begin is wel erg saai (vind ik), ik vond het eigenlijk pas leuk worden wanneer ze vertrokken uit het huis van Paolo's ouders.

De schrijfstijl vond ik in het begin erg irritant lezen, maar naarmate ik verder las werd hij steeds aangenamer. Ik besef nu dat ik eens wat vaker dingen moet accepteren, ook al zijn ze nieuw, en dat sommige dingen ook positief kunnen zijn, ook al lijken ze op het eerste ogenblik negatief.

Wanneer iedereen hem gelezen heeft zal ik er ook nog over babbelen.
    Suus
    Suus
    Schrijver
    Schrijver

Lief Luiaardje
    Vrouw Aantal berichten : 219

Bericht van Suus di 30 jun - 0:05

Ik had het boekje vrijdag pas gekocht en zaterdag binnengekregen (Bol.com), vandaag ben ik er in begonnen en ik heb het net uit.
    Mijn eerste reactie: ...Wauw....
    Ik ben iemand die erg emotioneel betrokken kan raken bij het lezen van een boek of het kijken van een film. Hoewel lang niet bij elk boek of film gebeurd, gebeurde het zeker met dit boek.
    Tranen van de Moordenaar is naar mijn mening heel puur geschreven en vooral op het einde kreeg ik de rillingen. Later zal ik ook nog wat uitgebreider vertellen wat ik er van vond.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Merdyff di 30 jun - 14:21

Het ziet er naar uit dat ik het boek niet meer ga uitkrijgen, de voorbije dagen zijn nogal hectisch geweest en nu zit ik op mijn kot en ben ik het boek thuis vergeten. Blijft dit topic nog even open na het einde van de maand? Ik wil ook wel graag nog zeggen wat ik er van vond. Ik denk dat ik nu zowat halfweg zit. Tot hiertoe vind ik het wel een mooi verhaal, maar de schrijfstijl spreekt mij niet zo aan. Beetje te simpel. Maar misschien komt dat omdat het eigenlijk best lang geleden is dat ik nog een jeugdboek gelezen heb. En langs de andere kant past het ook wel bij de personages. Nou ja, ik ga het in elk geval uitlezen en als het topic nog open is, krijgen jullie ook mijn volledige bespreking van het boek.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu vr 22 nov - 3:48