Schrijfsels

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

5 plaatsers

Leesmaand oktober - GEEN ZEE MAAR WATER

Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Vrouw Aantal berichten : 862

Leesmaand oktober - GEEN ZEE MAAR WATER Empty Leesmaand oktober - GEEN ZEE MAAR WATER

Bericht van Levina do 24 sep - 17:05

Leesmaand oktober- GEEN ZEE MAAR WATER

Dit is het topic voor 'leesmaand' oktober. Joost heeft drie boeken voor jullie (en zichzelf, en voor mij) uitgezocht. Volgende keer is het Milous beurt om drie mooie (of niet) te kiezen. Leesmaand oktober - GEEN ZEE MAAR WATER Icon_smile
    Uit Joosts selectie is dit boek gekozen:

Leesmaand oktober - GEEN ZEE MAAR WATER Geen_zee_maar_water
    Geen zee maar water
    Gijs IJlander
    Cossee
    "De roman is enerzijds licht-ironisch over de politiek; anderzijds is de ingetogen schrijfstijl te beschouwen als een liefdesverklaring aan het Hollandse landschap met zijn rustig meanderende rivieren en prachtige luchten. Een oerdegelijke Nederlandse roman met een prachtige schets van een poldergemeenschap. De auteur (1947) ontving al diverse prijzen voor zijn romans."- NBD/Biblion

De jonge staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Annet de Goede is niet omzichtig in haar omgang met ambtenaren en collega's in het kabinet. Ze is ervan overtuigd dat het nieuwe beleid dat ze voorstaat het enige juiste is en onderschat de weerstand die ze oproept met haar voornemen om land terug te geven aan de zee. Haar plannen zaaien angst en verwarring bij de mensen die het betreffende land bewonen, zoals rattenvanger Bennie en zijn drankzuchtige vader, die aan politiek geen boodschap hebben, maar des te meer aan het waterrijke land waaraan ze hun bestaan ontlenen. Terwijl Annets populariteit in de aanloop naar nieuwe verkiezingen stijgt tot onvermoede hoogte, wordt haar familie in de Wieringermeer onder druk gezet door nietsontziende actievoerders.
    Geen zee maar water vertelt uitermate levendig over een actueel conflict dat het zelfbeeld van dit land fundamenteel raakt en daarom niemand onberoerd laat, en tegelijkertijd is het een liefdesverklaring aan het Nederlandse landschap met zijn hoge luchten en rechte lijnen.

Info over de andere twee boeken:
    Spoiler:

Laatst aangepast door Levina op za 3 okt - 18:29; in totaal 1 keer bewerkt
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver

Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

Leesmaand oktober - GEEN ZEE MAAR WATER Empty Re: Leesmaand oktober - GEEN ZEE MAAR WATER

Bericht van Merdyff do 24 sep - 17:11

Ik kies voor Ster. Het Juvenalis-dilemma heb ik al gelezen en vind ik nu net het minste van Dan Browns boeken en het andere boek interesseert mij eigenlijk totaal niet. Ster spreekt mij wel aan (ik kies het niet omdat het nu eenmaal als enige overblijft), ik heb een stukje van de film gezien en het leek wel goed.
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Mr Perfect meets Mr Clever
    Man Aantal berichten : 475

Leesmaand oktober - GEEN ZEE MAAR WATER Empty Re: Leesmaand oktober - GEEN ZEE MAAR WATER

Bericht van Joost do 24 sep - 18:13

Ik kies voor Geen zee maar water, alhoewel het me (natuurlijk) niet echt iets uitmaakt,
    Suus
    Suus
    Schrijver
    Schrijver

Lief Luiaardje
    Vrouw Aantal berichten : 219

Bericht van Suus do 24 sep - 20:49

Mijn stem gaat uit naar Ster, aan gezien ik de film fantastisch vond het en me al had voorgenomen dat boek te lezen.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina zo 27 sep - 12:13

Ik kies Geen zee maar water.
    Stardust heb ik al gezien en ik vond het niet zo'n goede film (zacht gezegd. Ik ben erg kritisch over films), dus ik sta niet te springen om het boek te gaan lezen. Áls ik hem zou gaan lezen, zou het voor de verhaallijn zijn, en die ken ik nu al.
    Ook heb ik geen enkele intentie om een boek van Dan Brown te lezen.

Geen zee maar water is niet iets wat ik zelf uit zou kiezen - helemaal niet - maar daarom wil ik het juist lezen.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina za 3 okt - 12:40

And the winner is. . .

Geen zee maar water! Milou kon niet meedoen, en omdat de stem van de uitkiezer dubbel weegt... Leesmaand oktober - GEEN ZEE MAAR WATER Icon_biggrin
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina wo 7 okt - 18:21

MEDEDELING:

Ik lees deze keer niet mee. Ik heb al tachtigduizend boeken die ik moet lezen, en die gaan nu eens een keer voor.

Sorry.

Ik laat mijn stem vervallen, dus als jullie alsnog Stardust willen: zeg het even, dan wordt het Stardust!.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

Bericht van Milou za 14 nov - 12:30

Waarschijnlijk wil niemand stardust lezen, maar ik denk dat sowieso niemand meer iets wil lezen. Als jullie weer door willen gaan met de leesclub, post hier dan een berichtje (ook als je niet meer door wil), dan wil ik het wel overnemen en als er niet genoeg mensen willen, dan leggen we het gewoon een tijdje stil.
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Bericht van Joost za 14 nov - 13:00

Ik wil op zich wel verder, maar het is zo jammer dat er maar zo weinig mensen meedoen. Levina had een keer het idee van een Leeshoekje 1.2 (= dieper ingaan op boeken en dan gewoon boeken die je een keer hebt gelezen, niet per se samen hetzelfde boek lezen (als ik het me goed herinner), dus bijvoorbeeld praten over de symboliek in HP ofzo), dat lijkt me ook leuk. En ik denk dat daar misschien ook meer mensen aan mee doen, omdat het dan niet zo verplicht is om boeken te lezen.
    Daar (aan Leeshoekje 1.2 dus) zou ik ook wel aan mee willen werken. Maar misschien is het een beetje lullig om dat zonder Levina te regelen, want als ze dan terug komt dan hebben wij haar idee uitgevoerd.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina za 14 nov - 14:03

Ik geef hierbij toestemming om al mijn ideeën die jullie leuk lijken uit te voeren. En ook om mijn ideeën plat te leggen die jullie niet meer leuk vinden.
    Suus
    Suus
    Schrijver
    Schrijver

Lief Luiaardje

Bericht van Suus za 14 nov - 14:32

Ik wil ook nog wel verder...en dat 'leeshoekje 1.2' lijkt me ook heel erg leuk
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Milou zo 15 nov - 1:45

Mij lijkt leeshoekje 1.2 ook leuker. Misschien kan het leeshoekje 1.1 nog terugkomen, maar dan voorlopig niet meer. Ik zal eens kijken wat Sharon er van vindt. Als ik haar te spreken krijg.
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Bericht van Joost zo 15 nov - 14:54

Ik denk dat dat ook het beste is Milou, ik ben momenteel zo veel boeken aan het lezen dat ik het echt niet meer bij kan houden... Leesmaand oktober - GEEN ZEE MAAR WATER Icon_eek
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Milou zo 15 nov - 15:17

Ja, ik ook. XD Oké, ik sluit alle topics eventjes. En dan maak ik een nieuw topic aan voor Leeshoekje 1.2. Iedereen het daar mee eens?
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Bericht van Joost zo 15 nov - 15:25

Ja, dat is wel zo overzichtelijk.
    Suus
    Suus
    Schrijver
    Schrijver

Lief Luiaardje

Bericht van Suus zo 15 nov - 18:48

Prima

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu do 21 nov - 22:43