Schrijfsels

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

5 plaatsers

Leesmaand juli (en augustus) - SCHAAKMAT

Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Vrouw Aantal berichten : 862

Leesmaand juli (en augustus) - SCHAAKMAT Empty Leesmaand juli (en augustus) - SCHAAKMAT

Bericht van Levina do 25 jun - 17:07

Leesmaand juli - SCHAAKMAT

Dit is het topic voor 'leesmaand' juni.
    Het stemmen is voorbij, we kunnen nu beginnen met het boek te
    bemachtigen en te lezen. In dit topic kan er gepraat worden over het
    boek, waar je bent met lezen, wat je er tot nu toe van vindt, wat of
    wie je leuk vindt, of juist niet waardeert!

Leesmaand juli (en augustus) - SCHAAKMAT 284Schaakmat
    Joanne Harris
    De kern
    "[...] scherp geobserveerde karakters, die duidelijk een ontwikkeling
    doormaken. Hedendaagse setting waarin internet, chatrooms e.d. een rol
    spelen. Originele intrige en plaats van handeling. Het taalgebruik is
    elegant, muzikaal, door het academisch milieu intellectueel maar niet
    hoogdravend, en met humor." - NBD/Biblion

St. Oswald is een traditionele upper class jongensschool in Noord-Engeland. Het nieuwe jaar is net begonnen, en er zijn veranderingen op komst: mannen in pakken en de nieuwe media zijn aan de macht. Roy Straitley, de excentrieke en traditionele leraar Latijn en een van de veteranen van St. Oswald denkt dan ook, met tegenzin, na over zijn pensioen. Hij verzet zich tegen de nieuwelichterij, maar weet ondertussen als geen ander wat er speelt: onder de dagelijkse ergernissen wordt een donkere onderstroom voelbaar en zet bittere wrok een reeks catastrofale gebeurtenissen in gang. Wie is de geheimzinnige insider, kind van een vroegere conciërge, die gruwelijke grappen uithaalt die steeds moorddadiger worden? Zal een haast vergeten schandaal het verval kunnen inzetten van het glorieuze St. Oswald?

Informatie over de niet-gekozen boeken:
    Spoiler:

Laatst aangepast door Levina op ma 24 aug - 11:42; in totaal 2 keer bewerkt
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Mr Perfect meets Mr Clever
    Man Aantal berichten : 475

Leesmaand juli (en augustus) - SCHAAKMAT Empty Leesmaand juli - STEMMEN

Bericht van Joost do 25 jun - 17:12

Mijn keuze voor de leesmaand juli is:

Schaakmat
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Leesmaand juli (en augustus) - SCHAAKMAT Empty Re: Leesmaand juli (en augustus) - SCHAAKMAT

Bericht van Levina do 25 jun - 17:35

Moeilijk..!

Haar naam was Sarah schijnt een erg mooi boek te zijn, maar het verhaal spreekt me op het moment niet zo aan. Misschien een andere keer, maar nu heb ik even geen zin in nog meer WOII verhalen, mede te danken aan mijn geschiedenisboek met hun vragen "Waardoor komt het dat het aantal Joden in Nederland na de Tweede wereldoorlog zo sterk gedaald was?" in het hoofdstuk over Nederland in de tweede helft van de twintigste eeuw.

Schaakmat is een thriller en behoort daardoor tot een van mijn minst favoriete genres, maar ik houd van Engeland en kostscholen en dat maakt dit verhaal mede erg aantrekkelijk voor mij.

Schijnbewegingen is een van mijn favoriete boeken, ik heb het vorig jaar om deze tijd gelezen en meteen alle andere boeken van Floortje Zwigtman (mijn achter-achter-achter-nicht (of zo)!) er achterna. Ik vind het niet erg om deze te herlezen, graag zelfs, als het niet hier wordt gekozen ga ik het sowieso nog wel een paar keer herlezen, maakt niet uit.

Mijn stem gaat dus naar Schaakmat, of, Gentlemen And Players, aangezien ik wel van plan ben om de originele versie te lezen mocht dit boek de meeste stemmen krijgen. En ik wil met dit leesgroepje boeken lezen die ik normaal niet zou lezen, dus Schijnbewegingen, liever niet.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

Leesmaand juli (en augustus) - SCHAAKMAT Empty Re: Leesmaand juli (en augustus) - SCHAAKMAT

Bericht van Milou vr 26 jun - 15:00

Ik vond het erg moeilijk kiezen.

Ik vind ze alledrie wel leuk en daarom kies ik er maar willekeurig eentje uit.

Het mooiste boek lijkt mij Haar Naam was Sarah. Ik heb hem ook al eens ergens een keer gelezen en toen wilde ik hem ook al graag lezen.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver

Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

Bericht van Merdyff vr 26 jun - 20:22

Ik kies voor Schaakmat. Gewoon, omdat het verhaal mij wel aanspreekt en ik sowieso van thrillers houd. Schijnbewegingen wil ik ook nog wel lezen, maar in verhalen over joden in de tweede wereldoorlog heb ik écht geen zin.
    Suus
    Suus
    Schrijver
    Schrijver

Lief Luiaardje
    Vrouw Aantal berichten : 219

Bericht van Suus ma 29 jun - 18:10

Aangezien ik alles best vind ga ik maar met de grote groep mee en kies ik ook voor Schaakmat.

(@Levina: Schijnbewegingen heb ik ook al meerdere keren gelelezen...net als het vervolg erop. Een van m'n favorieten, daarom dacht ik die er ook bij te zetten, gewoon omdat ik hen zo leuk vind.)
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina zo 5 jul - 21:54

^ :o very happy
    Uitslag:
    Schaakmat: # # # #
    Haar naam was Sarah: #
    Schijnbewegingen:

Het boek van de maand juli is dus: Schaakmat van Joanne Harris. (ISBN10: 9032510371)

Als je een van de niet-gekozen boeken graag toch met de leesclub zou willen lezen, kun je deze kiezen als je zelf aan de beurt bent om drie boeken te vinden!
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Leesmaand juli (en augustus) - SCHAAKMAT Empty Schaakmat

Bericht van Joost di 21 jul - 11:41

Het spijt me heel erg, maar ik ben niet in staat om Schaakmat nog te bemachten. Ik moet deze maand dus "overslaan". Ik vind het heel jammer en ik hoop dat jullie (en zeker jij Levina) het niet heel erg vinden. sad
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina di 21 jul - 12:47

^ het geeft niet.

Ik weet zelf ook niet of ik hem wel ga krijgen. Op internet staat dat de bieb bij mij om de hoek 'm heeft, maar hun website werkt niet altijd even goed. Maar ik zal toch gaan kijken of ze hem hebben! En dan praat ik over de vertaling. De Engelse hebben ze wel, in Middelburg, en die kan ik reserveren, maar dan bellen ze op als 'ie er is en dan krijg ik natuurlijk weer een lading boegeroep over me heen van mijn ma en broer die mijn boekenverslaving beu beginnen te raken. (Maar hé, ik doe hen toch niets aan?)

EDIT:
    Uw reservering is geplaatst !

Nadat u bericht heeft ontvangen van de bibliotheek, kunt u het gereserveerde ophalen.

Vergeet u niet uit te loggen?

*geeft zichzelf op haar kop vanwege neiging tot lafheid*
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Merdyff ma 27 jul - 21:29

Aangezien ik nog maar een paar dagen terug ben van chirokamp, heb ik nog geen tijd gehad om naar de bibliotheek te gaan. Het einde van de maand haal ik dus waarschijnlijk niet, maar ik ga proberen er woensdag om te gaan, want ik wil hem wel graag lezen. Misschien moeten we de leesmaand deze maand maar een maandje verlengen? Zomervakantie is sowieso moeilijk met mensen die op reis zijn en zo. Augustus ook nog voor Schaakmat nemen en dan in september verder gaan met een nieuw boek? Dan kan Joost er misschien ook nog aangeraken.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina ma 27 jul - 21:45

^ Vind ik een goed idee.

Iemand oneens?
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

Bericht van Milou di 28 jul - 11:40

Ben ik ook helemaal mee eens. Ik heb nauwelijks te tijd om het boek te gaan halen. Lezen lukt me wel, dat doe ik gewoon tussendoor, maar het boek halen is het grootste probleem. Dat kost me een uur en ik moet altijd wel ergens heen. En die stomme openingstijden met de vakantie nu belemmeren mijn naar-die-bieb-ga-uren.
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Leesmaand juli (en augustus) - SCHAAKMAT Empty Leesmaand juli - SCHAAKMAT

Bericht van Joost di 28 jul - 11:45

Ik ben het er ook wel mee eens en net als bij Milou, aan het boek geraken is vele malen moeilijker dan tijd vinden om het boek te lezen.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina di 28 jul - 11:49

Oké, dat is wel een duidelijke meerderheid. tongue

BIJ DEZE IS IEDERS LEESMAAND ÉÉN MAAND VOORUITGESCHOVEN. IN AUGUSTUS LEZEN WE SCHAAKMAT.

Dus Soetkin, als je je keuze nog aan wilt passen, heb je daar nog iets minder dan een maand te tijd voor.
    Suus
    Suus
    Schrijver
    Schrijver

Lief Luiaardje

Bericht van Suus zo 2 aug - 18:42

*komt net terug van vakantie*
    Oh, prima, heb ik mijn boek voor augustus al gelezen XD Ik vind hem persoonlijk geweldig, maar verder zal ik m'n mond wel houden tot iedereen hem gelezen heeft.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina za 15 aug - 12:59

*zucht*

Stomme bibliotheek. Mij wel toevoegen op hyves als vriend (aaw), maar niet het boek binnenhalen dat ik gereserveerd had.

Dusja, nu ga ik binnen nu en een uur naar de bieb om de vertaalde versie op te halen en te lezen.

EDIT 15-08-09 13:11: Ik heb hem! Heb al helemaal zin om te gaan lezen, dus dat ga ik dan ook maar meteen doen!
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina wo 19 aug - 15:24

Ik ben op pagina 92 (jaja... XD) en wat ik niet snap, is dat op de achterkant staat dat de identiteit van een van de vertellers geheim blijft.
    Niet lezen als je nog niet in de buurt van pagina 90 bent:
    Spoiler:
    Dat is wat ik me afvraag. Maar het is gewoon hardop nadenken hoor, ik hoef er geen antwoord op. Hoewel ik het wel jammer zou vinden als het niet de bedoeling is dat het me is opgevallen.
    Want ik vind het echt een geweldig boek, kan lachen om die hele lerarenscene en dat Latijn tussendoor. (Heb wel even moeten opzoeken wat podex en stercus betekenen, want dat heb ik uiteraard nooit in de les geleerd.)

En ik heb een paar verwarrende foutjes ontdekt, zoals begin i.p.v. eind en ik geloof ook 56 verwisseld met 75. Ook is het me niet duidelijk wat het verschil is tussen het oude kantoortje van Straitley en het lokaal, en óf er wel een verschil tussen zit.

EDIT: Pagina 109. Laatste regel. Óf er zit een dikke laag ironie die ik niet opmerk, óf ik heb alles verkeerd begrepen.
    Ik ben in ieder geval de kluts kwijt.
    Suus
    Suus
    Schrijver
    Schrijver

Lief Luiaardje

Bericht van Suus wo 19 aug - 17:28

Wat is die zin dan? (ik heb de engelse versie en ik heb ook een andere paginaindeling. Maar ik ben wel benieuwd.

Het verschil tussen het lokaal en het kantoor is dat het kantoor is bezet door de Duitsers en Straitley's lokaal moet hij delen met verschillende jonge leraren, terwijl hij dat vroeger nooit hoefte. Hij heeft dus geen kantoortje en geen eign lokaal meer. Over de rest zal ik wel gewoon mijn mond houden.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina wo 19 aug - 17:41

De zin:
    Spoiler:
    Suus
    Suus
    Schrijver
    Schrijver

Lief Luiaardje

Bericht van Suus wo 19 aug - 17:55

Ah, ja...daar kan ik je niets over zeggen zonder te spoileren...dus dat doe ik dan ook niet.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina zo 23 aug - 15:11

Deel Koningin, hoofdstuk 2, daar ben ik aanbeland.

Die ene zin snap ik nog steeds niet, dus dat moet waarschijnlijk nog komen.

Maar pffff, wat een boek. Geweldig.

Spoiler:

Ik hooooooooop zo dat het einde me niet in de steek laat, en dat ik dat geweldig ga vinden, en niet al te voorspelbaar, dat mensen niet OOC gaan en zo. Dat zou zonde zijn, want het boek tot nu toe vind ik geweldig.

Maar goed, ik ga dus verder lezen
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Merdyff zo 23 aug - 15:38

Ik heb het boek liggen, maar ik ben bang om erin te beginnen. Bang dat het zo meeslepend gaat zijn dat ik niet meer aan studeren toekom. Ik ken mezelf, het zou niet de eerste keer zijn. Dus tenzij iemand mij kan zeggen dat het eigenlijk een heel saai boek is, denk ik dat ik ga wachten tot na mijn laatste herexamen, op 3 september. Dan haal ik alweer de deadline van de leesclub niet, maar beter dat dan dat ik mijn herexamens niet haal, lijkt me.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina zo 23 aug - 19:49

Tsja.

Ga gewoon voor je herexamens en begin niet aan het boek, dan heb je ook geen risico dat je verder wil lezen. Ikzelf ben ook zo iemand die het liefst een boek in één keer uitlees, dusja.

Goed.

Het boek.

Spoiler:
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Merdyff vr 4 sep - 15:33

Ik heb gisteren het eerste hoofdstuk van Schaakmat gelezen, dus op dit moment zit ik een maand achter met de leesclub. Maar ik hoop deze maand in te halen.
    Het eerste hoofdstuk sprak mij zeker aan om verder te lezen en dat zou ik ook zeker gedaan hebben als ik niet vreselijk moe was. Het enige wat mij soms stoorde was dat ik sommige zinnen echt drie keer moest lezen voor ik wist wat er nu eigenlijk bedoeld werd, omdat ze echt lang en verwarrend waren. Maar dat kan natuurlijk ook liggen aan de Nederlandse vertaling, of aan het feit dat ik examen gehad had, vreselijk moe was en mijn brein al half in slaap was gevallen.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu vr 22 nov - 4:04