Schrijfsels

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

3 plaatsers

    Definitie van 'schrijven'

    Tygoras
    Tygoras
    Amateur
    Amateur


    Ik hou van taco's.
    Man Aantal berichten : 123

    Definitie van 'schrijven' Empty Definitie van 'schrijven'

    Bericht van Tygoras zo 14 feb - 19:54

    Ik vroeg mij af of het woord 'schrijven' of 'schrijver' uberhaupt gedefineerd kan worden, aangezien dat met de woorden literatuur en kunst niet mogelijk is. er zijn kenmerken, maar geen definitie. ik heb dus een heel klein beetje research gedaan.

    van Dale:
    1schrij·ven schreef, h geschreven
    1 letters, cijfers enz. op
    papier, hout enz. neerzetten
    2 spellen: hoe schrijf je dat woord? 3 een gedachte in tekens uitdrukken: een brief ~; dat is niet om over naar huis te ~ niet
    de moeite waard

    Dit is niet echt waar ik naar zoek, hoewel ik 'een gedachte in tekens uitdrukken' wel mooi vind.
    schrij·ver de; m,v -s
    1 iem die zijn gedachten enz. schriftelijk aan het grote publiek bekendmaakt 2 degene die iets heeft geschreven

    Weer die gedachten, weer te letterlijk, te rationeel.

    Wikipedia dan maar:
    Schrift:
    Een schrift is een systeem om taal grafisch weer te geven: het is een methode om een boodschap vast te kunnen leggen en over een afstand (in plaats én tijd) te kunnen vervoeren.
    Ja oké, that's basically what it is, maar hier hebben we dus weer niks aan.

    Schrijver:
    Een auteur (van het Latijnse auctor, schrijver) is de oorspronkelijke geestelijke eigenaar van een creatief werk. Meestal wordt er in het dagelijks spraakgebruik de schepper van een boek, bundel of artikel op het gebied van letterkunde, kunst, wetenschap of andere non-fictie mee bedoeld, kortom een schrijver of journalist.
    Maar ook heeft bijvoorbeeld elk muziekstuk een auteur: de componist of arrangeur.
    De term wordt ook in de filmwetenschap gebruikt om aan te geven dat een bepaalde regisseur een persoonlijk stempel weet te drukken op zijn films.

    Dit is dus helemaal niks, wel mooi dat het woord 'schepper' wordt gebruikt. want dat zijn wij, 'scheppers'. net als God, Allah en weet ik wat allemaal meer creëren wij mensen, werelden en alles wat daarbij hoort. (natuurlijk kunnen wij ons niet meten aan zulke goden, voor het geval een godsdienstige dit beledigend opvat.)

    Een of andere Engelse website:
    The act or art of forming letters and characters on paper, wood, stone, or other material, for the purpose of recording the ideas which characters and words express, or of communicating them to others by visible signs.
    Is al beter, vind ik.


    Op internet valt dus weinig te vinden. We moeten dus zelf maar gaan bedenken wat schrijven nou precies is. En daar is dit topic voor. Je mag natuurlijk ook zelf research doen, maar het is misschien leuker om zelf te verzinnen wat jij ervan vindt.
    Mijn definitie van schrijven is jatten. We doen niks anders. Hebben we het niet altijd over inspiratie? Als we inspiratieloos zijn, dan lezen we iets of kijken we ergens naar, en in principe jatten we daar dan iets uit, dat we dan inspiratie noemen, en plakken het in ons eigen verhaal. Er bestaan geen originele verhalen meer. De eerste verhalen zijn misschien nog enigszins origineel, maar dat is ook beperkt. Verhalen die zijn 'gebaseerd op waargebeurde verhalen' zijn dus eigenlijk de grootste jatwerken.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Definitie van 'schrijven' Empty Re: Definitie van 'schrijven'

    Bericht van Milou zo 14 feb - 21:10

    Ik ben het er niet (geheel) mee eens.

    En ik weet dat ik nu argumenten zou moeten geven, maar dat edit ik nog een keer. Wel een heel leuk topic! Definitie van schrijven. Ghehe.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Definitie van 'schrijven' Empty Re: Definitie van 'schrijven'

    Bericht van Merdyff ma 15 feb - 17:12

    Ik zou niet zeggen dat schrijven jatten is. Ja, zo goed als alle woorden die je als schrijver gebruikt, zijn al door andere schrijvers gebruikt. Maar het is de volgorde die van belang is. En die is bij iedereen toch weer anders. Ja, bepaalde thema's zijn al oneindig veel gebruikt, maar het gaat erom om een oud thema toch weer op een nieuwe manier voor te stellen. Vergelijk het met muziek. Een componist heeft eigenlijk twaalf tonen om zijn muziekstuk uit op te bouwen. Dat zijn de bouwstenen waaruit zijn compositie zal bestaan. Deze bouwstenen zijn niet origineel, want elke componist gebruikt dezelfde twaalf tonen. Het is de volgorde waarin de componist deze tonen zet die bepalen of zijn muziek na een half jaar vergeten is of na 200 jaar nog steeds gespeeld zal worden. Niemand zegt dat Mozart niet origineel was omdat Bach dezelfde twaalf tonen al eerder gebruikte. Volgens mij is het zo ook met schrijven: een schrijver gebruikt woorden, situaties, thema's die al eerder gebruikt zijn als bouwstenen van zijn verhaal, maar het is de manier waarop hij deze bouwstenen aan elkaar zet die bepaald of hij origineel is of niet.
    Tygoras
    Tygoras
    Amateur
    Amateur


    Ik hou van taco's.
    Man Aantal berichten : 123

    Definitie van 'schrijven' Empty Re: Definitie van 'schrijven'

    Bericht van Tygoras do 18 feb - 23:07

    Weet je, je hebt gelijk. dat is wel waarin lectuur van kunst verschilt. een kunstwerk is bijna altijd origineel, je gebruikt geen oude bouwstenen. kunstwerken zijn wel altijd gebaseerd op iets uit het echte leven, alleen moet dat haast wel bij kunst.

    Gesponsorde inhoud


    Definitie van 'schrijven' Empty Re: Definitie van 'schrijven'

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr 17 mei - 13:52