Uit de regels van de One-Shot100:
Daarom is mijn voorstel om de regels aan te passen om fanfiction wel toe te staan, maar dan eventueel in beperkte mate. Bijvoorbeeld maximum 20% van je one-shots mag fanfiction zijn en tussen elke fanfic-one-shot moet minstens één gewone staan. Of max 10 one-shots per fandom en minstens de helft moet niet-fanfiction zijn. Zoiets.
Ik wilde dit deeltje van de OS100-regels even ter discussie stellen. Ik vraag mij gewoon af waarom die regel er is. Ik ben zelf niet zo'n fanfiction-schrijver, maar af en toe doe ik bijvoorbeeld op Dreuzels mee aan een wedstrijd waarvoor ik een one-shot moet schrijven die heel goed zou aansluiten bij een van de thema's van de OS100. En soms is het mogelijk om een niet HP-versie van die One-Shot te maken, maar soms zou daardoor de essentie van de one-shot verloren gaan. En het gaat niet alleen over HP-fanfics. Ik schrijf eigenlijk zo goed als geen one-shots buiten de OS100, maar als ik dan een leuk idee heb voor bijvoorbeeld een Robin Hood fanfic, blijft dat idee vaak gewoon liggen, omdat ik het dan toch niet kan posten. Ik weet ook dat sommige mensen het makkelijker vinden om fanfiction te schrijven, dus het feit dat dat hier helemaal niet mag, vergroot voor vele mensen misschien ook de stap om mee te doen.Ook is er een regeling over de wereld: Je One Shots zijn geen fanfictions! Ze spelen af in de normale wereld, of een wereld die je zelf bedacht hebt. Maar per wereld - met als uitzondering de normale wereld - mag je er maar tien One Shots hebben.
Daarom is mijn voorstel om de regels aan te passen om fanfiction wel toe te staan, maar dan eventueel in beperkte mate. Bijvoorbeeld maximum 20% van je one-shots mag fanfiction zijn en tussen elke fanfic-one-shot moet minstens één gewone staan. Of max 10 one-shots per fandom en minstens de helft moet niet-fanfiction zijn. Zoiets.