Schrijfsels

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+7
Celeste
Saibi
Merdyff
Sharon
Suus
Milou
Fantasy_girl
11 plaatsers

In welke vorm schrijf je het liefst?

Enquête

In welke vorm schrijf je het liefst?

[ 3 ]
    In welke vorm schrijf je het liefst? Bar_left12%In welke vorm schrijf je het liefst? Bar_right [12%] 
    [ 0 ]
    In welke vorm schrijf je het liefst? Bar_left0%In welke vorm schrijf je het liefst? Bar_right [0%] 
    [ 17 ]
    In welke vorm schrijf je het liefst? Bar_left65%In welke vorm schrijf je het liefst? Bar_right [65%] 
    [ 0 ]
    In welke vorm schrijf je het liefst? Bar_left0%In welke vorm schrijf je het liefst? Bar_right [0%] 
    [ 2 ]
    In welke vorm schrijf je het liefst? Bar_left8%In welke vorm schrijf je het liefst? Bar_right [8%] 
    [ 4 ]
    In welke vorm schrijf je het liefst? Bar_left15%In welke vorm schrijf je het liefst? Bar_right [15%] 

Totaal aantal stemmen: 26
    Fantasy_girl
    Fantasy_girl
    Admin
    Admin

Don't live in the past, think about the future
    Vrouw Aantal berichten : 165

In welke vorm schrijf je het liefst? Empty In welke vorm schrijf je het liefst?

Bericht van Fantasy_girl vr 5 dec - 17:29

In welke vorm schrijf jij je verhaal/One Shot/etc. het liefst?
    Een nieuwe poll voor het portal was nodig gezien we al meer stemmen hebben dan leden...
    Hierbij dus een nieuwe 'hoofdpoll' om het maar zo te zeggen ^^
    Beantwoord de poll en leg je antwoord uit!
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

In welke vorm schrijf je het liefst? Empty Re: In welke vorm schrijf je het liefst?

Bericht van Milou vr 5 dec - 18:50

Ik heb niet echt een voorkeur, maar ik heb maar voor de 'hij-vorm' gestemd, omdat ik dat ook daadwerkelijk het meeste hanteer. Het ligt voor mij ook aan wat voor soort verhaal het is.
    Suus
    Suus
    Schrijver
    Schrijver

Lief Luiaardje
    Vrouw Aantal berichten : 219

In welke vorm schrijf je het liefst? Empty Re: In welke vorm schrijf je het liefst?

Bericht van Suus vr 5 dec - 19:52

Mijn stem ging uit naar anders, gewoon omdat die het meest op geen voorkeur lijkt. Ik probeer zoveel mogelijk verschillende schrijfstijlen uit, en ik heb eigenlijk (nog) geen favoriet. Het verschilt per verhaal.
    Sharon
    Sharon
    Moderator
    Moderator

Don't dream your life, live your dream
    Vrouw Aantal berichten : 482

Bericht van Sharon vr 5 dec - 20:14

Ik heb voor de hij/zij-vorm gekozen. Meestal schrijf ik op die manier, omdat ik het fijn en passend vind schrijven. Heel soms komt de ik of alwetende verteller voor, maar dat is zelden...
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver

Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

Bericht van Merdyff ma 8 dec - 0:06

Hij/zij vorm meestal. Zeker voor lange verhalen. Ik heb een paar one-shots vanuit de ik-persoon omdat dat soms gewoon 'juist' voelt, maar bij een lang verhaal zal ik dat niet snel doen. Bij een lang verhaal zal ik ook vaak vanuit verschillende personages schrijven. En zowat altijd in de verleden tijd, tegenwoordige tijd vind ik een vervelende tijd om in te schrijven.
    Saibi
    Saibi
    Member
    Member

Smutlover
    Vrouw Aantal berichten : 39

Bericht van Saibi ma 8 dec - 14:53

Ik heb voor anders gestemd. Bij mij ligt het eraan wat het verhaal zelf verlangt, zo heb ikm één verhaal wel 3 keer moeten herschrijven op 3 verschillende manieren dat kan lastig zijn, maar het resultaat moet voor zich kunnen spreken. De hij/zij vorm is leuk, maar ik stel voor mezelf vooral als doel om zo orgineel mogelijk iets te brengen, de woorden hij en zij gebruik ik het liefst zo min mogelijk.
    Celeste
    Celeste
    Member
    Member

Vrouw Aantal berichten : 64

Bericht van Celeste ma 8 dec - 20:05

Ik heb gekozen om te schrijven vanuit de 3e persoon [hij/zij vorm]. Ik vind de ik-vorm en de 3e persoon eigenlijk even fijn. Maar toch heb ik geleerd om in de 3e persoon te schrijven. Voor sommige speciale dingen schrijf ik nog vanuit de ik-vorm. Maar meestal schrijf ik toch vanuit de 3e persoon. En dat omdat je dan veel meer dingen kunt beschrijven, wat ik toch wel belangrijk vind.
    Bloody Mary
    Bloody Mary
    Amateur
    Amateur

It's not just a hobby, it's a lifestyle
    Vrouw Aantal berichten : 120

Bericht van Bloody Mary di 30 dec - 22:24

Hij/zij vorm schrijf ik overduidelijk het meeste in. Ik heb een shot en verhaal dat in ik vorm is geschreven/nog moet schrijven (is niet af) en het is meer proberen of dat me lukt. Het is wel moeilijk met de tijden, want in zij/hij schrijf ik in verleden tijd en met ik moet dat niet. Daar haal ik dan nog veel foutjes uit, maar gelukkig heb ik ze tot nu toe nog allemaal gevonden want de lezers vonden er geen tongue
    Winged_Death
    Winged_Death
    New Member
    New Member

Vrouw Aantal berichten : 10

Bericht van Winged_Death zo 11 jan - 22:31

Vroeger schreef ik het liefst in hij/zij-vorm, maar ik heb enkele weken geleden eens een one-shot in ik-vorm geschreven en sindsdien verkies ik dat precies boven hij/zij-vorm omdat je de personages (het hoofdpersonage toch) veel beter kan uitwerken. Ik heb 'meerdere vormen' gekozen dan omdat ik allebei wel doe.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Vrouw Aantal berichten : 862

Bericht van Levina vr 17 jul - 17:47

Het liefst schrijf ik in de ik-vorm, verleden tijd. Verleden tijd sowieso, want dat voelt het natuurlijkst aan bij mij. De hij/zij vorm vind ik ook wel prettig, maar het verschilt per verhaal!

Als ik bij one-shots de nadruk leg op een gebeurtenis of een gedachtegang, ben ik meer geneigd om de ik-vorm te gebruiken.
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Mr Perfect meets Mr Clever
    Man Aantal berichten : 475

In welke vorm schrijf je het liefst? Empty Meerdere verhaallijnen

Bericht van Joost vr 17 jul - 18:11

Ik schrijf het liefst in meerdere verhaallijnen. Ik hou er van om meerdere mensen bij mijn verhalen te betrekken, zonder dat er één "echte" hoofdpersoon is.
    Voor one shots gebruik ik echter meestal de hij/zij-vorm.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Milou vr 17 jul - 20:38

Voor langere verhalen gebruik ik meestal de hij/zij vorm en voor one shots meestal de ik-vorm, heb ik ontdekt.

En verleden tijd of tegenwoordige tijd. Ik heb er de laatste tijd vaak moeite mee. Soms klinkt het tegenwoordige tijd mooier, maar is verleden tijd beter. Dat is zo irritant. xD
    Bloody Mary
    Bloody Mary
    Amateur
    Amateur

Bericht van Bloody Mary wo 28 okt - 20:50

De laatste tijd schrijf ik liever in de ik-vorm. Laatst heb ik, voor een uitdaging op een ander forum, de Ik-vorm in de verleden tijd gebruikt. Normaal schrijf ik bij verhalen van uit het ik-standpunt meestal als tegenwoordige tijd, zodat je het direct meebeleeft, maar bij die uitdaging voelde het zo beter aan. In welke vorm schrijf je het liefst? Icon_smile
    Ik ken iemand die de je-vorm gebruikt, en eigenlijk vind ik die ook wel heel mooi, ik denk dat ik die een keer ga uitproberen.
    Verder treed ik ook wel als algemene verteller op of zijn er meerdere verhaallijnen, ik denk dat ik die twee wel eens door elkaar heb gebruikt zonder het te weten.
    Het ligt er maar aan waar ik heen wil met mijn schrijfsel.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Milou wo 28 okt - 21:53

De laatste tijd schrijf ik ook liever in de ik-vorm. Zo kan ik wat meer in de huid van mijn personages kruipen, maar ik gebruik de ik-vorm eigenlijk alleen maar voor one shots, nooit voor hele verhalen. Misschien wel in flashbacks, maar verder niet.

De ik-vorm vind ik wel prettig schrijven. En, Bloody Mary? Wat moet ik me voorstellen van de je-vorm? Dat lijkt me echt niet handig.
    Bloody Mary
    Bloody Mary
    Amateur
    Amateur

Bericht van Bloody Mary wo 28 okt - 22:04

Ik heb het zelf nog nooit uitgeprobeerd, maar ik wist wel van het bestaan af. Het is meer dat je beschrijft wat de je doet, in plaats van hij/zij.ik. Dus. "Je loopt over het voetpad, maar je hoofd lijkt er niet helemaal bij te zijn." Zo moet je je dat ongeveer voorstellen. Snap je?
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Milou do 29 okt - 13:04

Hmm. Ja, ik wist van het bestaan af en ik stelde me ook zoiets voor, maar dan lijkt het eerder een brief gericht naar iemand. Kan mooi zijn, maar dan moet het wel goed gebruikt worden.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver

Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

Bericht van Merdyff do 29 okt - 16:27

Ik heb jij-vorm gebruikt in mijn one-shot Aan een medestudent (met enkel op het einde even ik-persoon). Ik vond het bij dat verhaal wel passen. Het heeft inderdaad iets van een soort brief, maar voor mij roept het meer een gevoel op van een brief die je nooit schrijft. Het moet inderdaad goed gebruikt worden. Ik denk dat je moet weten waarmee je bezig bent. Je schrijft niet zomaar een verhaal in de jij-vorm omdat je daar zin in hebt, het moet bij je verhaal passen. En eigenlijk vind ik dat bij de ik-persoon ook, alleen in mindere mate. Ik kan mij soms echt ergeren wanneer boeken of verhalen in de ik-persoon geschreven zijn waarbij dat eigenlijk niet past. Zo las ik bijvoorbeeld eens een thriller met een huurmoordenaar als hoofdpersonage, die vanuit de ik-persoon geschreven was. Daardoor zag je enkel het standpunt van de huurmoordenaar, wat mij behoorlijk ergerde, omdat ik in een thriller net hou van de spanning die gecreëerd wordt doordat je als lezer verschillende standpunten ziet en daardoor net iets meer weet dan het hoofdpersonage. Het verhaal van dat boek zat best goed in elkaar, maar het ik-standpunt stoorde mij echt. Als ik een boek opensla en ik zie dat het in de ik-persoon geschreven is, denk ik bijna altijd: 'Ai, gaat het wel werken?' En soms werkt dat inderdaad. Ik-persoon kan je echt in het verhaal meesleuren, maar soms kom ik echt boeken tegen waarvan ik denk: 'Had die schrijver maar een hij/zij-persoon gebruikt.' Ik-persoon tegenwoordige tijd vind ik zeker iets gevaarlijks, enkel te gebruiken als je er een hele goede reden voor hebt. Darren Shan doet het in zijn Demonata-serie en daarin werkt het, maar ik denk niet dat ik veel andere professionele schrijvers ken die de ik-persoon tegenwoordige tijd kunnen doen werken.
    Voor mij persoonlijk is hij-persoon verleden tijd 'default modus', de vorm waarin ik zal schrijven tenzij ik een goede reden heb om dat niet te doen en bewust kies voor iets anders.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu vr 22 nov - 1:48