Schrijfsels

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+4
Merdyff
Nicole
Milou
Fantasy_girl
8 plaatsers

    Reactietopic

    Fantasy_girl
    Fantasy_girl
    Admin
    Admin


    Don't live in the past, think about the future
    Vrouw Aantal berichten : 165

    Reactietopic Empty Reactietopic

    Bericht van Fantasy_girl wo 26 nov - 14:14

    Reactietopic

    Hier mag je reacties posten op de verhalen van een ander. Ook kan je hier complimenten, tips en anderen dingen kwijt over de verhalen. Blijf wel beleefd en ga niet schelden! Ga ook niet van die nutteloze berichtjes posten, want die worden verwijdert en kan het ook zijn, als het te vaak gebeurd, dat je een tijdelijke ban krijgt van de bieb of misschien zelfs van het hele forum! Ook kan het zijn dat je eigen topic gesloten wordt dan om die reden, als je er eentje hebt...

    Veel plezier!
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Milou zo 30 nov - 14:53

    Nicole
    Ik heb je one shot gelezen! Hij was erg spannend, maar alleen begreep ik er weinig van. Het was mysterieus beschreven, dat wel. Maar de mensen moeten ook snappen waar het over gaat, dat is best moeilijk met een One Shot omdat je alles in één keer moet zeggen. Alle informatie moet er in één keer ingepropt worden. Het verhaal zelf is heel goed geschreven en het las lekker, maar de boodschap ervan is me nog niet helemaal duidelijk, maar misschien komt dat nog. In ieder geval: heel goed geschreven! :cheers:

    En je hebt trouwens een hele leuke banner! (A)
    Nicole
    Nicole
    Member
    Member


    Rupert; (ll')
    Vrouw Aantal berichten : 43

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Nicole zo 30 nov - 14:56

    Milou schreef:Nicole
    Ik heb je one shot gelezen! Hij was erg spannend, maar alleen begreep ik er weinig van. Het was mysterieus beschreven, dat wel. Maar de mensen moeten ook snappen waar het over gaat, dat is best moeilijk met een One Shot omdat je alles in één keer moet zeggen. Alle informatie moet er in één keer ingepropt worden. Het verhaal zelf is heel goed geschreven en het las lekker, maar de boodschap ervan is me nog niet helemaal duidelijk, maar misschien komt dat nog. In ieder geval: heel goed geschreven! :cheers:

    En je hebt trouwens een hele leuke banner! (A)


    Danku sjuun voor je reactie very happy.
    Eigelijk valt er neit veel aan te snappen. het is gewoon een nachtmerrie en het moet gewoon een beetje spannend zijn.
    Maar super bedankt voor je reactie. ^^ *kuchookalhebikjegedwongeneenreactietezettenkuch* -- is niet helemaal waar. XD
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Merdyff vr 12 dec - 3:16

    Zowel voor Nicole als voor Celeste: verhalen horen een titel te hebben. Ik vind het zelf soms ook vreselijk moeilijk om een titel te bedenken, maar hij hoort er wel te zijn, vind ik. Een pakkende titel die meteen aanspreekt is altijd goed om lezers te lokken.

    @ Nicole: Ik vind dat je one-shot zeer veelbelovend begint. Erg goed beschreven, je weet de spanning goed op te bouwen. Je had mijn aandacht echt vast, ik wilde weten wat er aan de hand was. Naar het einde toe wordt het jammergenoeg een beetje warrig en het einde vond ik toch wel echt een anti-climax. Heel jammer.

    @ Celeste: Ik hou totaal niet van zelfmoordverhalen en jouw verhaal is daar geen uitzondering op. Ik heb het wel tot het einde doorgelezen, wat ik al een hele prestatie vind. En dat is echt niet omdat jouw schrijfstijl slecht zou zijn of zo, nee, ik vind dat je best wel goed schrijft. Alleen wist ik al vanaf het begin van het verhaal dat de persoon zelfmoord ging plegen, dus had ik sowieso weinig zin om verder te lezen. Ik vind het dan ook jammer dat er geen verrassingseffect in je verhaal zit. Vanaf het begin weet je wat er op het einde gaat gebeuren en dat gebeurt dan ook. Neem dit alsjeblieft niet te persoonlijk op. Als mijn favoriete schrijver of schrijfster een zelfmoordverhaal zou schrijven, zou ik dat waarschijnlijk óók niet goed vinden.
    Wat ik ook nog wil zeggen: doordat ik genomineerd was voor een schrijfwedstrijd heb ik een tijdje geleden een masterclass kunnen volgen waarbij ik samen met de andere genomineerden schrijftips kreeg van iemand die schrijfles geeft. Deze persoon gaf als opmerking dat het vreemd overkomt als bij een verhaal vanuit de ik-persoon deze ik-persoon op het einde sterft, want wie schrijft dan eigenlijk het verhaal? Ik weet dat het wel vaker gedaan wordt, maar ik wou het je toch even als opmerking geven.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Levina di 6 jan - 19:58

    Nicole: Ik vond je one-shot 'geluid' erg spannend, heel goed geschreven. Vanaf de eerste regel was stoppen met lezen voor mij al niet meer mogelijk, dat is knap van je!
    Wel vond ik het einde een beetje vreemd...
    Spoiler:
    Als je het beter had uitgewerkt had ik het minder raar gevonden...
    Oh, nog iets:
    Spoiler:
    Verbetering van spelfoutjes:
    Aan de andere kant van de lijn hoorde ze het irritante lichte geruis dat ze daarstraks ook in de verte had gehoord.
    Ze dwong zichzelf, maar vond deze gedachten veel fijner.
    ‘Graag,’ grijnsde Karin en ze kneep Linda in haar bovenarm, ‘Dat heb je wel verdiend.’

    Celeste:
    Jouw one-shot 'begrip' mocht er ook wezen. Je hebt heel geloofwaardig de gedachtegang van het kind beschreven, de dingen die het kind weet en weten wil, etc. Vaak gaan tieners of volwassenen daar de fout in gaan.. maar jij houdt je goed staande, al wankel je aan het eind van het verhaal nog wel een beetje.
    Je hebt me overtuigd: de hoofdpersoon is een kind, een slim kind, dat wel, maar geen volwassene die een kind moet voorstellen.
    Wat ik wel een beetje mis is een verhaallijn. Begrijp me niet verkeerd; de gedachtes van je hoofdpersoon zijn interessant, maar ik mis dynamiek, het is allemaal zo statisch.
    Wat is het probleem van de hoofdpersoon? Hoe vergaat de 'worsteling' haar? En hoe lost het probleem zich op? Het is enkel de natuur van de hoofdpersoon die je nu beschrijft, niet genoeg voor een one-shot, naar mijn mening.

    Soetkin: Ik ben nu nog je one-shot 'Celia' aan het lezen, een reactie komt straks, dat je dat even weet, als je dit leest!
    Ik heb hem gelezen, en zit nu met het probleem dat ik een hele reactie moet gaan schrijven zonder dat ik er de woorden voor kan vinden... Je one-shot was echt ongelooflijk. Ik kreeg er tranen van in mijn ogen, en ik ben niet gewend dat verhalen van amateurschrijvers dat bij me veroorzaken.
    Hoewel ik vaker verhalen met dit thema heb gelezen,
    Spoiler:
    is deze zeker de mooiste en de origineelste, en spant ze de kroon zonder twijfel. Je hebt alle reden om trots te zijn op dit verhaal, maar ik denk dat je mij niet nodig hebt om dat te weten. Aan heel deze reactie heb je waarschijnlijk inhoudelijk vrij weinig...
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Merdyff do 8 jan - 1:04

    Levina, heel erg bedankt voor je reactie. Ik ben blij dat je van het verhaal genoten hebt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij het schrijven van het verhaal zelf ook met de tranen in mijn ogen zat, maar ik dacht dat dat misschien was omdat je aan je eigen personages nu eenmaal extra gehecht bent. (Aidan is ook het hoofdpersonage in een ander verhaal van mij én een van mijn RPG-personages op een ander forum.) Het feit dat het verhaal ook dat effect heeft op iemand die de personages verder niet kent, is echt een groot compliment.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Milou do 8 jan - 1:39

    Merdyff
    Ik wil dat je weet dat ik 'Celia' ook gelezen heb, ik ga nu slapen, maar mijn reactie (die dus nog komt) is in ieder geval positief! happy
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Levina za 17 jan - 17:27

    ^Schone slaapster XD

    Mijn reacties bevatten bijna altijd spoilers voor het verhaal, wees dus gewaarschuwd.


    Soetkin: Een horrorverhaal over een taart die vermoord wordt was waarschijnlijk beter geweest, lijkt me geweldig, maar ik vind dat je je met dit verhaal ook al aardig gered hebt.
    Wat ik heerlijk vond is de eindeloze zelfmedelijden, bijna als een puber, die je Bart heeft gegeven. Hij klinkt echt vreselijk als een emo, fantastisch. Ik heb erg moeten lachen om het verhaal ("Als ik een mens was geweest, zou ik bij elk woord kwaad op de grond gestampt hebben, maar dat is nog zo iets verschrikkelijks aan een ballon zijn: je hebt geen benen." Gewoon geweldig), maar toch vond ik het einde heel verdrietig. Bart was net zo blij, echt... Tja.
    Wat ik wel vindt, en daarover ben je het misschien wel met me eens, is dat je veel meer met dit thema had kunnen doen. Ik weet niet of het gelukt zou zijn met het ballon-idee, want dat heb je aardig uitgediept, maar het thema, de opdracht, had je veel verder kunnen brengen dan tot hier. Maar het krijgen van een idee ligt helaas bijna nooit in onze eigen handen...
    Het was een leuk verhaaltje, leuk geschreven en zeker vermakelijk, maar niet heel bijzonder.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Merdyff di 20 jan - 1:07

    @ Levina: Heel erg bedankt voor je reactie. Ik weet dat het verhaal niet bijzonder is, het is één van mijn minste one-shots, maar ik heb het dan ook op een uurtje of zo moeten schrijven. Meestal doe ik veel langer over een one-shot. Dit was echt een snelschrijfoefening, gewoon schrijven wat er in mij opkwam. Het complete gebrek aan alinea's is daar een bewijs van. Ik kan je dus alleen maar gelijk geven in wat je zegt, en beloven dat ik in mijn volgende one-shot meer tijd zal steken. wink
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Merdyff ma 11 mei - 16:35

    Nicole, eerst even een algemene reactie/vraag: zou je je bannertjes bij je verhalen kunnen verkleinen? Nu moet ik opzij gaan scrollen om je verhalen te kunnen lezen en dat is vrij vervelend. Grote banners laden ook tragen en mijn internetverbinding is niet altijd even snel. Als je het moeilijk vindt om in te schatten hoe groot een banner mag zijn: persoonlijk neem ik voor mijn bannertjes een maximumbreedte van 600 pixels. (Ik vind je banners trouwens wel erg mooi.)
    Verder, als je denkt dat niemand jouw one-shots leest, heb je het dus mis. Ik heb Pijn zonet gelezen en zoals je vraagt, is hier dus een korte reactie.
    Eerst een paar schrijf- of typfoutjes:
    Ik had nooit verwacht dat ik alwéér in jou vieze spelletjes zou trappen.
    Moet jouw zijn.
    Ik moet vrede sluiten met de dingen die gebeurt zijn
    gebeurd
    Maandenlang uitgekeken naar dat ene moment wat ik achteraf liever had willen overslaan.
    en
    Een soort gegeven wat mij zou vertellen dat het niet goed zat.
    Wat moet dat zijn.
    Ik vind dat je one-shot enkele hele mooie zinnen bevat en eigenlijk wel mooi geschreven is, maar inhoudelijk vind ik hem erg warrig. Het is erg moeilijk om je aandacht erbij te houden, omdat het eigenlijk niet echt te volgen is. En ik denk ook dat er inhoudelijk een paar foutjes inzitten, want op sommige momenten lijkt het zichzelf tegen te spreken. Ik denk onder andere aan de eerste zin:
    Als ik een week terug had geweten wat me niet kort daarna zou overkomen, had ik lang niet zo erg uitgekeken naar dat moment.
    De onderlijnde niet hoort daar volgens mij helemaal niet te staan. Ik kan het mis hebben, maar op deze manier lijkt het echt niet logisch. Probeer je verhaal nog eens aandachtig door te lezen, want dingen als een 'niet' die er te veel of te weinig staat, maken het voor de lezer natuurlijk echt onmogelijk om je verhaal te begrijpen. Denk er sowieso aan bij het schrijven van een verhaal dat de lezer enkel de informatie heeft die jij hem geeft. Jij hebt misschien de hele geschiedenis van de twee personages in je hoofd, weet wat hun lievelingseten is of hun lievelingskleur (bij wijze van spreken dan), maar de lezer heeft enkel de woorden die jij op papier zet. Probeer als je je verhaal herleest, je in te beelden dat je nog helemaal van niets weet om erachter te komen of je wel voldoende informatie geeft. Of als je dat te moeilijk vindt, laat iemand anders het dan nalezen en vraag aan die persoon om je te vertellen wat hij over de personages, de gebeurtenissen weet. Ik heb de indruk dat je in dit verhaal de lezer niet iets 'te slim' inschat. (Of ik ben gewoon dommer dan de standaard lezer, dat kan ook natuurlijk. wink ) Maar verder zou ik zeggen: zeker blijven schrijven, door te oefenen kom je een heel eind.
    Nicole
    Nicole
    Member
    Member


    Rupert; (ll')
    Vrouw Aantal berichten : 43

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Nicole do 14 mei - 11:59

    Dankje voor je reactie, Levina. Ik had ze nog helemaal niet gezien tongue.
    Dankje, Soetkin! Dat had ik eigenlijk al wel verwacht, dat mensen het niet zouden begrijpen. Ik heb hem eigenlijk geschreven om wat frustratie en teleurstelling weg te schrijven. Eigenlijk is het een beetje persoonlijk met een hysterisch randje XD.
    Maargoed: Ik vind het best moeilijk om goed kloppende zinnen te maken. Dan heb ik een goede zin in mijn hoofd maar weet ik niet hoe ik het precies moet verwoorden om te zeggen wat ik precies wil.
    En over dat woordje 'niet'. Volgens mij hoort het er wel te staan. Ik weet het zelf ook niet precies. Ik wil er eigenlijk mee zeggen: Als ik had geweten wat er zou gebeuren, had ik er veel minder zin in gehad. Snap je? Ik had er dus heel veel zin in, maar toen dat gebeurde, was het niet leuk meer. Dus achteraf had ik me er niet zo op moeten verheugen.
    Ik kan het ook helemaal fout hebben, ik ben echt rampzalig in Nederlands enzo, dusja.
    Nogmaals: Super bedankt voor je reactie very happy. Leuk dat iemand het nog leest wink.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Merdyff do 14 mei - 15:33

    Oeps, sorry, ik heb de foute niet onderlijnd. Stom van me. Het is de andere niet die er dus volgens mij niet hoort te staan, en daar ben ik nog steeds van overtuigd na jouw uitleg. Zin moet volgens mij zijn: Als ik een week terug had geweten wat me kort daarna zou overkomen, had ik lang niet zo erg uitgekeken naar dat moment.

    Ik heb Bevroren tranen ook gelezen, maar ik had geen zin om twee reacties op één dag te schrijven. XD
    Mijn eerste reactie was dat ik het beter vond dat Pijn, minder vaag in elk geval. Ik begrijp dat Kayleigh het niet kan vinden met haar ouders. Ik heb er geen idee van waarom, maar ik denk dat dat in deze one-shot ook niet echt nodig is. Wat je volgens mij wél zou moeten vertellen op één of andere manier is wat de reden is dat ze nú zo koppig op haar kamer zit.
    Kijk, je kan het vergelijken met een oorlog. Mijn geschiedenisleraar uit het 2de middelbaar leerde ons het verschil zien tussen de oorzaak en de aanleiding van een oorlog. Een duidelijk voorbeeld is denk ik de eerste wereldoorlog. Er waren al lange tijd spanningen tussen de verschillende Europese landen, onder andere tussen Duitsland en Frankrijk (Frankrijk was de vijand van Duitsland sinds de Duitse eenmaking in de 19de eeuw), maar ook tussen verschillende andere landen. Verschillende landen hadden pacten gesloten om als één land uit het pact aangevallen werd ook meteen de oorlog te verklaren aan het aanvallende land. Dat en waarschijnlijk nog wel wat zaken vormden samen de oorzaak van WOI. Het feit dat Kayleigh om welke reden dat ook het niet kan vinden met haar ouders is de oorzaak van wat er gebeurd in jouw verhaal. Maar een situatie als in het begin van de 20ste eeuw, met spanningen en pacten tussen verschillende landen, kan jaren aanslepen zonder dat er daadwerkelijk iets gebeurd. Er was een aanleiding nodig, in het geval van WOI de moord van de Oostenrijkse kroonprins in Servië. Dat was de gebeurtenis die de bom deed barsten. Oostenrijk verklaarde de oorlog aan Servië en alle verschillende pacten traden in werking, waardoor bijna heel Europa plots in oorlog was. Oorzaak en aanleiding zijn beiden nodig om een oorlog te ontketenen. Zonder de moord op de Oostenrijkse kroonprins was er geen WOI geweest (wel, het is te zeggen, nog niet op dat moment, hoogstwaarschijnlijk zou er wel een andere aanleiding gekomen zijn), zonder de spanningen die er al jaren in Europa waren, had de moord nooit voor een wereldoorlog gezorgd. Als de Belgische kroonprins morgen in Nederland wordt vermoord, kan ik mij niet voorstellen dat dat de aanleiding gaat zijn tot een derde wereldoorlog, zelfs niet tot een oorlog tussen België en Nederland, omdat dat op zich eigenlijk een relatief banaal feit is. Tot zover mijn geschiedenisles, nu de schrijfles die ik je wil meegeven.
    Jouw verhaal is dan wel geen oorlog, maar het is wel een conflict en dus vergelijkbaar. Je hebt kort gezegd een meisje dat zoals ik het zie nogal veel last heeft van haar puberteit en haar ouders die dat niet begrijpen. Dat is de oorzaak. Maar ik denk niet dat elke puber elke avond op zijn kamer zit te huilen en te koppig is om te gaan eten. Er is een aanleiding nodig, een figuurlijke moord op Frans Ferdinand. Een banaal feit, een banale ruzie, die ervoor zorgt dat voor Kayleigh op dat moment de maat vol is. Misschien had ze een slecht rapport en hebben haar ouders zitten zagen dat ze niet genoeg haar best doet. Of misschien hebben ze gezegd dat ze in het weekend niet naar een fuif mag gaan waar ze graag heen wou omdat ze haar nog te jong vinden daarvoor. Misschien wilde Kayleigh een film op tv zien, maar eisten haar ouders de tv op voor een serie die ze volgen. Probeer te bedenken wat de aanleiding is van het escaleren van het conflict op het moment dat jouw verhaal zich afspeelt en probeer dat te verwerken in jouw verhaal. Zorg ervoor dat de lezer zich afvraagt waarom ze op haar kamer zit en zorg ervoor dat het antwoord meer is dan dat ze niet met haar ouders overweg kan, zorg er als het kan voor dat het enigszins verrassend is. Ik begrijp dat je je in dit verhaal vooral wil concentreren op Kayleighs gevoelens, maar aangezien je schrijft over haar moeilijke relatie met haar ouders, denk ik dat je dat beter echt kan uitwerken. En met echt uitwerken bedoel ik niet dat je een hele alinea moet schrijven met alles wat er die avond gezegd is. Je mag het gerust vaag houden, één zin kan voldoende zijn. Iets als: Het was ook altijd hetzelfde. Al haar vriendinnen mochten uitgaan tot een stuk in de nacht, maar als zij één keer vroeg om naar een fuif te mogen, moesten haar ouders zonodig weer oer-conservatief doen. Alsof ze een klein kind was. 't Is misschien een stom voorbeeld, maar op die manier maak je de lezer duidelijk dat de aanleiding van het conflict was dat Kayleigh niet naar een fuif mag gaan waar ze heel wilt, zonder dat je de hele ruzie met haar ouders beschrijft. Ik hoop dat je begrijpt wat ik wil zeggen. Zelfs in een one-shot waarin je vooral wil gevoelens beschrijven, moet je er toch proberen voor te zorgen dat je 'plot' klopt, dat het logisch is dat die persoon is waar hij is en de gevoelens heeft die jij beschrijft.

    Ik vrees dat het niet alles is dat ik te zeggen heb en ik hoop dat je tegen een beetje kritiek kan. Het is in elk geval goedbedoelde kritiek, het is niet mijn bedoeling om je verhaal af te kraken of zo, enkel om je te helpen beter te worden.

    Een eerste puntje: ik vind het thema bliksem amper terug in jouw one-shot. Ik krijg het idee dat je deze one-shot geschreven hebt en achteraf hebt gekeken bij welk thema je hem zou kunnen zetten. Is op zich niks mis mee en verandert ook absoluut niets aan de kwaliteit van jouw one-shot. Ik zit zelf ook met een paar ideeën voor one-shots die niet echt bij een thema hier passen en waarschijnljik ga ik die uiteindelijk ook ergens bijplakken waar ze misschien niet echt horen. Alleen... met het thema bliksem had je hier echt wel wat meer kunnen doen. Je beschrijft de bliksem buiten, de echte letterlijke bliksem, maar dat is alles. Terwijl je gemakkelijk ook een soort van figuurlijke bliksem had kunnen beschrijven. Als ik even terugdenk aan mijn voorbeeldje van daarnet, dan zou ik schrijven: Het feit dat haar ouders gezegd hadden dat ze niet naar de fuif mocht gaan, was als een blikseminslag bij heldere hemel gekomen. Op die manier komt het bliksem-thema terug op een totaal andere manier, waardoor het hele verhaal door één eenvoudige zin, meteen een stuk meer bij het thema gaat passen.

    Second, jouw einde vind ik niet erg overtuigend. Eindes schrijven aan one-shots is één van de moeilijkste dingen die er bestaat, denk ik, en eerlijk gezegd weet ik ook niet meteen een alternatief voor jouw einde, maar ik denk dat je zelf ook wel beseft dat je hoofdpersonage met zijn kop tegen de muur laten botsen waardoor ze bewusteloos valt niet echt het meest geslaagde einde is. Er is niks mis met een open einde aan een one-shot, je moet absoluut niet het conflict tussen Kayleigh en haar moeder oplossen in jouw verhaal, veel van mijn one-shots hebben ook een min of meer open einde, maar dit komt over als 'Ik had geen zin meer om verder te schrijven, dus laat ik haar maar bewusteloos vallen.' Zo komt het over op mij, ik zeg niet dat dat zo is. Zoals ik al zei, heb ik geen alternatief en ik weet dat het gemakkelijk is om te zeggen dat iets niet goed is zonder te zeggen hoe het dan wel zou moeten. Denk er gewoon eens over na.

    En als laatste: er staan best wel wat typfoutjes in je one-shot, niet zoveel dat het echt irritant is om te lezen, maar wel net genoeg om het slordig te doen overkomen. Ik heb nu geen zin meer om ze er allemaal uit te halen. Het enige waar ik je wel wil op wijzen is dat je moet opletten om geen dialect/spreektaal te typen. Ik denk dat je wel drie keer 'is' gebruikt als een soort afkorting van 'eens', bij mijn weten is dat absoluut niet correct. Ik had eerst zelfs niet eens door wat je bedoelde. Dat is wat je schrijft in sms'en (en dan nog is dat helemaal niet standaard, want ik schrijf bijvoorbeeld 'es'), maar zeker niet in een verhaal. Maak er dus 'eens' van. En als je het echt wil afkorten (maar doe dat enkel wanneer het in een directe rede staat, in de aanhaling van wat iemand zegt!), denk ik dat de correcte vorm 'ns is (weglatingsteken n s). Maar ook dat vermijd je beter. Ik haal er even de zinnen uit die ik tegenkwam:
    ze moesten is weten wat ze over hun dacht.
    Speel nou is niet zo’n domme spelletjes!
    Jullie moesten is weten wat ík allemaal zat ben!
    En als laatste haal ik deze zin nog even aan:
    En hun maar over haar praten alsof ze een klein meisje was
    'Hun' kan je niet gebruiken als onderwerp van je zin. Dat moet 'zij' of 'ze' worden.

    Zoals ik al zei, vind ik het zeker niet slecht geschreven, maar ik denk dat er wel nog wat ruimte is voor verbetering. Ik hoop dat ik je geholpen heb, dat je wat aan mijn reactie hebt, en dat je het me niet kwalijk neemt dat ik zo kritisch ben geweest. Ik weet uit ondervinding dat kritiek soms hard kan aankomen, maar ik weet ook dat je er echt dingen uit kan leren. En als je het niet met mij eens bent, heb je uiteraard het recht om deze reactie gewoon naast je neer te leggen. Uiteindelijk ben ik ook zeker geen professionele schrijver en wat ik zeg is ook enkel mijn mening.
    Sharon
    Sharon
    Moderator
    Moderator


    Don't dream your life, live your dream
    Vrouw Aantal berichten : 482

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Sharon wo 3 jun - 10:52

    Uit het one shot topic van Nicole:
    sophie schreef:meisje(L)
    jij schrijft echt geweldige one-shots..ik zou wel willen dat ik dat kon..!!
    echt geweldig!!heartheart
    xxxxxxxxxxhouvanjesgatje(L)
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Levina za 18 jul - 21:47

    Soetkin, ik heb Zonsondergang gelezen.

    Die is al binnen, nietwaar? very happy

    Ik hou héééél erg veel van fantasiewerelden met burchten en rovers en paarden en ridders, dus aan mij heb je makkelijk een lezer gewonnen. Ik was verrukt toen ik deze one-shot zag! Ik had het denk ik eerst over het hoofd gezien...

    Ik ben benieuwd naar de andere one-shots, deze deed namelijk heel veel vragen bij me opkomen. Wel vond ik 'm erg proloogachtig, en ik denk niet dat hij op zichzelf staande zo'n sterke one-shot is.

    Maar goed, ik zal de volgende 'delen' ook gaan lezen, hopelijk(en waarschijnlijk) met plezier!
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Merdyff di 18 aug - 0:13

    @ Levina: Dank je voor je reactie. Op zich is deze inderdaad niet zo sterk, maar ik denk dat dat bij de andere one-shots van de reeks beter gaat zijn. Deze hoort echter samen met de one-shot die de laatste van de reeks gaat zijn, waarin de ontknoping plaatsvindt. De tweede heb ik trouwens ondertussen ook geschreven, maar ik heb een beetje moeite om hem bij een thema te plaatsen, dus ik ga hem nog een beetje moeten aanpassen. Maar je mag hem dus binnenkort verwachten.

    @ Joost: Aangezien het de eerste keer is dat ik reageer op een verhaal van jou, ga ik je maar even waarschuwen dat ik altijd behoorlijk kritisch ben bij het schrijven van reacties. Dat is niet om je af te breken of om ervoor te zorgen dat je nadien geen zin meer hebt om te schrijven, maar omdat ik uit ondervinding weet dat het de kritische reacties zijn waar je het meest uit leert, ook al kunnen ze in het begin soms hard aankomen. Onthoud in elk geval dat ik je alleen maar wil helpen en dat alles wat ik zeg uiteindelijk gewoon mijn eigen mening is en dat iemand anders daar heel anders kan over denken.

    Ten eerste wil ik zeggen dat ik het onderwerp van je one-shot erg goed gevonden vind, erg origineel. Het beschrijven van een neuroot met smetvrees... Ik hou van het idee. Alleen... ik denk dat er meer in het onderwerp zat dan jij er hebt uitgehaald.
    Het idee om het te beschrijven vanuit twee standpunten vind ik ook goed, maar jouw tweede deel voegt erg weinig toe aan het eerste deel. Het is alsof je gewoon nog eens hetzelfde leest.
    Op het eerste deeltje heb ik weinig aan te merken. Wel, op het feit na dat het taalgebruik van de buurman ongelooflijk Hollands is (Met Hollands bedoel ik Nederlands uit Nederland, in tegenstelling met Vlaams dus. Ik weet dat de term niet echt politiek correct is, maar ik vind het te omslachtig om het over Nederlands Nederlands te hebben.) Aangezien ik aanneem dat het verhaal zich in Nederland afspeelt en aangezien het gesproken taal is, is dat uiteraard geen probleem, als je maar weet dat ik er zo minstens drie dingen kan uithalen die een Vlaming nooit zou zeggen. Verder is het wel goed, al zou ik zeggen dat de buurman zelf ook wel een beetje een neuroot is omdat hij zoveel tegen zichzelf praat. XD
    Het tweede deel vond ik een beetje teleurstellend. Ten eerste (en dit is een detail, ik weet het) kreeg ik bij het lezen van het stukje van de buurman het idee dat die zijn overbuurman aan de overkant van de straat gadesloeg. In dit stukje blijkt echter dat Sander zijn fiets neemt aan de overkant van de straat, wat dus de kant is van de overbuurman. Het lijkt mij niet erg waarschijnlijk dat de buurman Sander gadeslaat van achter het raam en in zichzelf staat te mompelen over de jongen wanneer die vlak voor zijn raam staat. En als de fiets eerder naast het huis van de buurman staat, lijkt het mij moeilijk voor de buurman om Sander te zien. Misschien stel ik het mij ook gewoon verkeerd voor, maar dat was het idee dat ik kreeg toen ik het las.
    Ten tweede moet je weten dat een domme Belg als ik er geen flauw idee van heeft wat ze zich bij 'fietsnietjes' moet voorstellen. Uiteraard kan ik uit de context afleiden dat het een of andere soort van fietsenstalling is (zo dom ben ik nu ook weer niet). Als ik de context niet had gehad en het woord alleen hoorde, zou ik waarschijnlijk denken dat het iets was om je fiets mee te repareren, al zou ik dan niet meteen kunnen indenken wat het precies zou zijn. Het is blijkbaar een typisch Hollands woord.
    Punt drie: de inhoud. Zoals ik eerder al zei, voegt dit stukje niet echt iets toe aan wat je al door de buurman liet observeren. Het is zogezegd geschreven vanuit het standpunt van Sander (neem ik in elk geval aan), maar je komt helemaal niets van zijn gevoelens of gedachten te weten. Je schrijft enkel wat hij doet, zoals een buitenstaander het kan observeren. Maar dat is dus wat je de buurman in het stukje daarvoor ook al liet doen. Ik denk dat het interessanter zou zijn moest je meer in Sanders huid kruipen. Ik vind dat je heel goed zijn handelingen beschrijft, hij komt zeker over als de neuroot die je hem wil laten zijn, maar kijk ook eens in zijn hoofd binnen. Mensen zoals Sander, met een dwangstoornis, doen al die rituelen niet zomaar. In hun hoofd is het: 'Als ik meer of minder dan twee druppels zeep neem, valt de hemel op mijn kop.' of 'Als ik niet eerst mijn slot losmaak en dan pas het plastic zakje van mijn zadel doe, ga ik vast en zeker lekke band hebben.' Maak die dingen meer duidelijk in je one-shot. Of om het nog interessanter te maken: laat hem compleet flippen omdat zijn band plat staat of omdat zijn ketting eraf ligt. Al geef ik toe dat dat laatste bij jouw one-shot misschien minder goed zou passen, omdat je net de nadruk legt op de routine en de kleurloosheid van zijn bestaan, dus voor deze one-shot is het waarschijnlijk beter dat er niets afwijkends gebeurt. (Moest je niet weten wat schrijven voor het thema paniek: Sander die de ketting op zijn fiets moet leggen, lijkt mij best een interessant idee. XD) Wel, in elk geval, zelfs als je niets ingrijpends laat gebeuren, probeer er in elk geval voor te zorgen dat je tweede deel iets toevoegt aan je eerste deel. Aangezien je zelf al zei dat je niet volledig tevreden was over deze one-shot, heb ik je misschien helemaal niets nieuws verteld. Zoals ik al zei: ik vind het idee heel erg goed gevonden en zeker passend bij het thema kleurloos. Ik ben benieuwd om meer van je te lezen.
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator


    Mr Perfect meets Mr Clever
    Man Aantal berichten : 475

    Reactietopic Empty @ Soetkin

    Bericht van Joost di 18 aug - 12:20

    @ Soetkin: Bedankt voor je reactie! Je hebt gelijk, ik had het tweede deel wel iets uitgebreider mogen doen. Ik had deze one-shot nog ergens gevonden en hem wat aangepast, ik realiseer me nu ook dat ik dat een beetje te gehaast heb gedaan. Ik zal er de volgende keer op letten! In ieder geval bedankt voor de tip. http://www.oudzuid.amsterdam.nl/contents/pages/3452/foto1fietsen.jpg Dit is dus zeg maar een fietsnietje, niet echt heel spannend ofzo. Ik gebruik het zelf ook nooit, ik heb m'n zus laatst alleen een paar keer horen zeggen (en die woont in de stad). En aangezien ik het in een stad wilde af laten spelen heb ik daar maar voor gekozen.
    Nogmaals bedankt voor je reactie! Ik vond hem totaal niet grof en ik heb er veel aan gehad!
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Milou za 14 nov - 12:27

    Nicole
    Ik heb net je laatste one shot dood gelezen! Ik vond hem heel erg mooi! Ik heb hem ook helemaal uitgelezen, want hij moest gewoon uitgelezen worden, zo voelde het. Het begin vond ik wel iets sterker dan het einde en je vertelt ook niet precies wat er nu gebeurd is, maar daar houd ik wel van! Misschien weet je zelf ook niet wat er precies is gebeurd, of misschien toch wel, maar dat maakt dan ook niet uit, want hoe je het opgeschreven hebt is gewoon goed.
    Nicole
    Nicole
    Member
    Member


    Rupert; (ll')
    Vrouw Aantal berichten : 43

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Nicole ma 16 nov - 20:55

    Dankje Milou! =D.
    Ik vond hem toen ik hem schreef om een of andere reden geweldig, maar nu ik hem steeds meer lees vind ik het steeds meer een vaag stuk vod. Ik vond hem toch nog wel de moeite waard om hem te posten happy.
    Bedankt voor je reactie in ieder geval, dankjewel =)
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Milou ma 16 nov - 21:26

    Je moet je verhalen ook niet te vaak herlezen. XD
    Bloody Mary
    Bloody Mary
    Amateur
    Amateur


    It's not just a hobby, it's a lifestyle
    Vrouw Aantal berichten : 120

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Bloody Mary za 5 dec - 15:36

    Soetkin; Ik heb net je laatste one-shot gelezen. Alhoewel ik niet veel van akkoorden en dergelijke weet, heb je me toch kunnen boeien met je one-shot. Je karakters waren heel duidelijk en vooral het begin was lang beschreven, maar verveelde daarentegen niet. happy
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Merdyff ma 7 dec - 23:48

    @ Carla: Bedankt voor je reactie. Ik weet dat de akkoorden waarschijnlijk vrij onbegrijpelijk zijn voor wie niet zoveel van muziek weet, maar ik hoop dat het niet echt stoort. Het was gewoon nodig in deze one-shot dat de uitleg nogal 'technisch' is, omdat beide personages wél veel over muziek en akkoorden weten, het is hetgene dat hen bij elkaar brengt, dus ik kon het niet echt weglaten.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Merdyff za 26 dec - 15:23

    Nicole, het verbaast me dat ik je one-shot Dood nog niet had gelezen. Ik vind hem erg mooi geschreven. Hij is kort, maar dat is goed zo. Ik vind de je-vorm mooi passen bij het thema, alleen maak je alleen maak je er een paar keer een foutje tegen.
    gezien de tijd die ze achter haar liet vreselijk was.
    Hier gebruik je nog de 3de persoon.
    De tijd vóór die periode leek uit een ander leven, niet van haar, of nooit écht beleefd
    Ook hier moet die 'haar' volgens mij 'jou' of 'je' zijn.
    Het beeld van de vogel vind ik goed gekozen.
    Ik vind het ook mooi hoe je maar geleidelijk aan beseft waarover het gaat. Al kan dat ook wel aan mij liggen, ik zat in het begin compleet op het foute spoor door een kleine Nederland/België taalverwarring, denk ik. Zusters zijn bij ons nonnen. Wat jij beschrijft als zusters, noemen wij verpleegsters. De grijze muren, de zusters die jouw personage stonden op te wachten, het feit dat het thema van jouw verhaal 'dood' was... Ik dacht eerst eerlijk waar dat jouw personage haar ouders verloren had en zich in een weeshuis bevond, en dan een weeshuis in de 19de eeuw of zo, geleid door geestelijken. Het duurde tot bijna helemaal aan het einde voor ik doorhad waar het echt over ging en dat de zusters uiteraard gewoon verpleegsters waren en dat het 'weeshuis' een ziekenhuis was.
    Nog een kleine fout in je laatste zin:
    Ver weg, waar zelfs de grootste en de sterkste vogels zelfs niet konden komen.
    Volgens mij staat er een 'zelfs' te veel.
    Maar dus ondanks de verwarring een hele mooie, aangrijpende one-shot.
    Nicole
    Nicole
    Member
    Member


    Rupert; (ll')
    Vrouw Aantal berichten : 43

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Nicole wo 3 feb - 19:11

    Merdyff schreef:Nicole, het verbaast me dat ik je one-shot Dood nog niet had gelezen. Ik vind hem erg mooi geschreven. Hij is kort, maar dat is goed zo. Ik vind de je-vorm mooi passen bij het thema, alleen maak je alleen maak je er een paar keer een foutje tegen.
    gezien de tijd die ze achter haar liet vreselijk was.
    Hier gebruik je nog de 3de persoon.
    De tijd vóór die periode leek uit een ander leven, niet van haar, of nooit écht beleefd
    Ook hier moet die 'haar' volgens mij 'jou' of 'je' zijn.
    Het beeld van de vogel vind ik goed gekozen.
    Ik vind het ook mooi hoe je maar geleidelijk aan beseft waarover het gaat. Al kan dat ook wel aan mij liggen, ik zat in het begin compleet op het foute spoor door een kleine Nederland/België taalverwarring, denk ik. Zusters zijn bij ons nonnen. Wat jij beschrijft als zusters, noemen wij verpleegsters. De grijze muren, de zusters die jouw personage stonden op te wachten, het feit dat het thema van jouw verhaal 'dood' was... Ik dacht eerst eerlijk waar dat jouw personage haar ouders verloren had en zich in een weeshuis bevond, en dan een weeshuis in de 19de eeuw of zo, geleid door geestelijken. Het duurde tot bijna helemaal aan het einde voor ik doorhad waar het echt over ging en dat de zusters uiteraard gewoon verpleegsters waren en dat het 'weeshuis' een ziekenhuis was.
    Nog een kleine fout in je laatste zin:
    Ver weg, waar zelfs de grootste en de sterkste vogels zelfs niet konden komen.
    Volgens mij staat er een 'zelfs' te veel.
    Maar dus ondanks de verwarring een hele mooie, aangrijpende one-shot.

    Bedankt voor je reactie, Soetkin! happy. Hier ben ik echt heel blij mee <3. (Misschien ook wel een beetje laat, maar ik kom hier helemaal nooit meer xD).
    En inderdaad, die zusters waren verpleegsters happy. Ik begrijp dat t voor jou verward!
    Ik verbeter de foutjes en bedank je nogmaals voor de reactie very happy
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Milou do 4 feb - 13:45

    Foei foei, Nicole. Vaker komen hierszo! wink
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator


    Mr Perfect meets Mr Clever
    Man Aantal berichten : 475

    Reactietopic Empty Merdyff - Winterwind

    Bericht van Joost do 30 sep - 21:52

    @ Soetkin: De voornaamste reden voor mij om je nieuwste one-shot - Winterwind - gelijk te lezen was de motivatie die je er boven hebt geschreven. Ik ben namelijk zelf ook (een grote) fan van Mumford & Sons én het lied 'Winter Winds'.
    Kan spoilers bevatten!
    Wauw! Wat een mooi verhaal! Gelijk vanaf de eerste paar woorden voelde ik de gelijkenis, de overeenkomst, de relatie met je inspiratiebron. Ik vind de opbouw van je verhaal erg prettig en passend bij het verhaal. Ik werd toch nog even op het verkeerde been gezet, ik dacht namelijk eerst dat het verhaal in het 'nu' speelde. De plaatsing in de tijd is verder totaal niet hinderlijk, het smoezelige van vroeger past perfect bij de zwerver en de verdorring, de kou van de winter(wind). En door de cyclische structuur heb je ook een bevredigend gevoel aan het eind. Ik wilde namelijk sowieso dat de hoofdpersoon niet 'doodgaan zou gaan vanbinnen'... Door het 'leren kennen van een nieuw mens' weet ik dat dat ook niet zal gebeuren.
    Bedankt!

    Gesponsorde inhoud


    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu ma 20 mei - 13:59