Schrijfsels

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+8
Joost
Merdyff
Levina
Bloody Mary
Celeste
Nicole
Milou
Fantasy_girl
12 plaatsers

    Reactietopic

    Fantasy_girl
    Fantasy_girl
    Admin
    Admin


    Don't live in the past, think about the future
    Vrouw Aantal berichten : 165

    Reactietopic Empty Reactietopic

    Bericht van Fantasy_girl zo 23 nov - 19:36

    Reactietopic

    Hier mag je reacties posten op de verhalen van een ander. Ook kan je hier complimenten, tips en anderen dingen kwijt over de verhalen. Blijf wel beleefd en ga niet schelden! Ga ook niet van die nutteloze berichtjes posten, want die worden verwijdert en kan het ook zijn, als het te vaak gebeurd, dat je een tijdelijke ban krijgt van de bieb of misschien zelfs van het hele forum! Ook kan het zijn dat je eigen topic gesloten wordt dan om die reden, als je er eentje hebt...

    Veel plezier!
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Milou zo 23 nov - 23:31

    Ik weet niet of het de bedoeling is of ik het hier post, maar ik ben lekker eigenwijs en ik doe het toch maar: Ik vind het HPverhaal met alle leden heel erg leuk!
    Betekent dat, dat je ook al zeg maar een plot kan bedenken en dat erin verwerken en kijken waar het plot van het verhaal ooit zal eindigen? Of is het gewoon een kort verhaaltje. Het lijkt me leuker dat leden zelf nadenken over een eventueel plot en iets posten wat daar mee te maken heeft, maar dat het wel altijd moet kloppen. Dan is dat gelijk al een beetje oefening.

    Ik vind het trouwens een hartstikke leuk idee! happy
    Fantasy_girl
    Fantasy_girl
    Admin
    Admin


    Don't live in the past, think about the future
    Vrouw Aantal berichten : 165

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Fantasy_girl ma 24 nov - 21:01

    Ja, reacties op de fanfic met alle leden horen ook hier thuis. Het is de bedoeling dat iedereen zelf een stuk verder schrijft op wat er al geschreven is, dus dan heb je zelf al een soort van idee wat er moet gebeuren voor jezelf. Maar anderen posten dan ook natuurlijk weer tussen jouw posts in, dus kan het heel anders lopen en moet je daar weer iets op kunnen verzinnen.
    Ik ben blij dat je het een leuk idee vindt en misschien komt er binnenkort wel nog zo een, maar dan van iets anders. Maar dat is voor later, voorlopig doen we het met één.
    Het is alleen wel de bedoeling dat je gewoon alleen jouw deel posts, dus dan lees je een verhaal door alle posts te lezen achter elkaar, want anders zie je steeds de herhaling in het volgende bericht en dat leest irritant. Ik heb het bij jou Milou aangepast, want dan ziet meteen iedereen hoe het wel moet. Ik hoop dat je begrijpt waarom ik het op deze manier doe om het makkelijker leesbaar te maken.
    Nicole
    Nicole
    Member
    Member


    Rupert; (ll')
    Vrouw Aantal berichten : 43

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Nicole di 25 nov - 20:48

    @Milou: Meisje, wat mooi! Hoe je haar uitwerkt, enzovoort. Echt prachtig! Super!
    Alle gedachtes zijn mooi beschreven en het is vlot leesbaar! Super!

    *wacht op nieuw hoofdstuk*
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Milou di 25 nov - 21:10

    Nicole schreef:@Milou: Meisje, wat mooi! Hoe je haar uitwerkt, enzovoort. Echt prachtig! Super!
    Alle gedachtes zijn mooi beschreven en het is vlot leesbaar! Super!

    *wacht op nieuw hoofdstuk*

    Dankjewel! Ik ben erg blij dat je het eerste hoofdstuk een beetje leuk vind! happy
    Dit verhaal is wel geheel nieuw voor mij, omdat ik nog nooit over iemand heb geschreven die zó is als Clementine. Maar ik heb mijn evilkantje even opgeduikeld, dus als je dadelijk allemaal spamberichten ziet, die zijn van mij!:twisted:
    Haha, ik ben vooral heel erg tevreden over haar naam. Clementine❤. Het is gewoon zó clementine.

    In ieder geval heel erg veel bedankt voor je reactie, Nicole(x)!
    Nicole
    Nicole
    Member
    Member


    Rupert; (ll')
    Vrouw Aantal berichten : 43

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Nicole do 27 nov - 22:06

    Nicole! Foei!
    Ik heb gewoon jou verhaal nog nooit gelezen, Sharon.

    Nu wel very happy. Super goed! Ik ga hem niet verder lezen op Dreuzels omdat dat naaiend is XD.
    Maaarr; Het is spannend uitgewerkt en alle gevoelens (net zoals bij Milou) zijn prachtig beschreven. Super!
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Milou di 9 dec - 0:37

    Celeste
    Ik heb even vluchtig over jouw verhaal heen gelezen. En er vielen me een aantal dingen op.

    Lees dit stukje eens:
    Je gedachten zijn altijd ver weg, en de kilte die je uitstraalt is vreselijk. Ik wilde dat je niet zo.. lijdde." Zei Náron, en zijn stem klonk bezorgd. "Morgen is het anders. Morgen zal ik horen wat mij te doen staat. Morgen zal ik mijn taken op me nemen. En jij hoort daar ook bij. Jij zult me helpen niet waar?" Zei Joanna geruststellend. "Zeker. Maar laten we het afwachten." Antwoorde Náron. Toen draaide Joanna zich om en ze staarden elkaar een tijdje zwijgend aan. "Goedenacht." Zei Náron tenslotte en hij verliet de kamer. Joanna bleef alleen achter. Bang voor het vuur, liefhebbend het water.

    Hier zijn 2 dingen mis mee. Ten eerste maak je vaak dezelfde fout, dus ik ga er van uit dat je het niet weet.

    'Ik zag hem gister nog,' Zei Joanna.

    Het bovenstaande is fout en het dikgedrukte is wat fout is. Het moet namelijk zijn:
    'Ik zag hem gister nog,' zei Joanna.

    Je moet geen nieuwe hoofdletter beginnen omdat 'zei Joanna' nog bij de zin hoort. Dit is altijd zo.

    Verder doe je ook dit:
    'Ik zag hem gister nog,' zei Joanna. 'Echt? Dat is een pak van mijn hart,' antwoordde de gladde, donkere jongeman.

    Als er een nieuw persoon aan het woord is moet er altijd een entertje komen. Dus het stukje moet zo:
    'Ik zag hem gister nog,' zei Joanna.
    'Echt? Dat is een pak van mijn hart,' antwoordde de gladde, donkere jongeman.

    Alles leek perfect, maar er was iets.
    Ik weet niet precies wat ik van deze zin moet denken. Onafgemaakt misschien. Wat voor soort iets was er dan? Iets onheilspellend of juist iets onvoorspelbaars?
    Ik vind je stijlfiguur niet helemaal goed uitgevoerd, het klinkt een beetje onafgemaakt.

    Het was pas 7 uur, maar het was een mooie ochtend.
    Ook deze zin vind ik vreemd. Wat heeft 7 uur nou met een mooie ochtend te maken? Als Joanna niet op vroeger tijdstippen wakker kan worden omdat ze een ochtendhumeur heeft ofzo, dan snap ik het wel. Maar nergens laat je dit blijken.
    Ook is 7 uur niet goed. Ik meen mij te herinneren dat alle getallen onder de 20 voluit geschreven moesten worden. Ik zou het zo doen:
    Het was pas zeven uur 's morgens, een tijdstip wat absoluut niet Joanna's favoriet was, maar desondanks vond ze het wel een prachtige, zonnige ochtend.


    Verder trekt jouw verhaal mij niet meteen de aandacht, maar dat kan ook aan mijn soort genres liggen dat ik adoreer. In ieder geval moet je ervoor zorgen dat die foutjes de inhoud niet verpesten, zeg maar. Ik ga zeker nog eens blikken op je verhaal werpen! Maar ik had nu niet echt de tijd om het verhaal grondig te gaan lezen.

    Hopelijk heb je iets aan mijn tips/reactie!
    Celeste
    Celeste
    Member
    Member


    Vrouw Aantal berichten : 64

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Celeste di 9 dec - 18:43

    Jaa heel veel happy Dankje. Dat van cijfers als woorden schrijven, daar ben ik mee bezig. Die tip kreeg ik namelijk al eerder.

    De tip van zei met een kleine letter typen zal ik zeker doen. Ik heb er nogal een handje van om zoveel mogelijk met hoofdletters te typen. Maar ik vind het goed dat je me erop gewezen hebt happy

    En die zin van 'Het was pas 7 uur, maar het was een mooie ochtend.' Daar bedoelde ik mee dat het om 7 uur niet altijd al zo mooi is. Meestal is de zon dan nog niet helemaal op en soms is het dan nog een beetje mistig. Hier wilde ik mee zeggen dat de ochtend toch mooier was dan normaal.

    Met die andere zin bedoelde ik dat alles perfect leek, maar dat er tóch iets was. Later word uitgelegd wát er was.

    Ik snap dat je het genre waar ik in schrijf niet zo geweldig vind, ik ben namelijk een echte voorstander van de echte pure fantasy. Ik probeer ook echt om zo mooi mogelijk alles te beschrijven, en dat is eigenlijk wel een onderdeel van fantasy. Dat je het niet leuk vind, dat is jouw keuze. Maar wat nog niet is kan nog komen hé milou tongue
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Milou di 9 dec - 19:56

    * moppert *

    Oké, ik had een heel bericht getypt, is het opeens weer helemaal weg. En control + z werkt ook al niet. Ach ja, opnieuw typeren dan maar.

    Ik zou die zin van die ochtend toch duidelijker laten merken. Joanna vind dat het zo is, dat wil niet zeggen dat het ook echt zo is. Kortom: het is háár mening. Het is geen feit, dus zou je ook niet er van uit kunnen gaan dat iedereen het snapt. Ik snap het bijvoorbeeld niet. Ik vind de ochtenden best wel mooi. Het is niet helemaal donker, maar toch wel een beetje en in de mist kan altijd een nieuw avontuur liggen. De nacht vind ik ook wel leuk, maargoed. Daar gaat het niet om. Ik zou het er óf wel neerzetten óf gewoon die zin weglaten. Maar dat is gewoon jouw keus, net zoals het verhaal ook jouw verhaal is.

    En die ene zin, ik snap wel wat je er mee bedoeld, maar het klinkt gewoon een beetje vreemd. Misschien mis ik het woordje 'toch' wel.
    'Alles leek perfect, maar toch was er iets.'
    Ach, het is jouw keus.

    Verder hou ik inderdaad niet van fantasieverhalen die ver in de tijd terug afspeelden. Met ridders, zwaarden, paarden enzo. Dat trekt mij gewoon totaal niet. Terug in de tijd-verhalen vind ik wél leuk, als het maar niet zo Middeleeuws is. Al houd ik ook best wel van fantasieverhalen.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Milou zo 4 jan - 16:34

    Celeste
    Ik heb de beginpost van jouw HP fanfic gelezen. Ik heb twee opmerkingen:
    1. Mag je eigenlijk wel al een topic openen als er geen hoofdstuk instaat?
    2. In het Zwerkbalteam van Zwadderich zitten officieel geen meisjes, dus dat zou voor verwarring kunnen zorgen.
    Bloody Mary
    Bloody Mary
    Amateur
    Amateur


    It's not just a hobby, it's a lifestyle
    Vrouw Aantal berichten : 120

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Bloody Mary zo 4 jan - 18:18

    Celeste

    Je hebt me nieuwsgierig gemaakt met je beginpost. Een erg mooie banner moet ik zeggen, vooral de kleurkeuze. Ik hou van die kleur tongue daarom. Maar het lettertype is ook mooi. Ik heb nog iets opgemerkt. Drijfer had je geschreven, maar het moet drijver zijn. Een kleine spellingsfout die me meteen opviel.
    Zo te zien heb je Joanne goed uitgewerkt, qua waar ze woont en met wie. Maar ik vraag me af hoe ze eruit ziet, of ben ik daar overheen gelezen :oops: in dat geval sorry. Dan is dat mijn fout.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Levina zo 4 jan - 18:33

    Nog een reactie op de eerste post van Celestes nieuwe fanfic: Mij heb je ook nieuwsgierig gemaakt, klinkt leuk! En de banner, prachtig.... De namen va haar vrienden vind ik ook prachtig. Is het trouwens niet moeilijk om in je ene fic de hoofdpersoon Joanna te noemen, en in de andere Joanne?

    Milou: Mooi nieuw hoofdstuk van Schijn Bedriegt! Ik wil als eerste even zeggen dat het ongelooflijk raar is om een verhaal te lezen met een naamgenoot in de hoofdrol voor mij. Zelden kom ik de naam 'Levina' ergens anders tegen dan op mijn eigen schriften, proefwerkblaadjes, paspoort, als gebruikersnaam en uit de monden van vrienden, familie en anderen die ik ken, wat me eigenlijk wel bevalt; Levina is Levina en Levina ben ik, lekker simpel. Maar nu heb ik dus nogal wat moeite om jouw Levina voor me te zien: Levina heeft pikzwart haar? Een bruine huid? Nooohhh, ik heb lichtblond haar en een melkwitte huid!
    Ach, gelukkig heb je in de hij/zij-vorm geschreven en niet in de ik-vorm, want nu kan ik me toch enigszins voorstellen dat ze iemand anders is...
    Anyway – mijn god, ik heb ondertussen honderdvijfentwintig woorden over niks lopen praten – je hebt me heel erg nieuwsgierig gemaakt, ik wil echt weten hoe het verdergaat. Met die zesdeklasser en al, wauw, je beschrijft hem echt mooi!
    Mijn favoriete zin: 'Zoals hij daar zat in een comfortabele stoel, starend naar het haardvuur, alsof er een wonderbaarlijke schat in lag.'
    De zin is geen literair hoogstandje of wat, maar het doet me echt iets. Ik kan het precies voor me zien...
    Minst favoriete zin: 'Als een oceaan waarin je kunt verdrinken.'
    Te cliché, serously. Maar zo gaat dat toch meestal met verliefd zijn; op een gegeven moment praat je enkel nog in clichés.
    Ik zie nog een paar foutjes, ergens ben je een punt vergeten:
    Levina kwam aan bij de Westertoren Er stonden heel wat meer mensen
    En een hun waar hen moet staan:
    Levina lette niet op hun en ze klopte zachtjes op de deur.
    'Hen' gebruik je na een voorzetsel (op) of als het een lijdend voorwerp is.
    Al met al vond ik het een leuk hoofdstuk!

    En wist je dat 'Levina' ook bliksem, of lief kan betekenen? En dat volgens anderen het weer van de Latijnse prinses 'Lavinia' komt, om wie een oorlog werd gestart nadat twee mannen beiden met haar wilden trouwen?
    Ik weet niet of ik daar nou zou blij mee moet zijn, want je weet, nomen est omen, je naam is een voorteken!
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Milou zo 4 jan - 20:18

    Levina schreef:
    Milou: Mooi nieuw hoofdstuk van Schijn Bedriegt! Ik wil als eerste even zeggen dat het ongelooflijk raar is om een verhaal te lezen met een naamgenoot in de hoofdrol voor mij. Zelden kom ik de naam 'Levina' ergens anders tegen dan op mijn eigen schriften, proefwerkblaadjes, paspoort, als gebruikersnaam en uit de monden van vrienden, familie en anderen die ik ken, wat me eigenlijk wel bevalt; Levina is Levina en Levina ben ik, lekker simpel. Maar nu heb ik dus nogal wat moeite om jouw Levina voor me te zien: Levina heeft pikzwart haar? Een bruine huid? Nooohhh, ik heb lichtblond haar en een melkwitte huid!
    Ach, gelukkig heb je in de hij/zij-vorm geschreven en niet in de ik-vorm, want nu kan ik me toch enigszins voorstellen dat ze iemand anders is...
    Anyway – mijn god, ik heb ondertussen honderdvijfentwintig woorden over niks lopen praten – je hebt me heel erg nieuwsgierig gemaakt, ik wil echt weten hoe het verdergaat. Met die zesdeklasser en al, wauw, je beschrijft hem echt mooi!
    Mijn favoriete zin: 'Zoals hij daar zat in een comfortabele stoel, starend naar het haardvuur, alsof er een wonderbaarlijke schat in lag.'
    De zin is geen literair hoogstandje of wat, maar het doet me echt iets. Ik kan het precies voor me zien...
    Minst favoriete zin: 'Als een oceaan waarin je kunt verdrinken.'
    Te cliché, serously. Maar zo gaat dat toch meestal met verliefd zijn; op een gegeven moment praat je enkel nog in clichés.
    Ik zie nog een paar foutjes, ergens ben je een punt vergeten:
    Levina kwam aan bij de Westertoren Er stonden heel wat meer mensen
    En een hun waar hen moet staan:
    Levina lette niet op hun en ze klopte zachtjes op de deur.
    'Hen' gebruik je na een voorzetsel (op) of als het een lijdend voorwerp is.
    Al met al vond ik het een leuk hoofdstuk!

    En wist je dat 'Levina' ook bliksem, of lief kan betekenen? En dat volgens anderen het weer van de Latijnse prinses 'Lavinia' komt, om wie een oorlog werd gestart nadat twee mannen beiden met haar wilden trouwen?
    Ik weet niet of ik daar nou zou blij mee moet zijn, want je weet, nomen est omen, je naam is een voorteken!

    Ik kan me voorstellen dat het erg raar is. happy Ik zou me niet kunnen voorstellen als ik zou lezen over een Milou met zwart haar en blauwe ogen. Maarja, Levina is niet echt een naam die vaak gebruikt wordt en de betekenis ervan past perfect in het verhaal, dus ik denk wel dat ik het zo hou en Sharon vind dat vast ook zo. XD

    En ja, over het cliché heb je gelijk. De zin is inderdaad echt vreselijk. XD Ik probeer er meteen iets anders van te maken! happy

    Dat van die punten herstel ik ook meteen! happy Maar het kan ook aan het forum liggen. Serieus, telkens als ik iets kopieër vanuit Word (of elders) moet ik steeds een heel geriedel afgaan om het goed te maken en dan komen er dus dingen zoals deze uit. meeh

    En dat van hen/hun. Daar heb je helemaal gelijk in. Ik schreef dit hoofdstuk voordat ik het hen/hun gedoe helemaal begreep. Dus ik ga het ook meteen aanpassen! happy

    Heel erg veel bedankt! * knuffelt * En ook van Sharon! happy

    Edit: Ik heb het cliché vervangen door: Het deed haar denken aan de glanzende en pasgekamde vacht van een donkerbruin paard.

    En literaire hoogstandjes? Daarvoor schrijf ik nog veel te kort. wink En ik betwijfel sterk of ik zoiets ooit zal gaan schrijven.
    Ik schrijf pas sinds mei 2008 echt actief, dus dat is niet wonderbaarlijk lang te noemen. XD
    Celeste
    Celeste
    Member
    Member


    Vrouw Aantal berichten : 64

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Celeste ma 5 jan - 21:40

    Ik was eigenlijk al van plan om het 1e hoofdstuk te posten, maar ben er gisteren en vandaag helaas niet aan toe gekomen. Morgen ga ik alle foutjes veranderen [en het 1e hoofdstuk posten]. @Levina; Juist niet moeilijk tongue Ik ben er al aan gewend om steeds af te wisselen, ik doe het overal tongue Soms is het zelfs handig. @Milou; Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met het zwerkbalteam, maar ik had zoiets van; het is een fanfic dus fantasie is welkom tongue Joanne zit oorspronkelijk ook helemaal niet in het gehele Harry Potter verhaal. Dus van mij mag het tongue Tenzij jij het heel erg storend vind [a]. @Bloody Mary; Uiterlijk kom je nog wel achter wink
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Levina zo 3 mei - 23:03

    Soetkin: meeh :oops: Ik zie tot mijn grote spijt en schrik dat ik je een reactie heb gegeven op NOCH Nobody said it was easy, NOCH Draken en Dreuzels. Het is een grote schande, ik beloof het, morgen krijg je een uitgebreide op NSIWE, en als Draken en Dreuzels klaar is ga ik je vertellen wat ik van het geheel vond.

    Deal?

    Morgen. Ik zet het op mijn memobord.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Merdyff ma 4 mei - 1:33

    Super. Het zou heel leuk zijn om eens wat reactie te krijgen. Ik kijk er naar uit.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Levina ma 4 mei - 16:38

    Oké, eens even kijken.

    NOOT vooraf, maar eigenlijk achteraf: vergeef mij als ik te vroeg oordeel. Ik oordeel te vroeg, dus, gewoon: Vergeef me dat ik te vroeg oordeel.

    Het eerste wat me opviel de invloed van Jane Austen en haar vak- en tijdgenoten in je fanfics, de beginnende liefde, Emma's persoonlijkheid, de dialogen! In James doet me denken aan Mr. Rochester, zo wispelturig als hij is.
    De dialogen zijn super, ik moet telkens om ze lachen en ze laten je de personages mooi leren kennen.
    Ik moet zeggen dat "Romantiek" niet echt mijn smaak is qua genre, ik vind het al snel een beetje cheesy worden, en dat had ik bij NSIWE eerlijk gezegd ook een beetje. Maar daar hoef jij je niks van aan te trekken, smaken verschillen.
    Ben heel benieuwd wat je gaat doen met het Harry Potter fandom, tot nu toe heb ik nog niet echt iets gelezen waarvan ik dacht: Ja, daarom moest het een Fanfic worden, dat zou niet kunnen in een ander verhaal. Behalve dan de personages die ook in D&D voorkomen en daarom per definitie tovenaars moeten zijn, natuurlijk..! Dus, daar ben ik nieuwsgierig naar!
    Wat me ook opviel, is dat het er hier en daar wel erg dik bovenop ligt, en dat neemt de spanning een beetje weg. Voor een alle leeftijden verhaal is daar niks mis mee, maar bij een 16 (Shame on me!) verhaal verwacht ik toch wel een beetje meer verrassing.
    De schrijfstijl is gewoon goed, niets op aan te merken, maar ook weer niet heel bijzonder. Je beschrijft heel veel dialoog en gevoel, maar minder van de omgeving, daar kun je misschien nog wat aan doen. Over het cafeetje waar James en Emma wat gaan drinken krijgen we niets of heel weinig te weten, en zulke details zijn ook belangrijk voor de sfeer van de scène. Kijk maar naar, let's say, Madam Puddifoot's, die scène zou zo veel anders zijn als Jo het cafeetje niet uitgebreid had beschreven.

    Nou, ik ben benieuwd hoe het verhaal zal lopen en ik hoop dat je me positief verrast! Ik blijf zeker lezen!
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Merdyff ma 4 mei - 19:42

    Bedankt voor je reactie. Ik vind niet dat je te vroeg oordeelt, ik denk dat je met het meeste wat je zegt echt wel gelijk hebt. Dat ik mij laat beïnvloeden door Jane Austen is inderdaad waar. Ik hou ontzettend veel van haar werk en alleen al het feit dat de hoofdpersonages Emma en Knightley heten zegt denk ik wel genoeg, ook al zijn ze niet op deze specifieke personages gebaseerd. De vergelijking tussen James en Mr. Rochester had ik zelf nog niet aan gedacht, ik heb Jane Eyre nog maar een paar weken geleden gelezen, dus toen ik met het verhaal begon, kende ik Mr. Rochester nog niet echt. Maar ik vind het geen slechte vergelijking. Ik denk dat hij inderdaad wel iets van hem weg heeft.
    Het is voor een groot deel inderdaad een HP-fanfic omdat de personages nu eenmaal tovenaars zijn. Echt heel veel dingen die HP-related zijn, gaan er niet echt inkomen. Het zit hem meestal in de kleine dingen: personages die Verdwijnselen, brieven per uil, het feit dat de tovenaars een vrij hechte gemeenschap vormen waarin iedereen mekaar zo'n beetje kent,... Ik heb overwogen om er een gewoon verhaal van te maken en het los te maken van Draken en Dreuzels, maar dat werkte niet in mijn hoofd. Emma en James waren tovenaars, ze pasten niet in de 'gewone' wereld. En ik denk dat dat voor een deel komt omdat ik best wel door Jane Austen geïnspereerd ben. Ook daar is er een soort van hechte gemeenschap, waarbij iedereen elkaar kent of leert kennen. Ik denk dat de tovergemeenschap gewoon veel beter overeenkomt met de gemeenschap in haar boeken en die van haar tijdgenoten dan het Londen van eind 20ste, begin 21ste eeuw.
    De 16+-rating is ook wel een beetje overdreven, ik ga er denk ik 14+ van maken en ik weet zelfs niet of dat echt nodig is. Ik vind het gewoon beter om een te hoge rating te gebruiken dan een te lage en aangezien ik in het begin nog niet echt wist wat er allemaal precies ging gebeuren, leek het mij beter om het hoog genoeg te nemen.
    En ook wat je zegt over de beschrijvingen is helemaal waar. Echt stom, want ik vind beschrijvingen zelf ook erg belangrijk in verhalen en in one-shots gebruik ik ze ook bijna altijd, maar in lange verhalen vergeet ik ze om een of andere reden altijd. Ik ga er proberen aan te denken.
    Nogmaals heel erg bedankt voor je reactie, ik heb er echt wel wat aan.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Levina za 18 jul - 16:34

    PAS OP VOOR SPOILERS!!! DIT BERICHT BEVAT SPOILERS VOOR DRAKEN & DREUZELS!

    Soetkin, ik heb D&D uitgelezen!
    ALles bij elkaar vond ik het een prima opgezet verhaal, met een schoonheidsfoutje hier en daar. Heel erg leuk om te lezen! Romantiek is niet mijn favoriet soort genre (ik weet het, ik schrijf het nu ook :oops: , maar ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat de twee verhalen totaal anders zijn), dus ik krijg last van chagrijnigheid en jeuk in m'n vingers als ik "ik hou van je" meer ééns in de twee minuten lees. (In de klassieke context.)
    Maar de humor en spanning compenseerden het aardig, ik heb meerdere keren hardop moeten lachen.
    Wat ik jammer vond was dat de problemen die zich voordeden steeds heel snel opgelost werden. Zelf houd ik wel van een beetje wrijving in een verhaal, en bovendien maakt dat de happy ending dubbel zo zoet.
    Ook vond ik Gwendolynns gedrag af en toe een beetje onverklaarbaar: dat ze boos werd toen Matthew de draak had verslagen was erg vreemd naar mijn mening. Er was toch geen sprake van verraad? Hij had niet tegen haar gelogen: hij had gezegd dat hij een geheim had dat hij niet mocht vertellen, maar dat het niets illegaals was. Bovendien zei het feit dat hij kan toveren niets over of hij wel of niet van haar hield.
    De personages hadden naar mijn mening wat diepgaander gekund. Ik heb nu niet echt het idee dat ik ze ken, of dat ik hun stappen raden. Het ging meer om de gebeurtenissen dan om de personages; niet dat dat per definitie slecht is, maar ik houd nu eenmaal meer van character-based fictie.
    Qua schrijfstijl heb ik opgemerkt dat de mensen in hun verhaal wel erg veel hakkelen, en niet alleen Matthew. Niet iedereen gaat stotterend praten als ze zenuwachtig worden, immers. wink

    Maagoed; heel erg leuk verhaal! De grooste lijn is een beetje voorspelbaar, maar de vertakkingen zijn verrassend. Leuk! very happy
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator


    Mr Perfect meets Mr Clever
    Man Aantal berichten : 475

    Reactietopic Empty Reactie 'Zijn Koude Greep'

    Bericht van Joost do 23 jul - 20:06

    Laurens: ik heb zojuist de proloog en het eerste hoofdstuk van 'Zijn Koude Greep' gelezen. Ik wil eerst zeggen dat ik je schrijfstijl héél prettig vind en dat je mij al als lezer van je verhaal voor je gewonnen hebt. Verder vind ik het een origineel verhaal, dat toch ook wel een beetje vertrouwd aanvoelt...
    Ik heb nu niet meer tijd om er iets over te zeggen, maar zodra het verhaal af is, zal ik zeker een uitgebreide reactie geven!
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Milou do 23 jul - 20:12

    Laurens, ik ben nu net klaar met hoofdstuk 4 en 5 van jouw verhaal. Wat me opviel is dat je in hoofstuk 4 Maggie met een 'e' schrijft en in het begin van je verhaal met een 'a'. Dus nu moet je wel even erop gaan letten dat je het of met de 'e' of met de 'a' doet!
    Verder is het een goed verhaal, maar dat had ik je al gezegd. happy
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Levina do 23 jul - 21:20

    Laurens, volgens mij is je verhaal nu al een 'bestseller'. Volgens mij is er nog nooit zo snel achter elkaar zo veel gereageerd op één enkele schrijfsel op dit forum, als ik me niet vergis.
    Maar goed, ik heb hoofdstuk één het proloog gelezen, en wat ik las, vond ik goed! Zoals Joost al zei, het leest prettig. Je hebt een goed evenwicht tussen beschrijvingen van omgeving en achtergrond, en actie gevonden, en dat is heel fijn om te lezen.
    Ook leuk dat je een totaal andere tijd en 'community' hebt gekozen dan de boeken zijn! Heel verfrissend is dat, want Harry en zijn vrienden... Dat is al helemaal uitgekauwd, en ik kom zelden iets nieuws tegen.
    Haha, ik moet even wennen aan de naam "Maggie". Ik ben helemaal ingesteld op "Meggie" van de Inkttrilogie. (En Mortimer! : D)
    Anyway....
    Je eerste hoofdstuk maakte me meteen al warm voor de rest van het verhaal. Ik ben nieuwsgierig naar hoe het verdergaat, dus ik zal zeker blijven lezen!

    Nog wat taalkundige dingen die me opvielen:
    In de proloog schrijf je over geruchten, en dan is de ovtt (zou / zouden) geschikter. "Een donkere tovenaar zou zijn opgestaan", etc. En in Bitter Afscheid staat "Belooft", dat "beloofd" moet zijn. Beloven is met een -v-, en die zit in niet in 't Kofschip. Geverfd, beloofd, geraasd.

    Sorry dat ik zo van de hak op de tak spring. Normaal kan ik me daar behoorlijk in beheersen, en dingen in een logische volgorde aan bod brengen, maar vandaag lukte het simpelweg niet. XD.

    Blijf zo schrijven, ik blijf lezen! very happy
    Laurens
    Laurens
    Amateur
    Amateur


    Man Aantal berichten : 154

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Laurens do 23 jul - 21:23

    Levina schreef:Laurens, volgens mij is je verhaal nu al een 'bestseller'. Volgens mij is er nog nooit zo snel achter elkaar zo veel gereageerd op één enkele schrijfsel op dit forum, als ik me niet vergis.
    Maar goed, ik heb hoofdstuk één het proloog gelezen, en wat ik las, vond ik goed! Zoals Joost al zei, het leest prettig. Je hebt een goed evenwicht tussen beschrijvingen van omgeving en achtergrond, en actie gevonden, en dat is heel fijn om te lezen.
    Ook leuk dat je een totaal andere tijd en 'community' hebt gekozen dan de boeken zijn! Heel verfrissend is dat, want Harry en zijn vrienden... Dat is al helemaal uitgekauwd, en ik kom zelden iets nieuws tegen.
    Haha, ik moet even wennen aan de naam "Maggie". Ik ben helemaal ingesteld op "Meggie" van de Inkttrilogie. (En Mortimer! : D)
    Anyway....
    Je eerste hoofdstuk maakte me meteen al warm voor de rest van het verhaal. Ik ben nieuwsgierig naar hoe het verdergaat, dus ik zal zeker blijven lezen!

    Nog wat taalkundige dingen die me opvielen:
    In de proloog schrijf je over geruchten, en dan is de ovtt (zou / zouden) geschikter. "Een donkere tovenaar zou zijn opgestaan", etc. En in Bitter Afscheid staat "Belooft", dat "beloofd" moet zijn. Beloven is met een -v-, en die zit in niet in 't Kofschip. Geverfd, beloofd, geraasd.

    Sorry dat ik zo van de hak op de tak spring. Normaal kan ik me daar behoorlijk in beheersen, en dingen in een logische volgorde aan bod brengen, maar vandaag lukte het simpelweg niet. XD.

    Blijf zo schrijven, ik blijf lezen! very happy

    Om heel eerlijk te zijn, ik heb beide namen gestolen van de Inkttrilogie. Heb alleen Meggie verandert in Maggie om iets anders te zijn.
    Btw: Iedereen bedankt voor de reacties!
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Levina do 23 jul - 21:26

    ^ hahah XD
    Nou ja, zolang er geen Stofvingers en Adderkoppen rondlopen is alles best!
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Merdyff za 25 jul - 13:12

    @ Levina: Heel erg bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik het wel eens ben met het meeste dat je zegt. Het is het eerste verhaal dat ik geschreven heb en dat ik tot het einde heb volgehouden, dus ik denk dat het vrij logisch is dat het lang niet perfect is. Ik zal bij volgende verhalen in elk geval rekening houden met wat je nu gezegd hebt. Dat je niet van romantiek houdt, daar kan ik weinig aan veranderen. Ik hou daar net wel van, maar uiteraard is dat gewoon een kwestie van smaken verschillen.

    Draken en Dreuzels mag trouwens gesloten worden. Ik heb dat al gezegd in het vragentopic, maar misschien dat er hier sneller een modje het ziet.

    Gesponsorde inhoud


    Reactietopic Empty Re: Reactietopic

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu ma 20 mei - 6:53