Cluedo
We schrijven het jaar 1870, de negende van juni. Een bekende schrijver heeft een aantal vrienden uitgenodigd naar zijn landhuis Gad’s Hill Place in Higham, Kent, Verenigd Koninkrijk. Tijdens het verblijf van de gasten wordt de gastheer echter vermoord aangetroffen. Eén van de gasten moet de moordenaar zijn. De naam van de schrijver? Charles Dickens.
Doel van het spel:
De spelers moeten uitzoeken wie Charles Dickens vermoord heeft, met welk wapen en op welke plaats in het huis.
Spelverloop:
Spelers schrijven zich in in dit topic. Naar gelang het aantal inschrijvingen zal elke speler gepm’d worden door de spelleider (ik) met twee of drie ‘kaartjes’. Op de kaartjes staat ofwel de naam van een personage, ofwel een wapen, ofwel een plaats. De kaartjes waarop de moordenaar, het moordwapen en de plaats van de moord staan, zijn niet in het spel. Kaartjes die je te zien krijgt, kan je dus schrappen van je verdachtenlijst. (Of de kaartjes werkelijk kaartjes zijn of gewoon een woord, zal afhangen van hoeveel tijd ik heb om eventueel te photoshoppen.)
Wanneer de kaartjes verdeeld zijn, begint het spel. De spelers lopen rond in het huis en interageren met andere personages. Dit gebeurt door middel van rpg-berichtjes. Je schrijft in de verleden tijd en in de ik-persoon. Godmoden is niet toegestaan. Wie vragen heeft over rpg’en, kan mij pm’en.
Elke dag krijgt iedereen de kans om een verdenking te uiten tegenover een bepaalde persoon. Een verdenking bestaat uit een verdachte, een wapen en een plaats, bijvoorbeeld Merdyff met het touw in de bibliotheek. Deze verdenking zet je in vet in je post. Je moet deze verdenking tegenover een bepaalde persoon uiten. De naam van deze persoon zet je in vet en onderlijnd. Deze persoon zal dan moeten kijken of hij één of meerdere van de dingen die je noemt op zijn kaartjes staan heeft. Hij/Zij pm’t één kaartje naar de vrager als hij één of meerdere elementen heeft, geen als hij niets heeft. Je kijkt enkel naar de kaartjes die je in het begin van de spelleider gekregen hebt. Kaartjes die je in de loop van het spel van andere spelers te zien gekregen hebt, geef je zogezegd terug.
Elke avond zal de spelleider een overzicht posten van wie wat gevraagd heeft en wie een kaartje te zien gekregen heeft (uiteraard niet welk kaartje).
Wie denkt te weten wie de moordenaar, het moordwapen en de plaats van de moord is, pm’t dit naar de spelleider. Heeft hij/zij het juist, dan wint hij/zij het spel. Is het fout, dan is hij/zij uitgesloten. Hij/Zij kan wel nog gevraagd worden om kaartjes te tonen en mag verder mee-rpg’en, maar mag geen verdenkingen meer uiten.
Een voorbeeld:
Niet duidelijk? Ik geef een voorbeeld.
Personages zijn Lucas, Dries en Aidan.
De moordenaar is Dries met vergif in de eetzaal.
Uitgedeelde kaartjes:
Lucas kreeg ‘Aidan’ en ‘slaapkamer’.
Dries kreeg ‘mes’ en ‘studeerkamer’.
Aidan kreeg ‘Lucas’ en ‘revolver’.
Lucas schreef:Ik wandelde door de gangen van het grote huis. Ongelooflijk wat er gebeurd was. Onze gastheer was gewoonweg vermoord. Ik kwam Aidan tegen en zei hem dat ik dacht dat Dries het gedaan had, met de revolver in de studeerkamer.
Dries schreef:Het duurde even voor het tot mij doordrong, maar toen besefte ik dat één van ons een moordenaar was. Een angstige rilling bekroop mij. Ik bevond mij in hetzelfde huis als de moordenaar. Als ik Lucas zag, zou ik hem zeker laten weten dat hij, Lucas, volgens mij de moordenaar was. Ik vertrouwde hem niet echt. Waarschijnlijk had hij in de eetzaal een mes getrokken en de arme schrijver doodgestoken.
Aidan schreef:Er was een moord gepleegd en vreemd genoeg kon ik mij totaal niet meer herinneren wat ikzelf gedaan had op het ogenblik van het misdrijf. Toen Lucas mij aansprak en zijn verdenkingen uitte, zei ik hem dan ook dat ik dacht dat ik, Aidan, wel eens de moordenaar zou kunnen zijn. Misschien wel met het vergif in de slaapkamer.
De spelleider schreef:De dag liep ten einde. Iedereen was diep geschokt geweest door de moord op mijn meester. Bij iemand moest de klap echter een stuk minder hard aangekomen zijn dan bij de anderen. Iemand deed alleen maar alsof hij in diepe rouw was. De moordenaar.
De gasten waren meteen aan de slag gegaan met verdenkingen uiten.
Lucas verdacht Dries met de revolver in de studeerkamer, maar Aidan ontkrachtte deze theorie.
Dries dacht dat het Lucas was met het mes in de eetzal. Lucas kon zijn onschuld echter niet bewijzen.
Aidan vermoedde dat het misschien Aidan was met het vergif in de slaapkamer, maar Lucas vertelde hem dat hij het mis had.
Wat is er ondertussen via pm gebeurd?
Aidan stuurde Lucas een pm met het kaartje van de revolver. Dries kreeg geen pm. Lucas stuurde wel een pm naar Aidan met ‘Aidan’ of ‘slaapkamer’.
Opmerkingen:
> Het rpg’en mag uiteraard uitgebreider dan in het voorbeeld hierboven. Ik zou zelfs durven zeggen: moet. Laat jullie totaal gaan. Ruzies, romantiek,… Alles is toegestaan tot zolang het niet 16+ is.
> De spelleider heeft ook een personage dat in het spel meedoet. Hij kan mee rpg’en, maar uit geen verdenkingen. Bij sommige spelersaantallen zal ook de spelleider een aantal kaartjes hebben om een evenwichtige verdeling van de kaartjes te bekomen. In dat geval kan je ook de spelleider aanspreken met je verdenkingen. De spelleider zelf is echter nooit een verdachte.
> Er zal in het begin van het spel gezegd worden hoeveel kaartjes elke speler heeft (twee of drie) en hoeveel kaartjes de spelleider heeft (geen, twee of drie).
> Het aantal verdachten, moordwapens en moordplaatsen is afhankelijk van het aantal spelers. Dit zal ook in het begin van het spel bekend gemaakt worden. Ook zal er dan een lijst gemaakt worden van de verdachten, wapens en plaatsen.
Inschrijven:
Inschrijven doe je in dit topic met een zelfbedacht personage aan de hand van het volgende lijstje.
Jouw naam/forumnaam:
Naam personage:
Leeftijd personage:
Geslacht personage:
Relatie van het personage tot het slachtoffer: (broer, zus, nicht, neef, bediende, minnares, buitenechtelijk kind,… Verzin maar iets. Historische figuren mogen, maar moeten zeker niet. Zorg er wel voor dat er geen 27 buitenechtelijke kinderen rondlopen. Probeer iets te kiezen dat nog niet gekozen is door de personen die voor jou hebben ingeschreven. Niet toegestaan: de butler. De butler is in deze ronde voorbehouden voor de spelleider.)
Overige informatie over je personage die je kwijt wilt:
De inschrijvingen sluiten op maandag 28 september om 23u59. Dinsdag ga ik dan aan de slag met het maken en verdelen van de kaartjes. Dinsdagavond of woensdagochtend beginnen we met het spel.
Nog vragen:
Pm mij, spreek mij aan op msn of post ze in dit topic.
Frequently Asked Questions:
Q: Moet je personage iemand zijn die echt bestaan heeft?
A: Mag, maar moet niet. Het is niet de bedoeling om een historisch verslag te maken van de moord op Charles Dickens (aangezien die in werkelijkheid natuurlijk niet vermoord is, maar gestorven aan een beroerte). Historische figuren in het verhaal brengen zou wel leuk zijn, maar is zeker niet verplicht.
Laatst aangepast door Merdyff op do 24 sep - 12:58; in totaal 2 keer bewerkt