van Merdyff zo 30 aug - 23:04
Nog nooit Cluedo gespeeld? Wow. Nou ja, ik heb het ook nog niet zo vaak gespeeld omdat je er minstens met drie voor moet zijn en om het echt leuk te maken met 4 tot 6 en het is niet altijd gemakkelijk om zoveel spelers bijeen te krijgen. Heb je een korte samenvatting van het spel nodig? Hoe het precies in elkaar zit? Want ik heb in mijn post aangenomen dat iedereen de spelregels van Cluedo wel kent, maar blijkbaar is dat dus niet zo. (Als je de spelregels wel kent, sla je dit maar gewoon over.) Bij Cluedo zijn er 6 verdachten, 6 moordwapens en 9 kamers. Elk van deze dingen staat op een kaartje. Voor het spel wordt van elke categorie een kaart getrokken en omgekeerd in het midden van het speelbord gelegd. Dit zijn de moordenaar, moordwapen en plaats van de moord. Andere kaarten worden verdeeld onder de spelers. Tijdens het spel moet je steeds bepaalde suggesties doen (vb Colonel Mustard met de loden pijp in de studeerkamer). Er zijn denk ik verschillende varianten op de spelregels, maar in mijn versie is het zo dat de persoon links van jou dan moet kijken of hij een kaart van één van deze dingen heeft. Heeft hij er één (of meerdere) laat hij één kaart aan jou zien. Heeft hij er geen, moet de volgende kijken of hij een kaart heeft en zo ja, laten zien, en zo verder de tafel rond. Het kan dus zijn dat niemand een kaart heeft. Kaarten die je te zien krijgt, kan je wegstrepen op je verdachtenlijst en zo is het de bedoeling om zo snel mogelijk te weten te komen welke kaarten er in het midden van het speelbord liggen.
In de forumvariant zou ik het dus doen dat je aan één bepaalde persoon een suggestie doet, aangezien het nogal moeilijk is om de tafel rond te gaan hier. (Volgens mij heb ik het trouwens zo eens gespeeld op de chiro of zo.) Het zou wel kunnen dat het hierdoor vrij lang gaat duren, maar dat kunnen we alleen maar ontdekken door het spel te spelen, denk ik, en dan moeten we eventueel voor een tweede ronde de regels maar een beetje aanpassen, door bijvoorbeeld elk twee suggesties per dag of zo. Dat gaan we moeten ondervinden, als we dit spel doen. Dat zijn de 'kinderziekten' die we er dan nog moeten uithalen, zoals iemand het gisteren in jullie msn-gesprek zo mooi zei. (Uiteraard is dit in het geval we dit spel werkelijk doen, wat nog niet vast staat, daar ben ik mij van bewust.)
Laurens, jouw spelidee vind ik absoluut geweldig, maar ik denk dat het moeilijk haalbaar is. Ik heb een gelijkaardig spel in elkaar gestoken voor het verjaardagsfeestje van mijn kleine zus (zoals ik hiervoor al vertelde) en ik kan je zeggen dat er ongelooflijk veel tijd in kruipt om alles te doen kloppen, om intriges te bedenken, relaties tussen personages, alibi's, motieven, de gelegenheid om het gedaan te hebben, noem maar op. En het moet niet enkel in jouw hoofd zitten, maar als jij de ondervrager bent, wil dat zeggen dat iedereen van ons zijn eigen verhaal moet kennen, dus je zal alles op een overzichtelijke en duidelijke manier moeten uittypen. 13 pagina's telt mijn documentje over de opera-moord. Oké, sommige pagina's zijn halfleeg omdat ik per personage een nieuwe pagina begon, maar ik overdrijf echt niet als ik zeg dat ik daar drie volle dagen aan bezig ben geweest. En het was echt nog niet perfect, want de gasten zijn er niet achtergekomen wie de moordenaar was. (Lag voor een groot deel wel aan hen, het was niet dat ze een gestructureerd onderzoek aan het voeren waren of zo.) Je gaat mij waarschijnlijk haten omdat ik dit zeg, maar overmorgen begint voor jou opnieuw het schooljaar en geloof mij, leerkrachten in het vierde middelbaar wachten echt niet tot oktober om huiswerk te geven. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je de tijd gaat hebben om dit uit te werken. Ik wil niet pessimistisch zijn of zo, maar ik heb het zelf ondervonden: hier kruipt een stuk meer tijd in dan je denkt. Ik had zes personages plus het slachtoffer om relaties, intriges, alibi's,... voor de verzinnen, de kans zit erin dat jij er meer hebt, dus dat is nog meer werk. Zelfs als het je zou lukken, is het een spel dat je maar één keer kan doen, want de tweede keer moet je weer volledig nieuwe dingen bedenken en we weten allemaal dat sequels heel vaak niet zo goed zijn als het origineel. Je kan niet blijven intriges te bedenken zonder in herhaling te vallen. (Wel, ik zou het in elk geval niet kunnen.)
Kort gezegd: ik vind het echt een heel erg leuk idee en als je het zou doen, ben ik de eerste om mij in te schrijven (bij wijze van spreken in elk geval), maar ik denk dat het moeilijk haalbaar is en eigenlijk zou ik zeggen: doe het jezelf niet aan.