Schrijfsels

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

3 plaatsers

Denken jullie...

Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Vrouw Aantal berichten : 862

Denken jullie... Empty Denken jullie...

Bericht van Levina za 18 jul - 14:18

... dat jullie later echt je beroep van schrijven gaat maken?

Ik bedoel, zulke dromen heeft bijna iedereen die schrijft wel, maar denk je dat ze echt uit gaan komen? Of durf je het niet de hopen? Ik was nieuwsgierig...
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

Denken jullie... Empty Re: Denken jullie...

Bericht van Milou za 18 jul - 16:25

Ik denk niet dat ze uitkomen (bij mij in ieder geval dan). Ik hoop natuurlijk van wel - of hopen? Mijn helen leven is schrijven - maar ik ga er niet vanuit ofzo. Ik wil het wel zó ontzettend megagraag, maar er zijn zóvelen die het zó ontzettend graag willen. Die het gewoon niet kunnen uitdrukken hoe graag. Die verknocht zijn aan zaakjes met boekjes en schrijfgereitjes. Die een boek openslaan en als ze het uithebben dat het dan lijkt alsof er een stukje van jezelf instaat en dat als je iets schrijft en je vindt het stiekem toch wel goed dat je je dan voelt alsof je zweeft en licht uitstraalt. Er is gewoonweg geen gelukzaliger moment voor mij dan wanneer ik kán schrijven naar mijn op dat moment beste vermogens.

Daarbij zijn er zóvelen die véél en véél en véél beter zijn dan ik. Vriendinnen vinden het sowieso wel mooi, misschien niet altijd even goed en soms zeggen ze: 'De ander was mooier', maar in feite bedoelen ze dan: 'Deze is slecht'. Tenminste dat is toch wat ik denk over hun meningen.

Ik ken een vriendin die actrice wil worden en ook een die fotomodel wil worden, maar ik geloof niet echt in ze. Dat is misschien heel erg wreed ofzo, maar M zegt: 'Ik wordt gewoon actrice! Ik zeg niet dat ik het hoop. Ik wordt het gewoon.'
    En B hoopt het wel heel graag. Maar ik heb het idee dat beiden er niet dag en nacht mee bezig zijn. Niet zoals ik met het schrijven, denk ik. Als je zo iets echt ontzettend graag wilt dan ben je er zeker een keer op een dag mee bezig. Al is het maar dat je films kijkt en dan een recensie maakt over hoe ze acteerde wat ze goed deden in jouw ogen en wat niet. Of dat je voor je pleziertje een of andere fotomodellenprogramma gaat kijken. Of dat je je aanmeldt op een forum zoals deze of dat je kijkt waar audities en wedstrijden te zijn zijn.

Zijn jullie er eigenlijk dag en nacht mee bezig? Ik denk zeker wel één keer per dag aan schrijven. Ik wil niet zeggen dat ik daadwerkelijk elke dag schrijf, maar toch zeker wel drie keer in de week. Ik zou ook niet zonder kunnen. Als ik niet schrijf dan denk ik er wel aan en praat ik over schrijven tegen mensen die geen idee hebben waar ik het over heb. Of dan lees ik een boek. Of dan bedenk ik verhalen in mijn hoofd. Of ik ben mijn usb met verhaaltjes kwijtgeraakt en wil alleen nog maar inwendig zeuren en vloeken en huilen.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina za 18 jul - 16:49

^ zo denk ik er ook een beetje over.

Ik ben niet dag en nacht aan het schrijven, maar ik ben wel bijna elk moment van de dag bezig met verhalen te vormen in mijn hoofd. Of zinnen, of situaties. Of ze nu over mij en mijn vrienden gaan, of over mijn personages.

Ik ben nog nooit trotser geweest dan dat ik op sommige schrijfsels ben of was, en ik denk dat ik ook niets zal vinden waar ik meer trots op zal zijn totdat ik kinderen heb.
    Heerlijk, ik houd zoveel van schrijven. Ik zou ook gek worden als ik niets mocht schrijven, als al die bedenksels allemaal in mijn hoofd moesten blijven.

Maar schrijfster worden? Wanneer ben je eigenlijk schrijfster? Als je een boek hebt uitgegeven? Of als je van je uitgegeven boeken leeft? Of gewoon, als je schrijft?
    Ik denk wel dat ik zeker één verhaal zal schrijven dat ik serieus uit wil laten brengen. En als er dan een uitgever (en dan geen printing on demand of boekscout of zo) is het gaat drukken in boekvorm, dan is dat geweldig en ongelooflijk en ja, dan ben ik schrijfster, denk ik. Maar ik ga er niet van uit dat er zo'n uitgever is.

Maar ik ben zeker wel van plan om gewoon een vak te gaan leren (of iig iets te gaan studeren waar je aan de bak mee kunt komen)! Want van boeken schrijven wordt maar een klein, klein persentage mensen rijk, en de rest, die kan er niet van leven.
    Desalniettemin beantwoord ik de vraag "wat wil je later worden?" opnieuw en opnieuw met "schrijfster". (Behalve bij mensen die er toch niets van snappen. Maar ik geloof dat ik het wel serieus tegen mijn decaan heb gezegd toen we het over mijn profielkeuze hadden. :lol: )
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Milou za 18 jul - 18:01

Ik heb het tegen mijn mentor ook gezegd, maar volgens mij vatte hij het een beetje verkeerd op. Dacht dat ik voor de krant wilde werken ofzo. Hij begon meteen over een of ander krantje dat uitgebracht wordt. Dus vervolg zeg ik: Creatief Schrijfster. Dan snappen ze me tenminste wel.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina za 18 jul - 18:06

XD

Mensen zijn zo kortzichtig soms.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Milou za 18 jul - 18:29

Soms? Eerder altijd.

* Gaat lezen in haar Psychologie voor Dummies. * Dat is een wat verwezenlijker beroep dan schrijfster. Ik vind dat je pas echt schrijfster als beroep bent als je er ook van kunt leven, maar je kunt wel al een schrijfster zijn. Wij zijn allemaal schrijvers, niet dan?
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Levina za 18 jul - 18:38

Eigenlijk wel, ja.

Groot van Dale woordenboek schreef:schrij•ver
    de schrijver (mannelijk), de schrijvers; afleiding(en): ♀ schrijfster

1
    iemand die schrijft
    betekenisverwante termen

2
    iemand die er zijn werk van maakt of die de gave heeft boeken te
    schrijven
    betekenisverwante termen
    context

3
    (techniek) registreerapparaat

Nou ja, de van Dale hanteert allebei de betekenissen, dus! very happy
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Mr Perfect meets Mr Clever
    Man Aantal berichten : 475

Denken jullie... Empty Denken jullie...

Bericht van Joost ma 20 jul - 13:42

Ik denk het niet, ik heb ook eigenlijk niet de ambitie om creatief schrijver te worden. Alhoewel ik wel graag boeken zou schrijven over m'n werk. Dus bijvoorbeeld over kunstgeschiedenis of geografie, maar dan alleen feitelijke informatie.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu do 21 nov - 19:05