van Merdyff ma 12 jan - 21:05
Wat Levina zegt is wel voor een deel waar (als er anderstalige schrijfsels komen, kan niet iedereen die lezen), maar persoonlijk vind ik dat dat niet echt een reden is om geen anderstalige schrijfsels toe te laten. Als ik gedichten in het Tsjechisch wil posten (niet dat ik Tsjechisch ken, het is puur hypothetisch) dan weet ik op voorhand dat de kans dat er ook maar iemand een woord van mijn gedichten gaat begrijpen bijzonder klein is. Dan weet ik dat ik op die gedichten waarschijnlijk geen reactie ga krijgen. Als ik ze ondanks dat toch zou willen posten, dan is het denk ik mijn probleem dat niemand ze begrijpt. Dat wil niet zeggen dat het forum niet meer toegankelijk is voor iedereen, dat wil enkel zeggen dat die bepaalde gedichten niet toegankelijk zijn voor iedereen en dat is vooral jammer voor de schrijver, denk ik. Als ik een gedicht van iemand anders tegenkom in het Fins, dan ga ik daar echt geen probleem van maken, dan lees ik dat gewoon niet.
Persoonlijk vind ik dat verhalen (one-shots, fanfictions, magie-verhalen, gewone verhalen - vergeet ik nog een categorie?) in een andere taal niet zouden moeten mogen kunnen. Gedichten en Songteksten (in mijn verdere uitleg spreek ik enkel over gedichten, maar hetzelfde geldt voor songteksten) vind ik echter iets helemaal anders, omdat daar andere dingen van belang zijn dan bij een verhaal. Ritme, klank, eventueel rijmschema's,... Bij gedichten gaat het niet enkel om de betekenis van woorden, maar ook om de woorden zelf. En daarom vind ik dat er voor gedichten (en songteksten dus) een uitzondering gemaakt zou moeten worden. Geen apart onderdeel, maar gewoon, dat je in je gedichten/songtekstentopic ook anderstalige gedichten mag posten. Eventueel met een regel van 1 op 5 gedichten mag anderstalig zijn, of zo, want topics waarin geen Nederlandstalige gedichten meer staan, vind ik eerlijk gezegd ook niet kunnen. Ik zou best Milou's Portugese gedichten willen lezen (of waren dat enkel verhalen?), gewoon omdat het soms leuk is om iets te lezen en niet te weten waarover het gaat, enkel te kijken naar de vorm van de woorden.
Een apart onderdeel voor anderstalige schrijfsels vind ik een beetje overdreven, ik denk eerlijk gezegd dat daar bijzonder weinig gaat komen te staan. Ik vermoed dat ik degene was waarop Sharon doelde dat er gevraagd was of er Engelstalige gedichten mochten gepost worden, wel, in mijn geval gaat dat op één enkel gedicht dat ik eens voor de les Engels heb geschreven en wel leuk zou vinden om hier te posten. Dat zou ik gewoon tussen mijn andere gedichtjes willen zetten, voor één gedichtje ga ik echt geen nieuw topic openen in een anderstalig onderdeel.