Schrijfsels

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+2
Levina
Bloody Mary
6 plaatsers

    Aantekeningen

    Bloody Mary
    Bloody Mary
    Amateur
    Amateur


    It's not just a hobby, it's a lifestyle
    Vrouw Aantal berichten : 120

    Aantekeningen Empty Aantekeningen

    Bericht van Bloody Mary za 24 apr - 22:49

    Ik heb vandaag een grondige opruiming en herstructurering van mijn aantekeningen (research, geheugensteuntjes) gemaakt en dat beviel echt goed. Alles staat nu mooi bij elkaar en geen kleine papiertjes die ik kwijt kan raken en al kwijtgeraakt ben.

    Daarom dus mijn vraag, hoe houden jullie je research bij? Schrijven jullie het op/typen jullie het? Schrijven jullie echt veel op, zoals haarkleur en oogkleur, of hebben jullie een beeld in je hoofd waar je alles op baseert? Gebruiken jullie aantekeningen altijd of alleen bij projecten waar je iets serieus mee wilt?
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    Aantekeningen Empty Re: Aantekeningen

    Bericht van Levina zo 25 apr - 10:14

    Hmmm, leuke vraag. Het verschilt per verhaal, denk ik. Het hazenpad van lief naar leed had geschat twee A4tjes aan aantekeningen. Dat waren vooral scènes die ik bedacht voor later in het verhaal, maar ik had ook een paar mogelijke plotwendingen opgeschreven en bijvoorbeeld de stamboom van de familie. Maar de rest deed ik uit mijn hoofd.

    Bij korte verhalen vind ik haarkleur en zo opschrijven niet praktisch. Als, en dat is een hele grote als, ik het ben vergeten, kan ik het nog altijd terugzoeken op de plek waar ik het voor het eerst genoemd heb. En als ik het niet genoemd heb, dan kan ik het verzinnen!
    Laurens
    Laurens
    Amateur
    Amateur


    Man Aantal berichten : 154

    Aantekeningen Empty Re: Aantekeningen

    Bericht van Laurens zo 25 apr - 11:32

    Bij mij hangt het ook af van verhaal tot verhaal, voor Zijn Koude Greep heb ik gewoon notities, vooral dan voor het verloop van de hoofdstukken, in een word bestand staan. Maar andere dingen onthoud ik vooral. Terwijl ik voor Angelon een doos vol post-its heb liggen, vol met ideeën, en een notitieschrift waar ik dingen in uitwerk enzo opschrijf.
    Bloody Mary
    Bloody Mary
    Amateur
    Amateur


    It's not just a hobby, it's a lifestyle
    Vrouw Aantal berichten : 120

    Aantekeningen Empty Re: Aantekeningen

    Bericht van Bloody Mary ma 26 apr - 17:44

    Ik begon eerst ook met veel dingen onthouden. Maar het werd zo ingewikkeld dat ik niet meer kon onthouden op welke dagen er sport en werken was. Ik heb een rooster opgesteld (school) en dat opgeschreven. Klinkt misschien vergezocht maar ik probeer kleine foutjes meteen weg te werken, voordat ik het vergeet te doen.
    Heel veel dingen weet ik ook uit mijn hoofd, zoals hoe de personages er uit zien en dergelijke, maar datums, leeftijden en zelfs de voorgeschiedenis heb ik opgeschreven omdat ik van mezelf weet dat het anders niet goed gaat. Ik ben niet goed in rekenen en heb daarom zelfs een kalender opgeslagen op de computer zodat ik het niet zelf uit hoef te tellen.
    Nu ik serieus bezig ben heb ik een apart schrift waar alles instaat van dit verhaal en houd ik alle andere dingen weg.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Aantekeningen Empty Re: Aantekeningen

    Bericht van Merdyff ma 26 apr - 18:16

    Toen ik aan NaNoWriMo begon, wat tot hiertoe denk ik toch mijn meest ambitieuze verhaal is, dacht ik dat ik de uiterlijke kenmerken en zo van de personages wel zou onthouden. Er was een meisje dat ik al de hele tijd in mijn hoofd had met blonde vlechtjes en blauwe ogen en op een bepaald moment wilde ik schrijven dat een ander personage net dezelfde kleur van ogen had. Dus bladerde ik terug naar de eerste keer dat ik haar had voorgesteld om te zien of ik haar nu blauwe of blauwgrijze ogen had gegeven. Bleek dat ze die eerste keer bruin haar en bruine ogen had. Bij het herschrijven heb er dan maar voor gezorgd dat ik altijd goed bijhield wie welke kenmerken had, in een bestandje op de computer. Er waren wel nog een paar inconsistenties, zoals een litteken dat van kant wisselde en zo.

    Voor de meeste van mijn andere verhalen staan de aantekeningen die ik heb in schriften. Ik heb zo een aantal grote schriften met ringetjes die ik zowel voor school als voor te schrijven gebruik. Dan begin ik vooraan in de schrift voor schoolstuff en schrijven doe ik dan van achter naar voor. Soms is het wel even zoeken wat nu weer in welke schrift staat, maar meestal heb ik het wel snel. Aantekeningen gaan bij mij meestal om uiterlijke kenmerken, leeftijden en familiebanden. Stambomen van de personages bijvoorbeeld. Plotideeën zitten meestal in mijn hoofd.

    Ik heb ook één los blad met ideeën voor one-shots voor mijn OS100.
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator


    Mr Perfect meets Mr Clever
    Man Aantal berichten : 475

    Aantekeningen Empty Re: Aantekeningen

    Bericht van Joost ma 26 apr - 19:14

    Bij mij verschilt het ook per verhaal wat ik allemaal bijhoud en op welke manier.
    Soms (probeer) ik alles te onthouden in m'n hoofd, maar bij andere verhalen schrijf ik alles tot in de kleine details op in een schrift; soms doe ik dit ook wel op losse blaadjes of post-its.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Aantekeningen Empty Re: Aantekeningen

    Bericht van Merdyff do 29 apr - 19:42

    Ik heb vandaag een bestandje op mijn computer gemaakt waarin alle namen die ik in verhalen gebruik/gebruikt heb, bij elkaar staan. Verveling? Misschien wel. Maar vooral omdat ik liefst vermijd om in verschillende verhalen (belangrijke) personages dezelfde naam te geven. Zeker omdat ik wel een aantal verhalen heb die samenhangen. Als ik een verhaal begin te schrijven, gebeurt het nogal eens dat nevenpersonages ook een verhaal krijgen dat ik interessant genoeg vind om neer te schrijven in een apart verhaal, maar dan wil ik niet dat familie van de hoofdpersonages van het ene verhaal plots dezelfde naam krijgen als familie van de hoofdpersonages van het andere verhaal of zo van die dingen. Ik heb een paar dubbele namen, maar vooral omdat ik er een paar verhalen van vroeger bij heb gezet, waarvan ik de namen 'hergebruikt' heb toen ik besliste om toch niets meer met het verhaal te gaan doen. En verder hebben vrij onbelangrijke nevenpersonages ook wel eens dezelfde naam. Voor wie geïnteresseerd is: de naam Thomas komt het vaakst voor in mijn lijstje.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Aantekeningen Empty Re: Aantekeningen

    Bericht van Milou vr 30 apr - 2:00

    Bij mij weet ik precies hoe mijn personages eruit zien. Ik heb ze gewoon voor me zoals ik mensen bij mij op school voor me heb.

    Toch schrijf ik het op, gewoon, omdat dat ook beter is om je personage te leren kennen. Verder houd ik gewoon innerlijke gesprekken met het personage. Ik ga geen dingen verzinnen. Al doe ik dat eigenlijk wel, maargoed.

    Aantekeningen staan gewoon allemaal op usb. Plot heb ik vaak niet, maar als ik het wel heb staat het in een apart bestand. Ook quotes enzo die sla ik op.

    Maarja, het is best wel een rommeltje bij mij.

    Maar dat maakt niet uit, want dat is gewoon hoe ik het doe. Ik heb die aantekeningen niet nodig.


    Al heb ik ook wel een schoolroosters enzo gemaakt. Dat doe ik ook wel eens.

    Gesponsorde inhoud


    Aantekeningen Empty Re: Aantekeningen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr 17 mei - 10:37