Schrijfsels

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+2
Levina
Milou
6 plaatsers

    Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit

    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit Empty Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit

    Bericht van Milou zo 21 maa - 16:45

    Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit
    Boze mensen zijn creatiever dan ontspannen mensen. Dat concludeert Matthijs Baas van de Universiteit van Amsterdam. Voor zijn onderzoek ging Baas na hoe stemming en motivatie de creativiteit beïnvloeden. Hij deed dit door proefpersonen in een bepaalde stemming te brengen, zoals blij, ontspannen, angstig, boos of verdrietig. Vervolgens werd ze gevraagd een creatieve taak te doen.

    Stemming
    Blije, boze en angstige mensen bleken creatiever te zijn dan verdrietige en ontspannen mensen. Stemming blijkt daarnaast niet alleen de mate van creativiteit te beïnvloeden, maar ook de manier waarop mensen tot hun creatieve uitkomsten komen. Blije mensen blijken creatief te worden, doordat ze associatief denken en een kwestie van meerdere kanten bekijken. Terwijl angstige mensen creatief worden door een grondige en volhardende aanpak.

    Motivatie
    Ook onderzocht Baas de rol van een meer aanvallende of juist defensieve motivatie in creativiteit. Beiden kunnen leiden tot creatieve inzichten, zolang de motivatie mensen activeert. Volgens Baas gaat het er dus om dat ze actief met een taak of een probleem bezig zijn en heeft een ontspanningsruimte geen enkele zin, maar een vrolijke bui, een boosaardig humeur of een angstige stemming dus wel.

    Bron: Gezondheidsnet

    -----
    Merken jullie hier wel eens wat van? Of denk je dat dit gewoon weer een van die vele onderzoeken is wat niet veel waarheid bevat? En als jullie het merken, vertel er dan ook wat over. happy
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit Empty Re: Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit

    Bericht van Levina zo 21 maa - 17:05

    Ooooh, jawel! Als ik niks voel schrijf ik minder, en soms lukt het zelfs helemaal niet. En de laatste paar weken was ik verdrietig en toen lukte het ook niet.

    Met HHVLNL was het zelfs zo erg dat ik alleen kon schrijven als ik in de juiste bui was... Zo ééns in de zoveel weken. Pure ellende was dat.
    Suus
    Suus
    Schrijver
    Schrijver


    Lief Luiaardje
    Vrouw Aantal berichten : 219

    Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit Empty Re: Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit

    Bericht van Suus zo 21 maa - 22:25

    Ik denk zeker dat er wel wat van waar is, aangezien hevige emoties voor mij bijna altijd de drijfveer is geweest om iets creatiefs te maken. Maar daar hoort verdriet ook bij. Juist verdriet.

    Misschien is dat dan ook wel de reden dat ik de laatste tijd nouwelijks nog iets heb geschreven. Ik zit nu volgens mij in een van de rustigste periodes in mijn leven. Ik ben ontspannen. Hoewel je kan zeggen dat ik deze winter een depressieve bui had. Maar ik heb niet heel veel hevige emoties gevoelt.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit Empty Re: Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit

    Bericht van Milou zo 21 maa - 22:35

    Dat van die 'in de juiste stemming', heb ik ook vaak Levina! happy

    En ja, er is zeker wat van waar. Als ik iets schrijf terwijl ik me echt hartstikke depressief voel, dan wil het gewoon niet lukken.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit Empty Re: Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit

    Bericht van Merdyff ma 22 maa - 1:00

    Ik denk ook wel dat het klopt. Als ik boos ben, krijg ik vaak inspiratie om dingen van mij af te schrijven, om de reden waarom ik boos ben 'af te breken' in het verhaal. Zo heb ik een aantal jaar geleden eens een kortverhaal geschreven waarin het schoolhoofd van mijn school een heks was die plannen maakte om de hele school te vergiftigen of zo, omdat onze klas echt kwaad op haar was omdat ze een examen van ons verlegde, waardoor we een dag minder hadden om het te leren. Als ik stress heb, tijdens de examens bijvoorbeeld, heb ik altijd massa's inspiratie en zin om te schrijven. Misschien zou dat zelfs met het angst-gevoel kunnen te maken hebben, want ik heb faalangst, maar dat kan ook te ver gezocht zijn, want ik ben er mij nooit echt van bewust dat ik faalangst heb, ik kan niet echt zeggen dat ik mij angstig voel tijdens de examens. Alle ideeën van tijdens de examens lopen gewoonlijk op niks uit, aangezien ik, wanneer de examens gedaan zijn en ik tijd heb om te schrijven, mij daar nooit aan kan zetten. Kan kloppen, aangezien ik dan ontspannen ben. Als ik verdrietig ben, heb ik meestal sowieso nergens zin in, dus al zeker niet in schrijven.
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator


    Mr Perfect meets Mr Clever
    Man Aantal berichten : 475

    Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit Empty Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit

    Bericht van Joost wo 24 maa - 18:58

    Volgens mij zit er ook zeker wel een kern van waarheid in.
    Op momenten dat ik het druk heb met, bijvoorbeeld, school heb ik altijd zin om te schrijven, tekenen, lezen. Maar op momenten dat ik ontspannen ben, komt er niks van.
    Als ik dan wel ergens mee bezig op het moment dat niks moet, dan komen er wel allemaal ideeën en gedachten. Vaak zorgt dit dan ook dat ik iets ga doen. Misschien komt dat dan weer omdat ik dan vrolijk ben, omdat ik met iets leuks bezig ben.
    Ingewikkeld allemaal... Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit 80379
    Bloody Mary
    Bloody Mary
    Amateur
    Amateur


    It's not just a hobby, it's a lifestyle
    Vrouw Aantal berichten : 120

    Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit Empty Re: Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit

    Bericht van Bloody Mary wo 24 maa - 20:56

    Ik denk zeker wel dat het waar is. Als ik boos of verdrietig ben lukt het soms beter om zo'n soort stukje te schrijven. Terwijl als ik vrolijk ben, er meer vrolijke/humoristische stukjes komen. Soms is zoiets fijn, maar als je down bent en het moet vrolijk zijn dan weet ik gewoon dat ik niet moet schrijven, meestal heb ik er dan ook niet zo'n zin in.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit Empty Re: Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit

    Bericht van Milou wo 24 maa - 21:23

    Ik ga jullie maar allemaal martelen dan, dan werkt het. tongue

    Gesponsorde inhoud


    Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit Empty Re: Gemoedstoestand bepaalt hoogte creativiteit

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr 17 mei - 12:05