Schrijfsels

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

2 plaatsers

    LES: Over beschrijvingen.

    Sharon
    Sharon
    Moderator
    Moderator


    Don't dream your life, live your dream
    Vrouw Aantal berichten : 482

    LES: Over beschrijvingen. Empty Re: LES: Over beschrijvingen.

    Bericht van Sharon do 6 aug - 16:01

    Merdyff schreef:Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
    Over beschrijvingen.

    Het valt me soms op dat in sommige verhalen totaal geen aandacht besteed wordt aan het beschrijven van de omgeving. Sommige mensen vinden het moeilijk om beschrijvingen te schrijven, anderen denken er gewoon helemaal niet aan. En dat terwijl het schrijven van een beschrijving helemaal niet zo moeilijk is en echt wel iets extra aan je verhaal kan geven.

    Een voorbeeldje:
    Matthias zat op een bankje in het park. Hij wachtte op Cleo, met wie hij had afgesproken. Eindelijk was ze daar. Hij liep naar haar toe en kuste haar.

    Je merkt natuurlijk meteen dat er iets mist in dit stukje. Het is uiteraard wel een extreem voorbeeld, aangezien er behalve totaal niets van de omgeving, ook helemaal geen gedachten of gevoelens beschreven worden. Daar ga ik het in deze les ook niet over hebben. Het enige wat ik ga doen, is tonen hoe je aan een goede beschrijving begint.

    Iets wat je altijd moet onthouden, is dat je al je zintuigen moet gebruiken in een beschrijving. We zullen beginnen met toe te voegen wat Matthias ziet, aangezien dit meestal het gemakkelijkste is.

    Matthias zat op een bankje in het park. Hij wachtte op Cleo, met wie hij had afgesproken. Hij keek om zich heen. Hij zat op een grasveld met hier en daar een paar bomen op. Voor hem lag de vijver van het park. Een paar vogels vlogen door de blauwe lucht. Eindelijk was Cleo daar. Matthias liep naar haar toe en kuste haar.

    Al een beetje beter, niet? Laten we nu eens nadenken over wat hij hoort.

    Matthias zat op een bankje in het park. Hij wachtte op Cleo, met wie hij had afgesproken. Hij keek om zich heen. Hij zat op een grasveld met hier en daar een paar bomen op. Voor hem lag de vijver van het park. Hij kon het gekwetter van de eendjes horen. Ergens blafte een hond. Een paar vogels vlogen door de blauwe lucht. Eindelijk was Cleo daar. Matthias liep naar haar toe en kuste haar.

    En wat zou hij voelen?

    Matthias zat op een bankje in het park. Hij wachtte op Cleo, met wie hij had afgesproken. Hij genoot van de warmte van de zonnestralen die zijn gezicht streelden en keek om zich heen. Hij zat op een grasveld met hier en daar een paar bomen op. Voor hem lag de vijver van het park. Hij kon het gekwetter van de eendjes horen. Ergens blafte een hond. Een paar vogels vlogen door de blauwe lucht. Met zijn vingertoppen ging hij over het ruwe hout van de bank. Eindelijk was Cleo daar. Matthias liep naar haar toe en kuste haar.

    Wat ik ook heel belangrijk vind, zijn geuren.

    Matthias zat op een bankje in het park. Hij wachtte op Cleo, met wie hij had afgesproken. Hij genoot van de warmte van de zonnestralen die zijn gezicht streelden en keek om zich heen. Hij zat op een grasveld met hier en daar een paar bomen op. Voor hem lag de vijver van het park. Hij kon het gekwetter van de eendjes horen. Ergens blafte een hond. Een paar vogels vlogen door de blauwe lucht. Met zijn vingertoppen ging hij over het ruwe hout van de bank. De lucht vulde zich met de geur van versgemaaid gras, vermengd met de geur van de bloesems van de bomen. Eindelijk was Cleo daar. Matthias liep naar haar toe en kuste haar.

    Het vijfde zintuig is meestal het moeilijkste vind ik. Of toch zeker bij het omschrijven van een omgeving. Je proeft niet echt iets wanneer je op een bankje in het park zit, tenzij je een ijsje aan het eten bent of zo. Aangezien dit hier niet het geval is en ik vind dat ik al een vrij goede beschrijving het gegeven van het park, laat ik de smaak maar zo. Vergeet echter niet af en toe wel smaak te gebruiken.

    Voorbeeldjes waarbij het zou kunnen:
    De koffiewalm die in de kamer hing, was zo sterk dat hij de koffie haast kon proeven.
    of
    Voor hij wist wat er gebeurde, werd hij hard op zijn gezicht geslagen. Hij proefde bloed.

    Zo, nu hebben we onze beschrijving van het park. We zijn van dit:
    Matthias zat op een bankje in het park. Hij wachtte op Cleo, met wie hij had afgesproken. Eindelijk was ze daar. Hij liep naar haar toe en kuste haar.
    naar dit:
    Matthias zat op een bankje in het park. Hij wachtte op Cleo, met wie hij had afgesproken. Hij genoot van de warmte van de zonnestralen die zijn gezicht streelden en keek om zich heen. Hij zat op een grasveld met hier en daar een paar bomen op. Voor hem lag de vijver van het park. Hij kon het gekwetter van de eendjes horen. Ergens blafte een hond. Een paar vogels vlogen door de blauwe lucht. Met zijn vingertoppen ging hij over het ruwe hout van de bank. De lucht vulde zich met de geur van versgemaaid gras, vermengd met de geur van de bloesems van de bomen. Eindelijk was Cleo daar. Matthias liep naar haar toe en kuste haar.
    gegaan. Best knap, niet?

    Maar dat is niet alles wat we met dit stukje kunnen doen. Of is er niemand geïnteresseerd in hoe Cleo eruit ziet? Probeer haar maar eens te beschrijven als je wat wilt oefenen. Denk eraan: gebruik al je zintuigen. Als je een stukje geschreven hebt en er graag feedback op wilt, mag je mij altijd pm'en.

    Mogelijk voorbeeld:
    Spoiler:
    Tygoras
    Tygoras
    Amateur
    Amateur


    Ik hou van taco's.
    Man Aantal berichten : 123

    LES: Over beschrijvingen. Empty Re: LES: Over beschrijvingen.

    Bericht van Tygoras vr 19 feb - 0:24

    Wow, dit is echt zeer handig. bedankt!

      Het is nu vr 17 mei - 7:59