Schrijfsels

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+5
Suus
Milou
Joost
Merdyff
Sharon
9 plaatsers

Vind jij dat er een andertalig Schrijfselsdeel moet komen?

Enquête

Vind jij dat er een andertalig Schrijfselsdeel moet komen? (lees topic!)

[ 8 ]
    Vind jij dat er een andertalig Schrijfselsdeel moet komen? Bar_left35%Vind jij dat er een andertalig Schrijfselsdeel moet komen? Bar_right [35%] 
    [ 15 ]
    Vind jij dat er een andertalig Schrijfselsdeel moet komen? Bar_left65%Vind jij dat er een andertalig Schrijfselsdeel moet komen? Bar_right [65%] 

Totaal aantal stemmen: 23
    Sharon
    Sharon
    Moderator
    Moderator

Don't dream your life, live your dream
    Vrouw Aantal berichten : 482

Vind jij dat er een andertalig Schrijfselsdeel moet komen? Empty Vind jij dat er een andertalig Schrijfselsdeel moet komen?

Bericht van Sharon do 24 sep - 11:46

Vind jij dat er een andertalig Schrijfselsdeel moet komen?

Moet er dus een bord komen waar je schrijfsels in een andere taal mag posten? Overleg hier de voor en nadelen en kom tot een besluit. Vermeld waarom, de voor en nadelen en welke regels er dan moeten gelden volgens jou! Zonder deze punten telt je stem niet mee in het uiteindelijke besluit!
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver

Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

Vind jij dat er een andertalig Schrijfselsdeel moet komen? Empty Re: Vind jij dat er een andertalig Schrijfselsdeel moet komen?

Bericht van Merdyff do 24 sep - 13:55

Neen.

Waarom?
    1. Als wij als Nederlandstaligen anderstalige schrijfsels schrijven, sluipen daar onvermijdelijk fouten in. Grammaticafouten, spelfouten, foute zinsconstructies, fouten door letterlijk uit het Nederlands te vertalen,... (En zeg niet dat dat niet waar is. Bij de meeste mensen (en daar reken ik mijzelf bij.) sluipen er al fouten in een tekst als we gewoon in het Nederlands schrijven, terwijl dat onze moedertaal is.) Anderstalige teksten lezen kan helpen om je taalgevoel voor die taal te ontwikkelen. (Mijn Engels is er bijvoorbeeld sterk op vooruit gegaan door HP in het Engels te lezen.) MAAR als je nu deze anderstalige schrijfsels zou gaan lezen van Nederlandstalige mensen, schrijfsels waarin grote en kleine fouten geslopen zijn, is het mogelijk dat je deze fouten overneemt in de ontwikkeling van je taalgevoel. Zeker als je zelf de taal nog niet echt actief beheerst, waardoor je de fouten niet opmerkt, ga je al snel denken dat het zo moet. Daarom vind ik het gevaarlijk (beetje te sterk woord, maar je snapt wat ik bedoel) om een anderstalig deel op te richten. Aangezien er niemand is om ons op onze fouten te wijzen, gaan we dezelfde fouten blijven maken en vrees ik dat onze talenkennis eerder zal achteruit gaan dan dat het zal helpen bij ons schrijven.
    2. Er zijn genoeg anderstalige forums waar je je anderstalige teksten zou kunnen plaatsen als je dat wil. Op deze forums zitten wél mensen die de taal waarin je schrijft als moedertaal hebben en die wél de fouten uit je tekst kunnen halen, dus als schrijver is dat naar mijn mening veel interessanter. Ook wie anderstalige teksten wil lezen kan op zo'n forums terecht.
    3. Waar leg je de grens? Ik vermoed dat voor de meeste mensen anderstalig Engelstalig wil zeggen en voor de meeste mensen hier is dat waarschijnlijk goed te begrijpen. Persoonlijk begrijp ik ook vrij goed Frans, Duits wordt al moeilijker. Iemand kan een schrijfsel posten in het Tsjechisch of in het Zweeds, maar dan wordt de kans wel heel klein dat er nog iemand op dit forum zit die die taal begrijpt. Niemand die de taal begrijpt, wil ook zeggen: geen lezers. En dan kan je het al evengoed niet posten.
    4. Sowieso sluit je mensen uit. Iedereen op een Nederlandstalig forum begrijpt Nederlands (ik neem toch aan dat je je anders niet aanmeldt op een Nederlandstalig forum), over andere talen kan je dat nooit met zekerheid zeggen, zelfs niet over Engels. In België wordt Engels pas gegeven vanaf het 2de middelbaar, dat is voor de meesten op 13. Uiteraard kent een 13-jarige al wat woorden en uitdrukkingen van tv of games, maar dat is niet voldoende om een verhaal in het Engels te kunnen lezen. (Ik heb een broer van 13 die nu net Engels krijgt, dus ik weet waarover ik spreek.) Na een jaar Engels begrijpen de meesten denk ik wel een eenvoudige tekst, want je leert enorm veel bij op een paar jaar tijd, maar voor mensen van 12/13 (in elk geval uit België, ik dacht dat in Nederland sneller met Engels begonnen wordt?) zijn zelfs de Engelstalige schrijfsels ontoegankelijk. Dan meld je je aan op een Nederlandstalig forum en begrijp je geen snars van de helft van de schrijfsels.
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Mr Perfect meets Mr Clever
    Man Aantal berichten : 475

Vind jij dat er een andertalig Schrijfselsdeel moet komen? Empty Re: Vind jij dat er een andertalig Schrijfselsdeel moet komen?

Bericht van Joost do 24 sep - 18:33

Ik heb eindelijk toch ook op 'Nee' gestemd. Alhoewel, ik er eerst wel voor was. Maar nadat ik er nog eens over na had gedacht, vond ik het toch niet zo'n goed idee. Ik ben het ook wel met Merdyffs punten eens (vooral 2 & 3).
    En als er dan mensen zijn die dan toch een anderstalig verhaal willen posten, kunnen dan natuurlijk altijd een persoonlijke bieb aanvragen, waar ze dan hun anderstalige schrijfsels posten. Aangezien je daar toch 'eigen baas' bent.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

Bericht van Milou do 24 sep - 20:00

Ik ben er ook tegen en heb dus ook nee gestemd. Ik ben er wel voor om in de persoonlijke bieb anderstalige gedeeltes te posten, maar met een vertaling. En ik ben er ook voor om sommige dingen in je verhaal in het Engels te hebben (of een andere taal), zoals een klein gedichtje of een passage uit een boek wat het personage mooi vindt, mits er dan ook een vertaling bijstaat.
    Suus
    Suus
    Schrijver
    Schrijver

Lief Luiaardje
    Vrouw Aantal berichten : 219

Bericht van Suus do 24 sep - 20:51

Ik heb ook voor nee gestemd. Dit blijft een nederlandstalig forum en als je dan heel graag iets in een andere taal wil posten vind ik dat je dat in je persoonlijke bieb moet doen.
    Saibi
    Saibi
    Member
    Member

Smutlover
    Vrouw Aantal berichten : 39

Bericht van Saibi do 24 sep - 23:57

Suus schreef:.... als je dan heel graag iets in een andere taal wil posten vind ik dat je dat in je persoonlijke bieb moet doen.
    ik denk er hetzelfde over en heb ook nee gestemd
    Bloody Mary
    Bloody Mary
    Amateur
    Amateur

It's not just a hobby, it's a lifestyle
    Vrouw Aantal berichten : 120

Bericht van Bloody Mary wo 28 okt - 21:15

Een beetje laat misschien, maar ik wil hier toch nog mijn zegje doen. Ik heb op ja gestemd.

Waarom? Schrijven doe je met taal, op dit forum wordt dat over het algemeen in het Nederlands gedaan. Mijn ervaring is dat je op een bepaalde leeftijd veel meer toeneigd om Engelse boeken en films te gaan kijken met ondertiteling, in plaats van dat je een vertaald boek leest, of een ingesproken film kijkt. Je leert Engelse namen kennen, het klínkt gewoon niet meer als je het in het Nederlands zou moeten zetten. Dan wil je dus in het Engels schrijven. Ik vind dat daar niets mis mee is, Engels is een wereldtaal aan het worden.
    Dit is een schrijfforum, dus een anderstalig deel hoort er gewoon bij naar mijn mening.

Voordelen & Nadelen;
    Een voordeel is dat je dus niet alles hoeft te vertalen naar het Nederlands, jij en anderen kunnen er een nieuwe taal van leren. Een nadeel zie ik eigenlijk niet. Nu lees ik de post van Merdyff (Soetkin, als ik het goed heb) over fouten. Daar kan ik me wel in vinden, als je veel fouten maakt in het Engels, dan kun je, net zoals in het Nederlands, een beta reader aanvragen, er zal vast wel iemand zijn, hier dan wel ergens anders, die jou kan helpen met je Engels.

Welke regels moeten er dan gelden?
    Gewoon dezelfde als wat overal geldt... ik zou zo snel niet weten wat er nog bij zou moeten bij een anderstalig forumdeel.

Als het dan alsnog niet zou doorgaan, dan kan ik me vinden in wat Joost zei over de persoonlijke bieb, ik vind wel dat je hier je Engelse (want ik denk niet veel in een andere taal gepost zou worden, en anders geldt daarvoor hetzelfde) schrijfsels moet kunnen plaatsen. Daarbij vind ik me ook in wat Milou zegt, over een vertaling. De Germaanse talen lijken wat op Nederlands, maar zo gauw het Romaans of zo wordt, dan is het niet zo goed meer te volgen. Een vertaling is wel wenselijk als het om gedichtjes/ kleine tekstjes gaat. Vind jij dat er een andertalig Schrijfselsdeel moet komen? Icon_smile
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Vrouw Aantal berichten : 862

Bericht van Levina za 5 dec - 21:54

^ ik heb sinds mijn vijfde of zesde niet meer vrijwillig een nagesynchroniseerde film gezien. XD

Maaaar dat terzijde.
    Ik ben het volledig eens met Soetkins 4 puntjes en ik zou ze niet mooier kunnen formuleren.
    Nee dus.

Maar ik heb wel een ander voorstel:
    Een Engelstalige schrijversgroep.
    Daar kunnen mensen zich bij voegen die het Engels dusdanig beheersen dat ze goed in deze taal kunnen schrijven. Misschien zelfs een klein toelatingsexametje toelaten zodat alleen mensen met een om het maar even net te zeggen 'sufficiënt niveau' lid kunnen worden. Heb je dit niet, dan lijkt mij de stap om heel veel Engelse boeken te lezen vele malen logischer dan Engels te schrijven.

yay / nay?

Laatst aangepast door Levina op za 5 dec - 21:56; in totaal 1 keer bewerkt
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator

Mr Perfect meets Mr Clever
    Man Aantal berichten : 475

Bericht van Joost za 5 dec - 21:55

Levina schreef:^ ik heb sinds mijn vijfde of zesde niet meer vrijwillig een nagesynchroniseerde film gezien. XD

Maaaar dat terzijde.
    Ik ben het volledig eens met Soetkins 4 puntjes en ik zou ze niet mooier kunnen formuleren.
    Nee dus.

Maar ik heb wel een ander voorstel:
    Een Engelstalige schrijversgroep.
    Daar kunnen mensen zich bij voegen die het Engels dusdanig beheersen dat ze goed in deze taal kunnen schrijven. Misschien zelfs een klein toelatingsexametje toelaten zodat alleen mensen met een om het maar even net te zeggen 'sufficiënt niveau' lid kunnen worden. Heb je dit niet, dan lijkt mij de stap om heel veel Engelse boeken te lezen vele malen logischer dan Engels te schrijven.
    Dat vind ik ook een goed idee!
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Milou za 5 dec - 22:19

Daar kan ik me ook wel in vinden, maar ik vind het nog altijd een beetje eng. Dadelijk komt er niets Nederlandstalig meer...
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Vrouw Aantal berichten : 862

Bericht van Levina za 5 dec - 22:21

In dat geval sluiten we de gebruikersgroep.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Milou za 5 dec - 22:49

Dan vind ik het goed! ^^
    Bloody Mary
    Bloody Mary
    Amateur
    Amateur

It's not just a hobby, it's a lifestyle
    Vrouw Aantal berichten : 120

Bericht van Bloody Mary za 5 dec - 23:00

Ik denk niet dat het Engels het Nederlands gaat overkoepelen hier. Dat Engelstalige deel vind ik een goed idee.
    Tygoras
    Tygoras
    Amateur
    Amateur

Ik hou van taco's.
    Man Aantal berichten : 123

Bericht van Tygoras wo 10 feb - 20:00

Ik ben toch voor, aangezien ik het grootste deel van mijn verhalen eerst in het engels schrijf.. ik ben wel bereid ze te vertalen en dan de engelse versie alleen aan de liefhebbers te laten lezen, aangezien dit deel er aan de stemmen te zien niet gaat komen.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Bericht van Milou wo 10 feb - 20:57

Misschien even handig om hier neer te zetten dat we besloten hebben géén andertalig forumdeel te laten komen? Er is wel een schrijfgroep, mocht je toch per se hier je Engelse verhalen willen posten.

Misschien komt er ooit nog wel een onderdeel, als de groep heel goed loopt ofzo, maar reken er voorlopig maar niet op. En nee, dit is geen garantie dat ie er sowieso komt. Want ik ben fel tegenstander en ik zal er alles aan doen om het niet te laten gebeuren, mwhuhuhua. XD

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Soortgelijke onderwerpen

-

Het is nu zo 24 nov - 16:03