Celeste schreef:Ik heb een rijtje met tips voor magie-verhalen, waar ik zelf ook enorm veel aan heb gehad. [ik heb ze wel zelf bedacht hoor] Het gaat nu vooral om fantasy verhalen of de eigenbedachte werelden en andere verzinsels.
1. Zodra je een boek wilt schrijven, of in ieder geval een verhaal, over je eigen bedachte wereld, is daar heel wat fantasie voor nodig. Om je wereld geloofwaardig over te laten komen, zou je eigenlijk elk detail moeten kennen. Van elk beekje dat door een bos in je wereld loopt, tot de apparatuur die de tandarts in dat ene dorpje gebruikt. Als je alles weet van je wereld, en dus echt door middel van wijsheid erover kunt vertellen, zal de lezer het veel eerder geloven.
2. Beschrijf dingen zoals je het zelf ziet. Als je je wereld van top tot teen kent, is het het mooiste als je dingen ook echt kunt beschrijven voor de lezer. Zo weten zij ook precies wat je bedoelt. Als je zelf een boomsoort hebt bedacht, en je het gewoon beschrijft als 'een boom' weet niet iedereen dat het een heel nieuwe boom is. Een ook zit er dan geen sfeer in.
3. Heb je zelf een wereld of wezens bedacht of wat dan ook, schrijf dan het liefste niet in de ik-vorm. Dan word het namelijk snel té ingewikkeld. Want als je en nieuwe dingen moet beschrijven en moet beschrijven wat je hoofdpersoon allemaal uitvreet word het heel ingewikkeld.
4. Als je een ander magie verhaal schrijft, is het het beste als je ook daarvan alles af weet. Als je een boek schrijft moet je eigenlijk sowieso weten waar je het over hebt. Maar vooral bij fantasy is dat belangrijk. Ook wil je natuurlijk geen dubbele boeken schrijven, dus doe eerst wat research op het internet.
5. Hou het simpel wat namen betreft. Als je een boom een naam geeft als; Urambátar Colísìmorta Iliktîr Rotjäst. Is dat heel moeilijk te onthouden voor de lezer, en het is ingewikkeld. Omdat de lezer het woord meestal niet kan uitspreken, zal de lezer het ook niet onthouden. Ook spelen de meeste fantasy verhalen zich af in de historische wereld, en daar hadden ze meestal ook nog geen achternamen. Die hoef je dus ook niet te verzinnen! Hou het simpel, want met piet of klaas is ook niets mis.
6. Het is natuurlijk belangrijk dat je zoveel mogelijk af weet van je wereld, maar oerenlange geschiedenisverhalen, sprookjes en nagelaten vertellingen zijn ook weer niet nodig. In ieder geval om getoond te worden aan de lezer. Dan word het al snel saai, vooral als het miljoenen jaartallen bevat. Dat Tolkien het deed, was geen probleem, maar de meeste uitgevers zijn niet op zoek naar complete bibliotheken vol nagelaten vertellingen. Ik kan trouwens ook niet zeggen dat ik Tolkiens Silmarillion etc. zo interessant vond. Maar uitzonderingen kunnen natuurlijk gemaakt worden.
Wat vonden jullie van de tips?