"Ik vind Economie oersaai, maar als ik
er mijn best voor doe, kan ik goede punten halen, maar het feit is dat
ik niet echt zoveel zin heb om mijn best er voor te doen. En
waarschijnlijk wordt het ook moeilijker." Had ik ook in de derde. Daarom heb ik het ook niet gekozen.
Hebben jullie ook zo'n behoefte aan vakantie?
Seriously. School zelf is nog niet zo erg, maar ik loop met een paar vakken achter met huiswerk en ik haat inhaalwerk. Ik wordt echt depressief van inhaalwerk, als ik dat moet maken lijkt het net alsof de aarde opeens twee keer zo hard aan me trekt. Dat dus.
En CKV is echt een rotvak. Ik had gedacht dat we allemaal leuke dingen zouden doen, kunst bekijken, erover praten, zelf knutselen en teken en zo, maar dat is niet zo en ik vind er echt geen bal aan. Het gaat al vanaf het begin van het jaar over controversiële kunst, en ik ben nogal tegen de regel die mij lerares ons op heeft gelegd, namelijk dat als iets je aan het denken zet, dat het dan kunst is.
Ik bedoel, ik hou van geweldige schilders, van symbolische kunst, maar controversieel lijkt zo... Makkelijk. Op een goedkope manier. Voor mij is kunst iets waar je je vol van gaat voelen, ik bedoel, vol als in het tegenovergestelde van leeg. En dan maakt het niet zo veel uit welke emotie.
Maar de kunst die we nu moeten bekijken maakt me alleen maar heel erg leeg.
Oh, en ik zit de hele tijd in het groepje bij twee mensen die allebei totaal geen interesse hebben in kunst en totaal geen smaak hebben wat dat betreft. Dan moeten we een opdracht maken over kunst gebaseerd op een consumtiemaatschappijartikel en dan moet ik uitleggen aan ze wat de consumptiemaatschappij is, en dan neem ik Disney en McDonalds als voorbeeld en dan worden ze helemaal enthousiast omdat ze Disney en McDonalds zo leuk vinden zonder te begrijpen dat dat nou juist de dingen waren die GEEN kunst zijn.
(Trouwens, ik werd toen helemaal enthousiast want ik wilde natuurlijk de presentatie over Andy Warhol maken, dôh, maar de lerares had dat als voorbeeld gegeven aan de rest van de klas en die waren heel fantasieloos dus die kozen ook allemaal hem als onderwerp en dan is het niet leuk meer. Zelfde verhaal bij Salvador Dalí.)
Maar ik ben er eentje (Esther) aan het proberen haar ogen open te krijgen, vorig jaar heb ik haar in het Rijksmuseum verplicht om voor elk schilderij langer dan 20 seconden te staan kijken, en daar was ze heel erg blij mee, volgens mij is toen haar geest gegroeid.
(Om vervolgens weer te krimpen door alle Tinkerbellfilms die ze kijkt)
Conclusie: als je van kunst houdt, is CKV een vreselijk vak. Als je niet van kunst houdt, is het nutteloos. We behandelen kunst zonder er naar te kijken, wat is dat voor flauwekul?