Schrijfsels

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

5 plaatsers

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Enquête

    Welke one-shot vind jij het beste? (je stem telt enkel wanneer je ze ook kort verantwoordt)

    [ 2 ]
    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Bar_left50%De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Bar_right [50%] 
    [ 2 ]
    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Bar_left50%De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Bar_right [50%] 

    Totaal aantal stemmen: 4
    Enquête gesloten
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Merdyff za 14 feb - 13:37

    Wedstrijd: De Vijf Woordjes: Valentijn
    (met toestemming van Sharon)


    14 februari: Valentijn. Ondanks het feit dat iedereen beweert een hekel aan het feest te hebben omdat het toch allemaal commercieel gedoe is, blijft het toch de dag van de liefde. En het ideale excuus om een schrijfwedstrijd te organiseren.

    Het concept is heel simpel. Ik geef vijf woordjes op, die ik volledig willekeurig uit het Groene Boekje geselecteerd heb. In het verhaal dat je schrijft, moet je deze vijf woordjes verwerken. Een werkwoord mag vervoegd worden. De vijf opgegeven woorden moeten vetgedrukt zijn in je verhaal.
    (De vijf woordjes zijn volledig door het toeval bepaald, dit voor het geval er mensen zouden denken dat ik woordjes gekozen heb die voor mij goed uitkomen.)

    Aangezien dit een Valentijnswedstrijd is, moet het thema Valentijn uiteraard in het verhaal verwerkt zijn. Het moet niet per se echt Valentijn zijn, als het maar met liefde of verliefdheid te maken heeft.

    Je krijgt twee weken voor deze opdracht, dit wil zeggen dat je verhaal ten laatste moet af zijn op 28 februari. Als dit echt niet lukt, wil ik eventueel wel een week uitstel geven, maar dan moet je dat wel voor de deadline vragen. (Ik weet niet precies hoe het zit met vakantie in Nederland, maar ik denk wel dat er voor iedereen op die manier een week vakantie in zit.)
    Je post je verhaal in dit topic. Nadien zal er gestemd worden om de winnaar te bepalen. Op die manier kan de spelleider (ik dus) ook meedoen. Dit omdat het gewoon leuker is als er meer deelnemers zijn.

    Er is niet echt een minimum aantal woorden voor je verhaal, behalve dan het feit dat je minstens vijf woorden moet hebben omdat het anders onmogelijk is om de vijf woordjes in je verhaal te steken. Een maximum geef ik wel, aangezien het een grotere uitdaging is om de vijf woordjes in een kortere tekst te krijgen. Je verhaal mag maximaal 1500 woorden tellen. Je mag meer dan één verhaal insturen.

    Ik denk dat ik alles gezegd heb, als je nog vragen hebt of ik ben iets vergeten, mag je mij altijd pm’en. Rest mij alleen nog de vijf woordjes te geven, dit zijn:
    > Olielaag
    > Gelukkig
    > Stommeling
    > Lokaliseren
    > Bijziendheid

    Veel plezier!


    Laatst aangepast door Merdyff op ma 9 maa - 16:50; in totaal 2 keer bewerkt
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Milou za 14 feb - 14:00

    Leuke wedstrijd! Ik ga zeker meedoen. En ja, er valt inderdaad vakantie in Nederland in de wedstrijd.
    Ik weet niet hoe het in de noordelijkere gebieden van Nederland is, maar in het zuiden krijgen de kinderen over een week vakantie. De 20ste dus. Maar volgens mij heeft de rest van Nederland wel al vrij.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Levina za 14 feb - 20:10

    ^ Ja, volgens mij wel. Mijn zus die in Utrecht woont en lesgeeft op een basisschool, heeft volgende week vakantie (vanaf dit weekeind dus), en ik heb vanaf de 21ste vakantie.
    Maar goed, ik ga meedoen!
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Merdyff do 26 feb - 19:03

    Mededeling: Niet vergeten dat de deadline overmorgen is. Wie meer tijd nodig heeft, kan nog een week uitstel vragen, maar dan wil ik wel dat je dat doet voor de deadline verstreken is.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Milou vr 27 feb - 16:08

    Ik doe niet meer mee. Ik weet misschien hoe dom het nu klinkt, omdat ik er eerst zo enthousiast over was, nou, dat ben ik nog steeds.
    Maar ik ben mijn usb stick kwijtgeraakt met al mijn verhalen, gedichten, one shots, fanficties, etc - ja, echt alles - kwijt geraakt. Dus ook de one shot die ik voor deze wedstrijd wilde gebruiken. Ik voel me nu echt compleet leeg en mijn inspiratiegehalte staat op minder dan 0,0. En ik heb ook geen zin meer om te schrijven, niet nu. Het klinkt belachelijk, maar ik was altijd al bang dat ik het kwijt zou raken en tja, nu is het gebeurd. En ik wil ook niets anders maken, want het zal toch nooit zo goed zijn als wat ik oorspronkelijk had.

    Er is nog een heel klein kansje dat ik hem ooit nog zal vinden en als ik zeker weet dat ik dat ding nooit meer terug zie en dus mijn laatste hoop verloren is, nou, dan zal ik weer gaan schrijven, nu niet.

    Ik wilde dus even laten weten dat ik niet meer mee doe, maar ik ga wel stemmen! very happy Hopelijk zijn er voldoende deelnemers!
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Merdyff vr 27 feb - 20:10

    Das echt rot voor je, Milou. Ik begrijp best dat je nu niet zoveel zin meer hebt om mee te doen. Hopelijk vind je hem nog terug.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Levina vr 27 feb - 22:06

    Ik heb er een korte oneshot van gemaakt...

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Sb10068539ab-001-1

    De Laserlezeres

    Ze keek naar hem en zag hem, las hem, zoals hij het boek in zijn handen las. Ze las hoe zijn ogen de pagina's opnamen en hoe zijn vingers de kaft droegen alsof het een fragiel diertje was dat steun en bescherming nodig had, hoe zijn wijsvinger tussen twee pagina's in lag, klaar om de bladzijde om te slaan.
    Zij hield niet van boeken, ze vond ze te zwaar en verlegen om aandacht, ze kon zich niet goed in verhalen laten slippen zoals hij dat kon. Maar ook zij hield van lezen. Ze las graag mensen, bewegingen en houdingen van personen om haar heen. Vooral die van hem. Zodra ze hem las, had ze het gevoel dat zij dichter bij elkaar kwamen, dat haar blik als zeep was voor de olielaag die op hun liefde dreef.
    Hij keek op van het verhaal, eerst onverschillig, maar toen hij haar zag warmde zijn blik op en verwarmde daarmee ook háár. Ze sloeg haar ogen neer -- een boek leest nooit terug, is alleenspraak. Deze persoon deed dat wel, hij maakte haar verlegen en deed haar binnenste ontvlammen.
    "Wat doe je?"
    Ze begon zijn liefde voor boeken bijna te begrijpen -- boeken wachten zeker niet op antwoord.
    "Niets, gewoon."
    "Wat, gewoon? Mag ik soms niet lezen zonder last te hebben van een paar laserogen?"
    "Nee." Even schrok ze van zichzelf. "Jawel. Ik hou al op."
    Stommeling, dacht ze tegen zichzelf. En ze hield niet op. Maar hij deed dat wel, na een halve minuut voor de buitenwereld sloeg hij het boek met een genadeloze klap dicht, en ze schrok. Weg fragiel diertje.
    "Hier heb ik genoeg van," zei hij met verheven stem, en vervolgde veel tederder en strelend, "vertel me nu jouw verhaal."
    Ze deed haar mond open en sprak, maar of de woorden die haar lichaam verlieten een verhaal vormden wist ze niet, want hij was naast haar komen zitten, weg van zijn plek tegenover haar, en verstomde het geluid met zijn handen die over haar schouders en armen streelden, met haar lange lokken speelden, haar sproeten met hun vingers lokaliseerden. En toen zijn mond haar lippen raakte, wist ze niets meer. Er viel niets meer te lezen of vertellen of te bekijken met haar bijziendheid. Er was enkel het voelen en de gevoelens.
    Daar, gelukkig en gloeiend, een open boek.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Merdyff ma 2 maa - 1:12

    Aangezien ik zelf ook wilde meedoen, maar de voorbije week voor mij drukker is geweest dan ik verwacht had, stel ik de deadline nog een week uit. ('t Is een behoorlijk idioot om aan jezelf uitstel te moeten vragen, maar ik doe het toch maar.) Ik hoop dat deze week een beetje minder druk is.
    Levina, als jij je verhaal nog zou wilen editten, kan dat natuurlijk nog.
    Milou, als je je USB-stick terug vindt, mag je ook gewoon nog meedoen.
    Andere mensen mogen ook nog meedoen. De nieuwe deadline wordt volgende week zondag (als ik me niet vergis is dat de 8ste), aangezien ik zaterdag denk ik ergens naartoe moet en dan sowieso de wedstrijd niet kan afsluiten.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Merdyff ma 9 maa - 0:14

    Akkoorden

    Regendruppels vielen in de plassen rond hem en maakten kringetjes op het wateroppervlak. Een rilling liep over zijn rug toen één van de ijskoude druppels in zijn nek viel. Hij zette de kap van zijn lekkende regenjas op en ging wat sneller lopen, de plaatsen op het stationsplein vermijdend waar een dunne olielaag – achtergelaten door de steeds af en aan rijdende bussen – verschillende regenboogkleurtjes gaf aan het natte wegdek.
    Toen hij het station binnenging, veegde hij met een mouw van zijn trui zijn bril af. Dit was één van die momenten waarop hij zijn bijziendheid haatte, wanneer hij door de druppels op zijn glazen geen steek meer zag.
    Eén blik op het scherm met de vertrektijden bevestigde wat hij eigenlijk al wist: zijn trein zou vertrekken vanaf perron twee en hij zou nog meer dan twintig minuten moeten wachten.
    Met een zucht liep hij de trap naar het perron op. In elk geval zou hij daar uit de regen staan. Terwijl hij een balpen uit zijn zak viste op zijn Campuskaart in te vullen, hoorde hij een geluid dat hij eerst niet kon thuisbrengen. Het klonk als zachte muziek, maar niet alsof iemand zijn mp3-speler te luid had staan. Het duurde even vooraleer hij de bron van het geluid gelokaliseerd had. Ietsje verder zat een meisje op een elektrische gitaar te spelen. Zonder versterker, vandaar dat het zo zacht klonk. Langzaam liep hij in haar richting, terwijl hij probeerde het liedje dat ze speelde te herkennen. Hij merkte hoe ze een paar keer herbegon, op zoek naar de juiste akkoorden. Hij zag dat ze ongeveer zijn leeftijd moest zijn. Aan haar rechterhand droeg ze een blauwe handschoen zonder vingertoppen, de linker handschoen lag naast haar op de bank.
    “Karma Police?” vroeg hij toen hij naast haar stond. “Er moet nog een G tussen de D/F# en de C - C/B.”
    “Oh ja, ik vroeg me al af wat ik verkeerd deed,” zei ze. “Leuk dat je het toch herkende.”
    Ze keek op van haar gitaar en plots keek hij recht in het prachtigste paar ogen dat hij ooit had gezien. Ondanks zijn klamme kleren kreeg hij het helemaal warm vanbinnen.
    “Eh… hallo,” zei hij, plotseling erg verlegen. “Je hebt… Je hebt mooie…” Ogen, wilde hij zeggen, maar bedacht zich toen. “Een mooie gitaar.”
    Inwendig vervloekte hij zichzelf.
    Stommeling! Is dat nu werkelijk het enige compliment dat je kan bedenken?
    Maar het meisje leek blij verrast door wat hij zei.
    “Dank je,” zei ze en ze bloosde een beetje. “Jij kent vast veel van muziek, als je meteen hoorde wat ik fout deed.”
    Hij haalde bescheiden zijn schouders op. “Och, ik kende het liedje gewoon toevallig,” wuifde hij het complimentje weg. Ja, hij kende veel van muziek, hij had al zijn jaren op de muziekschool afgerond, maar hij was geen opschepper.
    “Mag ik… mag ik er bij komen zitten?”
    “Eh ja, natuurlijk,” antwoordde het meisje, met een gebaar naar de lege plaats naast haar.
    Even zaten ze zwijgend naast elkaar. Hij wist helemaal niet meer wat te zeggen. Zij sloeg afwezig een paar willekeurige akkoorden aan. Uiteindelijk verbrak ze de stilte.
    “Kan jij me toevallig zeggen hoe je C/F speelt?” vroeg ze aarzelend. “Ik kwam dat akkoord tegen toen ik een liedje opzocht op internet, maar ik weet niet goed hoe…” Ze maakte haar zin niet af.
    “C/F? Zoals in… The Scientist van Coldplay?”
    “Ja,” zei ze verrast. “Dat is het liedje dat ik wilde spelen. Hoe wist je dat?”
    Hij haalde opnieuw zijn schouders op. “Het is één van mijn lievelingsnummers,” zei hij.
    Ze keek hem opnieuw aan met haar wondermooie ogen. “Van mij ook.”
    Een beetje aarzelend legde hij zijn linkerhand over de hals van haar gitaar, een actie waarvoor hij een heel stuk dichter bij haar moest schuiven. Hij plaatste zijn vingers op de juiste snaren.
    “Kijk, zo,” legde hij uit. “Het is gewoon een C-akkoord met een fa in de bas.”
    Hij zette nu haar vingers voorzichtig op de juiste plaats. Het overweldigende gevoel dat door hem heen stroomde toen hun vingers elkaar raakten, bracht hem nog meer in de war dan haar mooie ogen gedaan hadden.
    “Eh, de vijfde snaar moet je wel afdempen met je wijsvinger,” zei hij in een poging om zijn verwarring te verbergen. “De do op die snaar moet je niet echt spelen, aangezien je toch een andere basnoot hebt.”
    “Dank je,” zei ze blij. “Je bent geweldig!”
    Toen ze elkaar opnieuw aankeken, merkte hij dat ze nog dichter bij elkaar zaten dan hij gedacht had. Hun neuzen raakten elkaar haast. Zijn hart leek een tel over te slaan.
    “Eh, als je wilt, mag je me altijd bedanken met een kus,” stamelde hij. Hij vroeg zich af waar hij de moed vandaan haalde om dat voor te stellen.
    “Klinkt als een geweldig idee,” glimlachte ze.
    Hij had zich nog nooit zo gelukkig gevoeld als op het moment waarop hun lippen elkaar voor het eerst raakten.


    Laatst aangepast door Merdyff op do 13 aug - 15:58; in totaal 1 keer bewerkt
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Merdyff ma 9 maa - 16:49

    En stop. Vanaf nu kan er gestemd worden. Deelnemers stemmen niet mee (aangezien je niet op jezelf mag stemmen, zou het totaal geen zin hebben om wel mee te stemmen). Andere leden kunnen vanaf nu dus kiezen welke one-shot ze het beste vinden. Ik hoop maar dat er hier nog genoeg mensen komen om tot een uitslag te komen.
    Ik ga proberen om een poll te openen, maar sowieso moet je ook kort je stem verantwoorden, anders telt ze niet mee.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Milou ma 9 maa - 18:14

    Joepie, één stem en twee verhalen, dat gaat goed. Volgens mij zijn wij de enige drie die nog op dit forum kijken, maargoed. Ik moet mijn stem verantwoorden.

    Het waren beide twee hele leuke verhalen, maar ik heb toch op 'Laserlezeres' gestemt omdat ik vond dat dat verhaal iets meer had waar ik van te voren op hoopte.

    De woorden die je moest gebruiken vond ik bij Levina iets natuurlijker aanvoelen dan bij Merdyff. En het verhaal zelf sprak me ook meer aan, want het was apart, iets dat je niet dagelijks leest. En daar houd ik wel van.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Merdyff wo 11 maa - 0:59

    Milou schreef:Joepie, één stem en twee verhalen, dat gaat goed. Volgens mij zijn wij de enige drie die nog op dit forum kijken, maargoed.

    Zoiets vrees ik eerlijk gezegd ook een beetje. Maar ja, we zien wel. Misschien heeft Sharon ook nog even tijd om te stemmen...
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Levina zo 22 maa - 11:54

    Misschien is het een idee om alle leden (die nog niet gestemd hebben) een PM te sturen, met daarin het verzoek te komen stemmen. Zo tref je misschien ook de niet-zo-actieve leden, als ze hebben ingesteld dat ze gewaarschuwd worden als ze een PM hebben...
    Celeste
    Celeste
    Member
    Member


    Vrouw Aantal berichten : 64

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Celeste zo 22 maa - 12:42

    Ik heb ook gestemd very happy
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Milou zo 22 maa - 14:39

    Levina schreef:Misschien is het een idee om alle leden (die nog niet gestemd hebben) een PM te sturen, met daarin het verzoek te komen stemmen. Zo tref je misschien ook de niet-zo-actieve leden, als ze hebben ingesteld dat ze gewaarschuwd worden als ze een PM hebben...

    Dat is wel een goed idee! Ik vroeg me laatst trouwens iets af, als we nou één bepaald subonderdeel doen, voor alleen lezers. Want ik ken genoeg mensen die lezen wel leuk vinden, maar zelf niet schrijven en het is best jammer dat je die mensen ook niet hierheen kan 'lokken' (haha), want ik zou dat wel leuk vinden.

    En ik mis eigenlijk ook een onderdeel waar je over alles mag praten. We hebben al een chattopic, maar dat is niet hetzelfde denk ik.
    Ik ben scheel. :oops:
    Maar het is zo gek niet dat ik het wist! Niemand post daar ooit wat. tongue 😢



    Ik heb ook gestemd very happy

    Je moet je stem ook verantwoorden! happy
    Suus
    Suus
    Schrijver
    Schrijver


    Lief Luiaardje
    Vrouw Aantal berichten : 219

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Suus zo 22 maa - 23:36

    Milou schreef:Joepie, één stem en twee verhalen, dat gaat goed. Volgens mij zijn wij de enige drie die nog op dit forum kijken, maargoed.

    Tja, ik zit in mijn examenjaar en had het dus een paar maanden te druk om echt actief te zijn. Maar nu heb ik even rust voordat de examens beginnen, dus kan ik ook actief worden (yay).

    Nu mijn keuze. Ik heb op 'Akkoorden' van Merdyff gestemd, omdat die voor mij beter klopte, de woorden werden erg goed opgenomen in het verhaal en in mijn belevenis klonken de zinnen met die woorden erin natuurlijker als bij die van Levina, hoewel ik dat verhaal ook wel erg lief vond.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Milou zo 15 nov - 14:44

    Wordt hier nog een winnaar gekozen?
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Levina za 5 dec - 17:11

    Ik denk het niet. *gaat topic sluiten en slot-emoticon maken voor toekomstig te sluiten berichten*

    Gesponsorde inhoud


    De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd Empty Re: De vijf woordjes: Valentijnswedstrijd

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr 17 mei - 9:55