Schrijfsels

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

2 plaatsers

    Literair of Bestseller?

    Sharon
    Sharon
    Moderator
    Moderator


    Don't dream your life, live your dream
    Vrouw Aantal berichten : 482

    Literair of Bestseller? Empty Literair of Bestseller?

    Bericht van Sharon ma 20 jun - 17:53

    Literair of Bestseller?

    Onlangs had ik met een vriendin op de universiteit een discussie over de waardering van boeken. Het komt weleens voor dat bepaalde verhalen die veel gelezen worden, minder goed gewaardeerd worden op literair punt. Andersom worden de goed gewaardeerde boeken minder graag gelezen. Wat vinden jullie belangrijker? Literair gewaardeerd of door de lezer? Is dit voor het lezen en schrijven hetzelfde?
    Sharon
    Sharon
    Moderator
    Moderator


    Don't dream your life, live your dream
    Vrouw Aantal berichten : 482

    Literair of Bestseller? Empty Re: Literair of Bestseller?

    Bericht van Sharon ma 20 jun - 17:56

    Ik zal dan meteen mijn mening geven. Zowel op het gebied van lezen als van schrijven is hij in feite hetzelfde: ik vermaak liever mijn lezers met een goed boek dan dat hij literair gezien goed beoordeeld wordt. Ik ben dan liever een J.K. Rowling dan... een van de schrijvers die ik niet zo graag lees ondanks ze op de leeslijst van mijn studie staan. Beide zijn bekend, maar voor mij is het verschil belangrijk dat ik J.K. Rowlings boeken graag lees en de andere boeken minder. Zo zal ik prettige boeken vaker herlezen en die leeslijstboeken eerlijk gezegd waarschijnlijk nooit. Niet als het niet noodzakelijk is tenminste. In feite vind ik het vermaken en plezier van het lezen belangrijker. Bovendien op het schrijfgebied schrijf ik omdat ik er plezier in heb, dus ik wil datzelfde genot meegeven aan de lezer.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Literair of Bestseller? Empty Re: Literair of Bestseller?

    Bericht van Milou vr 26 aug - 13:22

    Literair.

    Op gebied van lezen vind ik literair ook leuk. Ik lees van alles. Maar ook literair en ik geniet ook van literaire boeken. Wat jij zegt Sharon is erg subjectief. Literair kan ook om te vermaken zijn ook al ervaar jij dat niet zo. Een slecht boek wat wel een bestseller is, vermaakt mij eerlijk gezegd niet. Er is goede lectuur en goede literatuur, slechte lectuur en slechte literatuur.

    Als het op schrijven aankomt, ga ik liever voor het literaire. Ik schrijf daarnaast ook wel af en toe fanfictions en misschien ga ik ook wel ooit nog fantasy sciencefiction schrijven, maar ik prefereer literair.

    Ik zit er een beetje tussenin, maar ik neig naar literair. Dat past meer bij mijn perceptie. Ik zou niet willen beweren dat literair beter is. Het is gewoon anders.
    Sharon
    Sharon
    Moderator
    Moderator


    Don't dream your life, live your dream
    Vrouw Aantal berichten : 482

    Literair of Bestseller? Empty Re: Literair of Bestseller?

    Bericht van Sharon vr 26 aug - 19:50

    Iedereen kijkt anders naar dit punt. Ik schrijf voornamelijk (zeker zo'n 90-95% van mijn ideeën) fantasy en dat wordt over het algemeen als niet-literair gezien... Dat speelt bij mijn mening ook denk ik een beetje mee. Maar ik schrijf voor mijn plezier en dat plezier wil ik overbrengen. Aan fouten in boeken (zal je verbazen hoeveel boeken vaak nog interpunctiefouten hebben en alles) kan ik me ook doodergeren, maar ik blijf doorlezen. De inhoud is denk ik belangrijker dan de schrijfstijl: een stijl is behoorlijk subjectief, niet iedereen hoeft het prettig te vinden al telt het natuurlijk wel mee. Zo heb ik een boek in mijn kast staan dat ik na de proloog weer teruggezet heb omdat ik me doodergerde aan de stijl. ...eigenlijk komen er veel dingen bij kijken om je eigen mening te geven. Literair of Bestseller? 876628

    Gesponsorde inhoud


    Literair of Bestseller? Empty Re: Literair of Bestseller?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do 9 mei - 7:47