Schrijfsels

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+3
Milou
Tygoras
Joost
7 plaatsers

    Script Frenzy

    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator


    Mr Perfect meets Mr Clever
    Man Aantal berichten : 475

    Script Frenzy Empty Script Frenzy

    Bericht van Joost do 11 maa - 16:43

    Script Frenzy
    van de makers van NaNoWriMo

    http://www.scriptfrenzy.org/

    Onderstaande informatie is ook op de website te vinden. Ik heb hier de algemene informatie en de regels vertaald naar het Nederlands. Iemand die mee gaat doen?

    Algemene informatie

    Wie: Jij en iedereen die je kent. Ervaring is niet nodig.
    Wat: Een 100 paginatellend script binnen 30 dagen schrijven. (Scenario’s, toneelstukken, tv-programma’s, korte films en grafische romans zijn ook allemaal welkom!)
    Wanneer: 1 t/m 30 april.
    Waar: Online en, wanneer je dat wilt, in werkelijkheid! Hang rond op de forums, neem deel aan write-ins met collega-schrijvers én maak vrienden door writing buddies online toe te voegen.
    Waarom: Omdat je een verhaalt te vertellen hebt. Omdat je een creatieve uitdaging zoekt. Omdat je teleurgesteld zult zijn als je deze uitdaging mist. Omdat je tijd voor jezelf wilt vrijmaken.
    Hoe: Schrijf je in! Vertel aan iedereen dat je meedoet. Houd je kalender leeg. Begin met handoefeningen. Heb er veel plezier in!

    De 5 basisregels van Script Frenzy

    1) Om officieel tot een Script Frenzywinnaar te worden gekroond, moet je een script (of meerdere scripts) van 100 pagina’s schrijven en dit laten verifiëren op ScriptFrenzy.org.
    2) Je kunt individueel of met een partner schrijven. Schrijfteams hebben als doel een 100 paginatellend script voor hun gezamenlijke script of scripts.
    3) Het scenarioschrijven mag niet eerdere beginnen dan 12.00.01 uur op 1 april en moet uiterlijk om 11.59.59 uur op 30 april voltooid zijn, lokale tijd.
    4) Je mag scenario’s, toneelstukken, tv-programma’s, korte films, strips grafische romans,
    aanpassingen van romans of ieder ander soort script dat je hart begeert.
    5) Je moet, op een gegeven moment althans, er belachelijk veel plezier in hebben.
    Tygoras
    Tygoras
    Amateur
    Amateur


    Ik hou van taco's.
    Man Aantal berichten : 123

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Tygoras do 11 maa - 18:38

    yes, ik doe mee.
    denk ik.
    hoewel... het is wel een script... hoe moet dat er dan uit zien...?


    Laatst aangepast door Tygoras op do 11 maa - 18:39; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : Ik had toch nog bedenkingen.)
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Milou do 11 maa - 19:54

    We kunnen misschien ook met z'n alle schrijven? happy
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Merdyff do 11 maa - 21:59

    Ik ben al ingeschreven. Tygoras: de regels voor de vormgeving van een script zijn allemaal op de site te vinden. Deze zijn vrij strikt (zelfs het lettertype ligt vast, dat moet Courier zijn), omdat het voor mensen (regisseur, acteurs,...) handiger is om met een gestandaardiseerd script te werken. Als je je script goed opbouwt, komt één pagina script overeen met één minuut film. Een script van 100 pagina's, zoals bij script frenzy het doel is, is dus een script voor een film van ongeveer 100 minuten.
    Ik raad iedereen aan om Celtx te gebruiken om je script te schrijven. Het is een programma dat gratis te downloaden is, ik vind het persoonlijk handig in gebruik (ben er een beetje mee aan het oefenen) en de opmaak zit eigenlijk meteen goed. Het programma onthoudt ook namen van personages en plaatsen, zodat je die niet telkens volledig hoeft te typen, wat behoorlijk tijdbesparend is. Je kan ook een template downloaden voor Word, maar ik weet uit goede bron dat filmstudenten Celtx gebruiken om hun scripts te schrijven. Mijn zus studeert film, dus als je vragen hebt, kan je die altijd aan mij stellen, als ik het niet weet, kan ik het aan haar vragen.

    Ik heb zelf al een idee voor een plot, maar het lijkt mij wel leuk om ook iets met z'n allen te doen, om een account voor het forum aan te maken en elk om beurt een stukje te schrijven.

    Voorstel:
    Naast onze eigen accounts, maken we ook een forum-account aan. We spreken een (vaag) plotidee af en iemand begint met de eerste scène. Na een paar pagina's, stuurt die het bestand door naar de volgende, die verder gaat. Zo schrijven we elk om beurt een stukje, altijd verrassend hoe het verhaal zal verder lopen.
    Daarbij maken we ook een lijstje van 'dares' die in het verhaal verwerkt moeten worden. Ik heb er al een aantal leuke gelezen op het Script Frenzy forum en we kunnen er vast ook nieuwe bij verzinnen. Er kunnen dares zijn voor het hele verhaal, en dares die enkel voor één scene zijn. Bijvoorbeeld: een personage dat alleen maar in songtitels praat, als hij spreekt, kan een dare zijn die doorheen het hele verhaal loopt. Een dare zou kunnen zijn dat er een scene in het script moet voorkomen waarin - ik zeg maar iets - een circusaapje, een iPod en een kalashnikov zitten.
    Bovendien zou het ook leuk kunnen zijn om telkens als je het script doorstuurt naar de volgende, er ook een kleine dare bij te geven, bijvoorbeeld een bepaald woord of bepaalde zin die erin moet voorkomen.
    Het lijkt mij erg leuk om op het einde het resultaat hiervan te zien.
    Iemand die hier zin in heeft? We moeten wel met genoeg zijn, anders wordt het moeilijk om dit bij ons 'echte' script bij te nemen.
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator


    Mr Perfect meets Mr Clever
    Man Aantal berichten : 475

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Joost do 11 maa - 22:03

    Ik denk dat ik ook, individueel, mee ga doen! Op het moment ben ik nog een beetje plotloos, maar ik heb al wel wat rondgekeken op het forum en de site etc. en ik heb al wat ideeën...
    Een dergelijk script met een groep schrijven, lijkt me wel heel tof! Ik doe wel mee, als er genoeg aanmeldingen zijn in ieder geval.
    Script Frenzy 223816

    EDIT:
    Dat Celtx is inderdaad erg handig! Heb het zojuist gedownload en geïnstalleerd. Bedankt voor de tip. (:
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Milou do 11 maa - 22:19

    Ik wil wel meedoen, maar enkel met iedereen, denk ik. Voor meer heb ik het gewoon te druk in april, ben ik bang.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Merdyff do 11 maa - 22:38

    Oh ja, er is natuurlijk geen reden waarom je een eigen script zou moeten schrijven om mee te kunnen doen aan een groepsverhaal. *gaat lijstje maken van geïnteresseerden* Minimum vijf om het te kunnen doen? Dan moeten we elk 20 pagina's schrijven. Hoe meer, hoe beter natuurlijk.

    Geïnteresseerden voor groepsverhaal:
    > Joost (als er veel aanmeldingen zijn)
    > Milou
    > Merdyff
    > Tygoras
    > Suus
    > Laurens


    Laatst aangepast door Merdyff op zo 14 maa - 20:06; in totaal 3 keer bewerkt
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Milou do 11 maa - 23:00

    Minimaal vijf vind ik prima, hoor! happy

    Ik kan alleen niet beloven dat ik érg goed ben. tongue

    En is Celtx een groot bestand? Wat houd het in enzo? Want op mijn laptop kan ik sommige dingen niet meer doen. De simpelste dingen al niet. Mijn vader heeft de pc weggegooid en de twee nieuwe laptops mag ik niet gebruiken om dingen op te installeren.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Merdyff do 11 maa - 23:09

    Het feit dat ik Celtx op mijn kot kon downloaden zonder dat de internetverbinding halfweg verbroken werd, wil zeggen dat het niet al te groot kan zijn. XD *gaat even kijken* Hm, het bestandje dat ik gedownload heb is 16,8 MB, maar in mijn lijst met programma's is het 42,47 MB. *gaat niet eens proberen om dat te begrijpen* In elk geval, dat valt best mee, denk ik. Het lijkt mij ook niet echt een zwaar programma, dus misschien lukt het wel. Als we het script naar elkaar willen doorsturen, denk ik wel dat we hetzelfde programma moeten hebben.
    Tygoras
    Tygoras
    Amateur
    Amateur


    Ik hou van taco's.
    Man Aantal berichten : 123

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Tygoras do 11 maa - 23:51

    Yay, ik doe mee.
    En Merdyff, bedankt voor tips enzo, maar het moet dus ongeveer zo:?

    JAN: Hee, Piet!
    PIET: Hee, Jan!
    KEES: Ik ben er ook nog.
    JAN: Nee, jij bent er niet.

    Of ben ik nou heel erg dom aan het doen?
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Merdyff vr 12 maa - 0:17

    @ Tygoras: Dat is het niet echt. Heb je Celtx al? Daar zit een voorbeeldscript in van The Wizard of Oz. En anders kan je even dit bekijken. 't Is natuurlijk allemaal in het Engels, ik weet niet hoe goed je daarin bent. Een voorbeeldje van wat ik vandaag gemaakt heb. (Niet briljant, het begin van mijn verhaal is duidelijk niet gemaakt om te verfilmen, of toch niet op deze manier.) Ik hoop dat ik het kan kopiëren zonder dat de opmaak verloren gaat.

    INT. BALZAAL - NIGHT

    Ruime balzaal, mooi versierd, vrij druk, verschillende
    koppels aan het dansen.

    EMMA, 22, rode krullen, eenvoudig zwart galakleed, wordt de
    zaal binnengeleid aan de arm van RICHARD, 22, bruin haar,
    piekfijn in galagewaad.

    EMMA
    Zijn dit allemaal Helers?

    RICHARD
    Het zijn allemaal Helers of
    Helerstudenten zoals ik met hun
    partner. Dus er zijn ook veel
    mensen die gewoon met een Heler
    getrouwd zijn, of een relatie
    hebben met een Heler.

    EMMA
    En hoeveel Helers vragen hun
    buurmeisje mee?

    RICHARD
    (verdedigend)
    Ik dacht dat je het leuk zou vinden
    om mee te gaan. En ik had niet
    zoveel zin om alleen te gaan.
    (pause)
    Wil je dansen?

    EMMA
    (glimlachend)
    Daarvoor zijn we hier zeker?

    Richard begeleid Emma naar de dansvloer en ze beginnen te
    dansen.

    Edit: Opmaak blijft dus niet behouden, tekst hoort ergens in het midden te staan. Maar met Celtx wijst dat zichzelf wel uit.
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator


    Mr Perfect meets Mr Clever
    Man Aantal berichten : 475

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Joost vr 12 maa - 17:23

    http://www.scriptfrenzy.org/files/scriptfrenzy-main/format_sheetv2.pdf en http://www.scriptfrenzy.org/howtoformatascreenplay
    Daar staat heel duidelijk hoe een (film)script eruit zou moeten zien.

    Ik bedacht me gisteren trouwens nog dat ik in April één week op excursie ben naar Rome! Script Frenzy 223816
    Maar dat betekent dus ook dat ik minder tijd zou hebben voor Script Frenzy, aangezien ik me dan liever wil concentreren op m'n individuele script moet je mij maar even van je lijstje schrappen, Soetkin. Als er veel aanmeldingen zijn, doe ik dan misschien nog wel mee.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Merdyff vr 12 maa - 18:36

    Oké. Ik heb twee weken paasvakantie, dus in principe zou ik tijd genoeg moeten hebben. Je kan altijd als je tegen het einde van de maand merkt dat je persoonlijke script goed opschiet, ook nog een stukje van het groepsscript schrijven of zo.
    Tygoras, doe jij nu mee aan het groepsscript, of gewoon aan Script Frenzy?
    Suus
    Suus
    Schrijver
    Schrijver


    Lief Luiaardje
    Vrouw Aantal berichten : 219

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Suus za 13 maa - 12:57

    mmh...Ik wil ook wel meedoen aan dat groepsscript. Induvidueel moet ik het nog even bekijken.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Merdyff za 13 maa - 16:42

    Leuk, ik zet je er bij.
    Sharon
    Sharon
    Moderator
    Moderator


    Don't dream your life, live your dream
    Vrouw Aantal berichten : 482

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Sharon zo 14 maa - 14:20

    Het lijkt mij ook erg leuk om mee te doen, ik heb altijd al eens een script willen schrijven... Dat groepsidee lijkt me al helemaal leuk. Ik ga even die site doorkijken en er even goed over nadenken, gezien ik in april ook voor mijn examens aan het blokken ben... Dus ik twijfel nog, maar misschien dat ik ook wel meedoe.
    Tygoras
    Tygoras
    Amateur
    Amateur


    Ik hou van taco's.
    Man Aantal berichten : 123

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Tygoras zo 14 maa - 15:49

    Merdyff schreef:@ Tygoras: Dat is het niet echt. Heb je Celtx al? Daar zit een voorbeeldscript in van The Wizard of Oz. En anders kan je even dit bekijken. 't Is natuurlijk allemaal in het Engels, ik weet niet hoe goed je daarin bent. Een voorbeeldje van wat ik vandaag gemaakt heb. (Niet briljant, het begin van mijn verhaal is duidelijk niet gemaakt om te verfilmen, of toch niet op deze manier.) Ik hoop dat ik het kan kopiëren zonder dat de opmaak verloren gaat.

    Ik ben, al zeg ik het zelf, behoorlijk goed in Engels, dus dat zal geen probleem zijn, en ik zal Celtx wel eens even gaan bekijken.

    Merdyff schreef:Oké. Ik heb twee weken paasvakantie, dus in principe zou ik tijd genoeg moeten hebben. Je kan altijd als je tegen het einde van de maand merkt dat je persoonlijke script goed opschiet, ook nog een stukje van het groepsscript schrijven of zo.
    Tygoras, doe jij nu mee aan het groepsscript, of gewoon aan Script Frenzy?

    Aan het groepsscript, als dat kan..
    Laurens
    Laurens
    Amateur
    Amateur


    Man Aantal berichten : 154

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Laurens zo 14 maa - 16:09

    Ik doe ook mee! Zowel individueel als in groep.
    Zie dit wel zitten, en het lijkt met echt wel leuk ^^
    Alleen moet ik nog eens nadenken wat ik juist ga doen, filmscript of toneelscript. In principe heb je met film veel meer mogelijkheden, en is het gewoon makkelijker om te schrijven. (In film heb je veel meer middelen etc)
    Sharon
    Sharon
    Moderator
    Moderator


    Don't dream your life, live your dream
    Vrouw Aantal berichten : 482

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Sharon di 23 maa - 18:04

    Ik doe het toch maar niet. Ik heb het examentrainingsprogramma ontvangen en van een docent gehoord dat ik tijdens de wederzijdse oproepbaarheid gewoon moet komen. Bovendien moet ik nog leren en ben ik natuurlijk ook bezig met voorbereiden van de EFF, zoals het (af)maken van mijn 'kostuum'. Helaas, hopelijk is de volgende keer eindelijk een maand die me uit komt. Succes allemaal!
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Merdyff do 1 apr - 19:30

    Hey, Script Frenzy is begonnen, zijn er nog steeds geïnteresseerden in een groepsverhaal? Ik ben normaal vanavond de hele avond op msn, dus je kan me aanspreken met al je vragen/opmerkingen/ideeën/... Als er genoeg mensen online zijn, kunnen we misschien verder gaan met onze plot-ideeën bespreking. Wie mijn msn nog niet heeft, moet maar even pm'en.

    Gesponsorde inhoud


    Script Frenzy Empty Re: Script Frenzy

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma 20 mei - 11:24