Schrijfsels

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

5 plaatsers

    Guardian - Ten rules for writing fiction

    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    Guardian - Ten rules for writing fiction Empty Guardian - Ten rules for writing fiction

    Bericht van Levina zo 21 feb - 14:04

    Ik heb gisteren in een impuls een Guardian gekocht bij de Bruna (de Guardian --> favoriete krant van J.K. Rowling --> "The Guardian wordt tot de meest serieuze en gerespecteerde kranten in Groot-Brittannië gerekend. Ze wordt als links-liberaal gekenmerkt. Volgens een enquête uit 2004 stemt 44 % van de lezers Labour, en 37 % voor de Liberal Democrats." - Wikipeida) omdat ik dat leuk vind en omdat ik nog 4 artikelen voor Engels moet lezen en ik dus artikelen wil lezen die ik leuk vind.
    Maar toen ik thuiskwam bleek ik met mijn neus in de boter te zijn gevallen, want er stond een heel erg groot artikel in met allemaal tips voor schrijvers van schrijvers. Ik zal hier de links plaatsen. Wie problemen heeft met het Engels, ik wil best helpen met sommige stukjes als je er niet uitkomt, maar ik ga niet alles vertalen.

    Ten rules for writing fiction
    Get an accountant, abstain from sex and similes, cut, rewrite, then cut and rewrite again – if all else fails, pray. Inspired by Elmore Leonard's 10 Rules of Writing, we asked authors for their personal dos and don'ts


    DEEL ÉÉN: http://www.guardian.co.uk/books/2010/feb/20/ten-rules-for-writing-fiction-part-one
    DEEL TWEE: http://www.guardian.co.uk/books/2010/feb/20/10-rules-for-writing-fiction-part-two

    Conclusie na het lezen van het artikel:
    Ik moet weg van schrijfsels, ik moet minder computeren en ik moet afmaken waar ik aan begin. Ook mag ik niet meer teruglezen wat ik heb geschreven voordat ik het afheb. Verder doe ik eigenlijk alles goed. XD
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Guardian - Ten rules for writing fiction Empty Re: Guardian - Ten rules for writing fiction

    Bericht van Milou zo 21 feb - 14:44

    Jippie. Weer een beheerster die er vandoor gaat...
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    Guardian - Ten rules for writing fiction Empty Re: Guardian - Ten rules for writing fiction

    Bericht van Levina zo 21 feb - 14:58

    I wasn't being serious, darling.
    Joost
    Joost
    Moderator
    Moderator


    Mr Perfect meets Mr Clever
    Man Aantal berichten : 475

    Guardian - Ten rules for writing fiction Empty Re: Guardian - Ten rules for writing fiction

    Bericht van Joost zo 21 feb - 15:25

    Die tekst (^) van Milou in combinatie met haar avatar is eigenlijk best wel hilarisch...
    Wat een geweldig artikel!
    Ook allemaal awesome schrijvers... Guardian - Ten rules for writing fiction 223816
    *gaat verder met lezen*

    Edit:
    Dat stukje van Margaret Atwood is echt geweldig, zij is toch al een geweldig(e) schrijfster/persoon.
    Spoiler:
    Edit 2:
    Eigenlijk is dit echt utterly handig voor NaNoWriMo (voorbereiding).
    Oké, nu ga ik echt stoppen met editten.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Guardian - Ten rules for writing fiction Empty Re: Guardian - Ten rules for writing fiction

    Bericht van Merdyff ma 8 maa - 16:57

    Volgens mij breek ik zeker negen van de tien regels van de eerste persoon. Maar ik ben niet van plan om daarvoor mijn hele NaNoWriMo-novel te herschrijven of zo. Misschien houd ik de tips in mijn achterhoofd voor een volgende keer, maar... ik weet niet... ik kan mij moeilijk inbeelden dat dat algemeen geldende regels zijn, waar alle schrijvers zich aan houden. Elke schrijver heeft toch zijn eigen schrijfstijl, dus ik neem aan dat er evenveel schrijvers zijn die volgens deze regels schrijven als schrijvers die dat niet doen.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    Guardian - Ten rules for writing fiction Empty Re: Guardian - Ten rules for writing fiction

    Bericht van Levina ma 8 maa - 19:37

    XD.

    Ik ben het wel eens met de eerste tien regels, eigenlijk. De meeste don'ts die genoemd worden vind ik vaak ook enorm irritant. Obscure prologen, bijvoorbeeld. Of 'plotseling'. Heel vervreemdend vind ik dat, als iets helemaal niet plotseling is voor de lezer maar wel zo genoemd wordt in het boek. En helemaal raar als je elk spannend moment kunt herkennen aan de 'opeens' die ervoor staat.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Guardian - Ten rules for writing fiction Empty Re: Guardian - Ten rules for writing fiction

    Bericht van Merdyff ma 8 maa - 20:15

    Wat bedoel je met een obscure proloog? Ik vind net dat een proloog voldoende moet 'afwijken' van het verhaal. Daarmee bedoel ik dan bijvoorbeeld een ander vertelperspectief, ander personage dan het hoofdpersonage, stukje dat zich afspeelt na het verhaal, zodat alles eigenlijk een flashback is,... Ik ben het er wel mee eens dat je geen proloog moet schrijven gewoon om een proloog te schrijven. Als een proloog gewoon geschreven is vanuit het standpunt van je hoofdpersonage en chronologisch gewoon het eerste is dat gebeurt, kan je het beter hoofdstuk 1 noemen. Maar als er wel een échte proloog is, vind ik het net leuk als die ongelooflijk vaag is, als die vragen oproept zonder antwoorden te geven.

    Volgens mij heb ik mij aan geen van de don'ts die genoemd worden ooit geërgerd, maar misschien is dat omdat de meeste schrijvers die ook effectief niet doen. XD
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    Guardian - Ten rules for writing fiction Empty Re: Guardian - Ten rules for writing fiction

    Bericht van Levina ma 8 maa - 20:29

    Nou, eigenlijk vind ik het proloog dat jij schetst een obscure proloog. Neem die van Twilight. Je hebt geen idee waar het over gaat, wordt zomaar in een verhaal gesmeten en snapt er allemaal de ballen van. En als je dan hoopt in hoofdstuk 1 verduidelijking te krijgen, heb je het mis; want in hoofdstuk één is alles anders. Vervolgens lees je het boek en denk je niet meer aan het hele proloog. Tot je het uit hebt en misschien even terugbladert naar het begin van het boek. Met een beetje geluk kun je de proloog dan wel plaatsen.
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Guardian - Ten rules for writing fiction Empty Re: Guardian - Ten rules for writing fiction

    Bericht van Merdyff ma 8 maa - 20:41

    *heeft Twilight niet gelezen*
    Maar als wat ik beschrijf volgens jou een obscure proloog is, dan denk ik dat ik van obscure prologen houd. Het is echter inderdaad wel zo dat niet elke proloog een goede proloog is. Ik vind niet dat de vragen uit de proloog meteen in hoofdstuk 1 moeten opgelost worden, maar wel geleidelijk aan in het boek en als je na een paar hoofdstukken het bestaan van de proloog vergeten bent, is het natuurlijk geen goede proloog. Ik ben aan het nadenken over een boek met een proloog die ik goed vind, maar ik kan niet meteen iets bedenken. De Grote Freakshow van Darren Shan heeft een proloog die goed is, maar ik denk niet dat jij die als obscure proloog zou beschouwen. Er zijn blijkbaar inderdaad sowieso niet zoveel boeken met een proloog. Beetje gek, eigenlijk. Als je op forums kijkt, hebben bijna alle verhalen een proloog, maar in boeken is dat helemaal niet zo.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

    Guardian - Ten rules for writing fiction Empty Re: Guardian - Ten rules for writing fiction

    Bericht van Milou ma 8 maa - 23:02

    Levina schreef:Nou, eigenlijk vind ik het proloog dat jij schetst een obscure proloog. Neem die van Twilight. Je hebt geen idee waar het over gaat, wordt zomaar in een verhaal gesmeten en snapt er allemaal de ballen van. En als je dan hoopt in hoofdstuk 1 verduidelijking te krijgen, heb je het mis; want in hoofdstuk één is alles anders. Vervolgens lees je het boek en denk je niet meer aan het hele proloog. Tot je het uit hebt en misschien even terugbladert naar het begin van het boek. Met een beetje geluk kun je de proloog dan wel plaatsen.
    Je hebt het mis.

    De prologen in de twilight boeken komen terug in het boek. Op een gegeven moment ben je bij hoofstuk 20 (bijna het einde) en dan lees je de proloog nog een keer en dan, als het goed is, weet je wel waar het over gaat.
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver


    Vrouw Aantal berichten : 862

    Guardian - Ten rules for writing fiction Empty Re: Guardian - Ten rules for writing fiction

    Bericht van Levina ma 8 maa - 23:08

    Ja, weet ik. De prologen in Twilight zijn meestal stukjes uit de ontknoping maar dan een beetje anders verteld. Maar ik vond die van Eclipse (of was het New Moon?) bijvoorbeeld ontzettend vaag. Hij klopte maar een beetje met het daadwerkelijke verhaal, en het staat me bij dat Stephenie had gezegd dat het proloog een stuk uit Forever Dawn (oorspronkelijke vervolg op Twilight, google maar) was.

    In ieder geval ben ik niet iemand die in hoofdstuk 20 van een verhaal nog eens aan het proloog denkt.
    Tygoras
    Tygoras
    Amateur
    Amateur


    Ik hou van taco's.
    Man Aantal berichten : 123

    Guardian - Ten rules for writing fiction Empty Re: Guardian - Ten rules for writing fiction

    Bericht van Tygoras di 9 maa - 21:54

    Ik schrijf prologen altijd vanuit de bad guy, en dan ontzettend vaag, maar wel zo dat het je aandacht trekt, óf ik beschrijf de gebeurtenis die eigenlijk het hele verhaal in gang brengt, en die gebeurt bij mij dan meestal in verband met iemand anders dan de hoofdpersoon, en een tijdje voor het begin van het echte verhaal.
    Dus inderdaad, prologen die afwijken van het echte verhaal. Dat vind ik juist het leuke aan een proloog. (Aan het schrijven ervan dan very happy)
    Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver


    Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

    Guardian - Ten rules for writing fiction Empty Re: Guardian - Ten rules for writing fiction

    Bericht van Merdyff wo 10 maa - 1:28

    Proloog vanuit het standpunt van de bad guy, vanuit de ik-persoon geschreven, terwijl de rest van het verhaal derde persoon is, vanuit verschillende personages, kan erg leuk zijn bij een thriller/detective. Ik ken een boek waarin het zo is. (Boek heet 'Dolmen', van twee Franse schrijfsters waarvan ik de namen nooit kan onthouden, het boek is in het Frans, dus het zou mij verbazen als iemand het hier kent) Alleen kan je eigenlijk niet echt spreken van een proloog, aangezien dat ik-persoon-standpunt van de moordenaar doorheen het boek af en toe terugkeert. Erg leuke manier om het standpunt van de moordenaar te kennen, te weten dat hij iets van plan is, zonder dat je ook maar iets van hem te weten komt, aangezien je door het feit dat het vanuit de ik-persoon is geschreven niet eens weet of hij een man of een vrouw is.
    Tygoras
    Tygoras
    Amateur
    Amateur


    Ik hou van taco's.
    Man Aantal berichten : 123

    Guardian - Ten rules for writing fiction Empty Re: Guardian - Ten rules for writing fiction

    Bericht van Tygoras do 11 maa - 18:31

    Ik ben het volkomen met je eens.
    Ik vind het nog steeds toch het leukst als in boeken bijna ieder hoofdstuk vanuit een ander personage (in de 3e persoon dan wel) geschreven wordt.

    Gesponsorde inhoud


    Guardian - Ten rules for writing fiction Empty Re: Guardian - Ten rules for writing fiction

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma 20 mei - 10:02