Schrijfsels

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

3 plaatsers

Symboliek in verhalen

Merdyff
    Merdyff
    Schrijver
    Schrijver

Schrijven is spreken zonder onderbroken te worden
    Vrouw Aantal berichten : 704

Symboliek in verhalen Empty Symboliek in verhalen

Bericht van Merdyff vr 2 jan - 17:48

Ik vroeg me af of jullie soms ook gebruik maken van bepaalde symboliek in jullie verhalen. Bijvoorbeeld dat je een bepaalde naam kiest om de betekenis die hij heeft. En mijn vraag is ook: hoe kan je aan de lezer duidelijk maken dat zo iets niet toevallig gekozen is? Deze vraag is een beetje naar aanleiding van mijn one-shot 'Ogen vol Leven' die ik daarnet gepost heb. Ik heb de naam van het meisje daarin gekozen omdat hij 'Leven' betekend en dat is erg belangrijk in het verhaal. Het verhaal krijgt er als het ware een diepere betekenis door. Ik wil niet letterlijk in het verhaal schrijven dat haar naam die betekenis heeft, want dat zou de sfeer grondig verpesten, maar ik wil ook echt wel dat de lezer van mijn verhaal dat weet. Ik heb er nu iets over in de inleiding gezet, maar dat is niet echt een oplossing waarover ik tevreden ben, aangezien ik vind dat het verhaal ook perfect leesbaar en begrijpbaar zou moeten zijn zonder inleiding bij.
    Hebben jullie dit probleem ook al gehad? (En het hoeft niet perse over een naam met een betekenis te gaan, het kan ook over andere symboliek gaan.) En hebben jullie daar een oplossing voor?
    Levina
    Levina
    Schrijver
    Schrijver

Vrouw Aantal berichten : 862

Symboliek in verhalen Empty Re: Symboliek in verhalen

Bericht van Levina za 3 jan - 18:58

Hmmm, ik denk niet dat de 'diepere betekenis van een verhaal' hoort te liggen in de betekenis van een naam. Dat de naam aansluit bij de persoonlijkheid (of een andere eigenschap) van de persoon of het verhaal, moet altijd toeval zijn, en hoort in mijn visie geen diepere betekenis aan het verhaal toevoegen. Een extraatje voor de lezer met een grote kennis, dat wel.
    Kijk, je doet een beroep op het referentiekader van de lezer, en of de diepzinnigheid van je verhaal wordt begrepen hangt dus van dat referentiekader af.
    Dat risico kunje wel nemen, natuurlijk, dan verklein je alleen je leespubliek... Tenminste, je verkleint de groep mensen die je verhaal volledig begrijpen.

Spoiler:

Aan de andere kant, als je het echt in je verhaal wilt verwerken, kun je andere personages door dingen
    te zeggen duidelijk laten maken wat de naam betekent.
    Voorbeeld van een stukje waarin een man die een gesprek aan probeert te knopen:

Elizabeth: "Mijn naam is Elizabeth. Prettig kennis met je te maken, James."
    James: "Insgelijks, Elizabeth. Zeg me, ben jij net zo trouw aan je geloof, als je naam doet vermoeden?"

Elizabeth betekent, zoals naar aanleiding van dit stukje kunt raden, 'ik zweer bij God'.
    Milou
    Milou
    Schrijver
    Schrijver

Schrijven zuivert de woorden
    Vrouw Aantal berichten : 936

Bericht van Milou za 3 jan - 20:56

Je zou het subtiel kunnen brengen? Dat zou ik wel niet meteen in het begin van het verhaal zetten, maar zodat de lezer er langzamerhand achterkomt. En als je het niet in je verhaal wilt zetten, dan doe je het niet, maar dan is er ook kans dat veel mensen de betekenis niet weten.

Ik kies namen bijna altijd op betekenis óf omdat ze goede bij het verhaal passen. Levina en Clementine zijn zo'n voorbeelden. Levina is gekozen door mij en Sharon omdat het 'Geliefde Vriendin' betekent en Clementine omdat het niet echt een alledaagse naam is en ík vond het mooi klinken en het paste goed in het verhaal. Wat de betekenis is weet ik ook niet, maar dat hoef ik ook niet te weten voor dat verhaal.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu za 23 nov - 16:03